2017-08-22, 18:46
Medlem
Haj!

En kall kår eller en kall kåre?

Själv har jag alltid hört och läst kår. Är från södra Sverige.
Citera
2017-08-22, 18:54
Medlem
Kalla kårar är det brukliga. Vill du nödvändigtvis ha de i singularis så är det kall kåre.
Citera
2017-08-22, 19:13
Medlem
Sereenas avatar
Som AcS påpekat, "Kalla Kårar" är standard, annar Kall Kåre.
Citera
2017-08-22, 19:34
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
förr äv. KÅR, sbst.

Jag är också från södra Sverige och var bara bekant med formen "kår" innan jag läste tråden. Vi har kanske glömt använda ordet i tryckta publikationer.
Citera
2017-08-23, 03:30
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Kåre är is-jätten som styr vinden i nordisk mytologi. Han är bror til Ægir som är vågornas väder-Jätte.

Uttrycket kommer troligen därifrån och är ett av få svenska uttryck med den härkomsten.
Citera
2017-08-23, 03:32
Medlem
MoaLjungs avatar
Har aldrig ens tänkt att uttrycket finns i singularis. Känns som att säga att man har en dålig nerv istället för dåliga nerver.
Citera
2017-08-23, 07:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Har aldrig ens tänkt att uttrycket finns i singularis. Känns som att säga att man har en dålig nerv istället för dåliga nerver.

Nej, det är inte samma. Däremot går det ju alldeles utmärkt att säga: jag har klämt en nerv likaväl som jag har klämt flera nerver.

»Dåliga nerver« är ett idiomatiskt uttryck, precis som »kalla kårar«. En kår (vindil) är precis som en nerv (signalsträng) ett konkret uttryck för något faktiskt.
Citera
2017-08-23, 15:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jag är också från södra Sverige och var bara bekant med formen "kår" innan jag läste tråden. Vi har kanske glömt använda ordet i tryckta publikationer.
Ni måste ha gjort det ganska länge, i så fall, eftersom redan en artikel tryckt 1939 anger att ordformen användes förr. Det betyder i praktiken att ordformen kår för kåre har varit ur bruk i tryckt skrift i mer än etthundra år. Jag tror snarare om att det handlar om att singularformen är så ovanlig, att många aldrig har hört eller sett den, utan måste chansa på vad de tycker låter mest bekant. Jag tror inte att det har så mycket med regionalt ursprung att göra, eftersom också västerbottningen HerrGickHan med självklar min använder det kår som SAOB klassar som använt förr redan 1939.
Citera
2017-08-24, 14:00
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ni måste ha gjort det ganska länge, i så fall, eftersom redan en artikel tryckt 1939 anger att ordformen användes förr. Det betyder i praktiken att ordformen kår för kåre har varit ur bruk i tryckt skrift i mer än etthundra år. Jag tror snarare om att det handlar om att singularformen är så ovanlig, att många aldrig har hört eller sett den, utan måste chansa på vad de tycker låter mest bekant. Jag tror inte att det har så mycket med regionalt ursprung att göra, eftersom också västerbottningen HerrGickHan med självklar min använder det kår som SAOB klassar som använt förr redan 1939.

Ja, det är nog inte regionalt. Lokalt kanske kanske singular formerna använts efter att någon rekonstruerat dem från plural i analogi med tårar (pl.) > tår (sg.).

Jaså 1939 .. hmm .. tiden går så fort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in