2017-08-18, 21:31
Medlem
Herzs avatar
Jag undrar vad det finns för risker att magnetröntga hjärnan? Ska man vara orolig över att det öka risken för hjärncancer?
Citera
2017-08-18, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Jag undrar vad det finns för risker att magnetröntga hjärnan? Ska man vara orolig över att det öka risken för hjärncancer?

Nej, det behöver man inte vara. De risker som finns handlar mest om att avlägsna metallföremål. Vissa tatueringar kan innehålla metall också. Likaså finns en liten risk för njursvikt om man använder kontrastvätska (det är därför man alltid kontrollerar njurvärdet innan en sådan MR).

Det är egentligen ingen röntgen med farlig strålning, utan just bildskapande med magnetfält.
Citera
2017-08-18, 21:48
Medlem
DjungelJenss avatar
Magnetkameraundersökning är ingen röntgenmetod och genererar därmed ingen röntgenstrålning.

Risken med magnetkameraundersökning är om du har inopererade föremål i kroppen. Detta kontrolleras genom att du får besvara ett formulär inför undersökning beträffande om du har pacemaker etc.
Senast redigerad av DjungelJens 2017-08-18 kl. 21:52.
Citera
2017-08-19, 06:17
Medlem
Nemiuss avatar
Kan beskriva lite om det. Man får ta av sig klocka, smycken etc. och alla kläder utom underkläder. Apparaten skapar mycket buller så man får ha hörselskydd/hörlurar på sig samt lyssna på musik om man vill. Man har muntlig kontakt med den som gör undersökningen under tiden den görs samt att man får en "stoppknapp" i handen om man vill avbryta. Man ligger på en brits som först åker in i apparaten och sedan rör sig med små rörelser fram och tillbaka. Flera omgångar körs med olika intensitet. Man kan få en viss värmekänsla vid stegen med hög intensitet. Min undersökning tog ca 0.5 h att göra. Kände inget speciellt efter. Om det är aktuellt för dig att göra undersökning med kontrastvätska så ska du kolla upp detta noggrannare och ta ställning till om du vill utsätta dig för det. Någon vätska innehållande Gadolinium verkar vara det som används.
Citera
2017-08-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Magnetkameraundersökning är ingen röntgenmetod och genererar därmed ingen röntgenstrålning.

Risken med magnetkameraundersökning är om du har inopererade föremål i kroppen. Detta kontrolleras genom att du får besvara ett formulär inför undersökning beträffande om du har pacemaker etc.

"Röntgenstrålning är en typ av fotonstrålning, det vill säga joniserande elektromagnetisk strålning med kort våglängd och höga fotonenergier."
Så Röntgenstrålning involverar elektromagnetisk strålning medan MRT inte använder sig av joniserande strålning utan protoner, där objektet är placerat inom ett kraftigt elektromagnetiskt fält.
Citera
2017-08-19, 22:10
Medlem
trallexs avatar
Nej...Ingen strålning används. Det märks att du inte kan så mycket om ämnet så jag lämnar det där.

Dessutom för att förklara hur MRI bilder skapas är inte ehelt enkelt.
Citera
2017-08-21, 22:45
Medlem
fliffos avatar
Tja! Kan inte så mycket om själva maskinen men jag har kört magnetröntgen på min hjärna nästan varje månad i snart tre år. Inte fått några problem, det görs inga tester på mig för att kolla hur jag påverkas (med andra ord så påverkas du inte). Du kommer att få ett papper med frågor på innan, där man svarar på lite om metall i kroppen, pacemaker och liknande. Oroa dig inte, är det något som kan vara skadligt vid en magnetröntgen så vet du redan om att du har detta i kroppen och så kommer du svara JA på den frågan.
Man ligger i en tunnel och vilar, det låter ganska mycket, underligga ljud som man aldrig hört förut men jag brukar somna varje gång. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in