2017-08-18, 17:06
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Om man nu prompt ska släcka liven på rivaler. Varför använder man inte ett AG med kikarsikte istället för en AK? Är det för att AK:n inger mer respekt?

Skjuta från 300 meters håll med en AG med 7-10 patroner i magget plus en i loppet ger ju mer tid att avlägsna sig på. Det är inte gjort på en minut för polisen att beräkna ungefärlig riktning skotten gått i om man träffar med 100% av skotten.
Citera
2017-08-18, 17:21
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Om man nu prompt ska släcka liven på rivaler. Varför använder man inte ett AG med kikarsikte istället för en AK? Är det för att AK:n inger mer respekt?

Skjuta från 300 meters håll med en AG med 7-10 patroner i magget plus en i loppet ger ju mer tid att avlägsna sig på. Det är inte gjort på en minut för polisen att beräkna ungefärlig riktning skotten gått i om man träffar med 100% av skotten.

Inte för jag vet vad en AG är direkt men jag vet att AK47 är den absolut vanligaste automatkarbinen bland kriminella. Det torde ha att göra med att den tillverkats i stor skala och att det därav finns många av dem på den svarta marknaden.

Jag tror inte kriminella kan välja och vraka i vapen direkt. Man köper väl det som finns.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2017-08-18 kl. 17:25.
Citera
2017-08-18, 18:46
Medlem
Arberis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Förstår inte Karwan familjen, de sitter ju som "sitting ducks" där i höghuset...

Har man nåt å tänka med så flyttar man ju till ett bättre ställe.

Hur ska dom flytta när man lever på socialens pengar?
Det längsta man kan komma till är Rinkeby och där är det ju värre.
Citera
2017-08-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arberi
Även folk från Rågsved har konflikt med folk från östberga så det förvånar mig inte om Rågsved och Bredäng går ihop och sammarbetar mot östberganätverket.

Lånar tråden lite,

Tycker man hör väldigt lite om Rågsved nuförtiden, har dom tunga grabbar där ute eller?

Och hur står sig Rågsved mot andra förorter?
Citera
2017-08-18, 19:37
Medlem
Citat:

Men... nu vet jag inte hur du tänkte riktigt men om nu det är så att du tänker dig att det är som i en film där man åker till en snubbe med ett lönnrum där man kan köpa alltifrån .22or till tunga KSP och möjligen lite GRG etc??

Släpp den fantasin. Anledningen att det används de vapen som används är inte för att någon valt ut vapnet ibland 50 st andra sorter som en konstnär väljer färger på sin palett. Det är tillgången. Tillgången tillgången tillgången. Du talar om AG och jag gissar att du då i detta fall syftar på det som benämns som AG 90 i försvarsmakten och som har sitt riktiga namn Barret .50 dvs ett 12,7 mm prickskyttegevär. Det finns ej att tillgå civilt i Sverige och inte heller på den svarta marknaden.

Nu till sak kanske och släpp dataspelsvärlden ett tag.
Citera
2017-08-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Inte för jag vet vad en AG är direkt men jag vet att AK47 är den absolut vanligaste automatkarbinen bland kriminella. Det torde ha att göra med att den tillverkats i stor skala och att det därav finns många av dem på den svarta marknaden.

Jag tror inte kriminella kan välja och vraka i vapen direkt. Man köper väl det som finns.

Så sant. Tillgången.
Citera
2017-08-18, 20:09
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:

AG används med vanlig studsarammo. Borde finns ett antal såna på vift i Sverige. De ska vara låsta så man inte kan skjuta halvautomatisk eld om de ska få användas i jakt men alla vapeninnehavare kan lätt bygga om till semiautomat.
Detta gevär t.ex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatgev%C3%A4r_m/42

Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Men... nu vet jag inte hur du tänkte riktigt men om nu det är så att du tänker dig att det är som i en film där man åker till en snubbe med ett lönnrum där man kan köpa alltifrån .22or till tunga KSP och möjligen lite GRG etc??

Släpp den fantasin. Anledningen att det används de vapen som används är inte för att någon valt ut vapnet ibland 50 st andra sorter som en konstnär väljer färger på sin palett. Det är tillgången. Tillgången tillgången tillgången. Du talar om AG och jag gissar att du då i detta fall syftar på det som benämns som AG 90 i försvarsmakten och som har sitt riktiga namn Barret .50 dvs ett 12,7 mm prickskyttegevär. Det finns ej att tillgå civilt i Sverige och inte heller på den svarta marknaden.

Nu till sak kanske och släpp dataspelsvärlden ett tag.

Det är mindre fantasi från min sida än din. Du har ju inte direktlina till mina kunskaper. Håna på du bara -det kommer tillbaka förr eller senare men inte från mig för sandlådan lämnade jag för 40 år sen, haha.

Tokarev G43 användes flitigt i Balkankriget. De florerar runt i Europa nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gewehr_43
Citera
2017-08-18, 20:13
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
AG används med vanlig studsarammo. Borde finns ett antal såna på vift i Sverige. De ska vara låsta så man inte kan skjuta halvautomatisk eld om de ska få användas i jakt men alla vapeninnehavare kan lätt bygga om till semiautomat.
Detta gevär t.ex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatgev%C3%A4r_m/42

Det är mindre fantasi från min sida än din. Du har ju inte direktlina till mina kunskaper. Håna på du bara -det kommer tillbaka förr eller senare men inte från mig för sandlådan lämnade jag för 40 år sen, haha.

Tokarev G43 användes flitigt i Balkankriget. De florerar runt i Europa nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gewehr_43

Aha, ser ut som något slags Behring Breivik-gevär alltså.
Citera
2017-08-18, 20:19
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Aha, ser ut som något slags Behring Breivik-gevär alltså.

Du ser, tom en norrman....!
Citera
2017-08-18, 20:22
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Du ser, tom en norrman....!

Hehehe

Visst, sen tror jag säkert det kan spela in, som du säger.

Scarface-wannabe ska köpa gevär och har att välja mellan ett sånt och en Kalasjnikov. Klart han tar Kalasjnikov. Jag menar, det är dels ansett som ett häftigt vapen i dessa kretsar och dels, ja vem tycker inte det? Det är garanterat världens mest kända vapen som de flesta känner igen.
Citera
2017-08-18, 20:57
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Hehehe

Visst, sen tror jag säkert det kan spela in, som du säger.

Scarface-wannabe ska köpa gevär och har att välja mellan ett sånt och en Kalasjnikov. Klart han tar Kalasjnikov. Jag menar, det är dels ansett som ett häftigt vapen i dessa kretsar och dels, ja vem tycker inte det? Det är garanterat världens mest kända vapen som de flesta känner igen.

Förutom tillgången finns det gott om nykomlingar som kört ak4 hemma i öknen/djungeln och känner sig komfortabla med dem.
Men mest beror det nog på att ak4 är ett av få vapen som klarar sig hyggligt utan underhåll, vapenvård står inte på schemat i gettogymnasiet. Andra vapen blir obrukbara fort..
Citera
2017-08-18, 21:15
Medlem
Citat:

Det här är inte CS där man väljer och vrakar. Så mjt krig just nu i alla storstäder att för det första så är det ingen som vill sälja sina och om det är nån som säljer så gör dom det till överpris. Kallar har sålts för 35k+ och folk betalar. Tänk dig då en AG som är svår att få tag på, lär ligga på det dubbla. Tänk dig att punga ut dom cashen för att sen slänga den efter skjutningen. Och sist men inte minst så ska man hitta nån som kan skjuta på distans. En miss så lär du inte se dom igen på ett tag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in