Citat:
Ursprungligen postat av
Rickardrattradig
Och jag blir mest ledsen för att Sveriges Radio visar ett så tydligt ointresse av att vilja belysa och bredda frågeställningen när en aktiv vänsterpartist och tidigare Ung Vänsterpolitiker som Anna Herdy bjuds in till panelen. Det är ju bara väntade partipolitiska floskler som kommer ut av det och inte en enda intressant tanke. Men det var kanske syftet, vad vet jag.
SR och SVT har varken tillräckliga kunskaper, tillräcklig professionalism hos sina moderatorer eller tillräcklig pondus för att göra den typen av diskussionsprogram om aktuella politiska frågor som de ska göras. Jag uppprepar: kolla in
Dateline London på BBC News om ni vill se hur det *ska* göras. Där
förekommer det i stort sett inte att deltagarna använder den fråga som ställdes som en studsmatta för att snabbt gira in på ämnet för sitt nästa ledarstick, eller på ett partipolitiskt peptalk. Försök i dessa riktningar avvärjs snabbt av programledaren. Bägge dessa handgrepp är vanliga sjukdomar i GV:s helgpanel och i tv:s Opinion Live.
SR/SVT har helt enkelt inte ambitionen att göra bra, seriösa och fartfyllda debattprogram längre, och dessutom är den krets av journalister, ex-politiker och tyckare man bjuder in så liten, så trång - alla känner alla, mer eler mindre - att det skapas ett stort motstånd hos deltagarna mot att verkligen gå i clinch, att mejsla ut frågorna, att hårdgranska vad de andra säger. Ja, så illa är det.