Citat:
Ja, tycker själv det lutar åt något sexuellt motiv funnits. Kanske har hon avvisat en invit från Madsen, måhända ganska bryskt med hot om anmälan (eller om hon rent av var på väg att ringa någon efter att Madsen börjat bli alltför närgången), detta fick Madsen att drämma till henne med något. Möjligen kände han att han höll på att tappa kontrollen över situationen, han verkar ju dessutom ha ett starkt kontrollbehov, och agerade därefter. Efteråt så försökte han dölja alla spår. Sexualsadist, pervers och psykopat?
Efter att ha läst denna artikel om boken som skrivits om honom så råder väl ingen tvivel om Madsens motiv och intresse av att ha en kvinna med i båten, axplock av citat:
"Vid ett tillfälle möttes de båda världarna när han bjöd in en svensk strippa till sin verkstad. De badade i en av de stora tankarna som Peter Madsen använde för att testa ubåtens motorer.
– Det var så trevligt att hon var med hemma i verkstaden där jag byggde ”Freya”, och det är en mycket speciell plats på ubåten, där hon rörde vid den. Den platsen har jag alltid haft ett mycket speciellt förhållande till, säger Peter Madsen i boken."
Efter att ha läst denna artikel om boken som skrivits om honom så råder väl ingen tvivel om Madsens motiv och intresse av att ha en kvinna med i båten, axplock av citat:
"Vid ett tillfälle möttes de båda världarna när han bjöd in en svensk strippa till sin verkstad. De badade i en av de stora tankarna som Peter Madsen använde för att testa ubåtens motorer.
– Det var så trevligt att hon var med hemma i verkstaden där jag byggde ”Freya”, och det är en mycket speciell plats på ubåten, där hon rörde vid den. Den platsen har jag alltid haft ett mycket speciellt förhållande till, säger Peter Madsen i boken."
De två tycks inte haft något med varandra att göra tidigare och av det polisen sagt om deras mailkonversation så handlade det strikt om intervjun. Vad annars skulle få Madsen att döda henne, om det inte vore för att rädda sitt skinn undan en anmälan eller för att hon avspisat henne?
KW's journalistvänner säger att hon var erfaren journalist med tuffa uppdrag och att hon inte skulle försätta sig i farliga situationer, det låter därmed lite osannolikt att hon skulle ha retat upp honom eller kommit med kritiska kommentarer i ett utsatt läge ensam med honom i ubåten. Om han däremot börjat tafsa på henne så skulle hon knappast låta det passera.