2017-08-15, 21:18
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Undrar vad den kallades i folkmun... vägrar tro att man utropade "ey...vamos a la Muy Noble y Muy Leal Ciudad de Santiago de los Caballeros de Guatemala!!!!!". Again: snyggt tagen, kul fråga.
New York City blir ju NYC, San Francisco SF, Los Angeles LA, und so weiter - så jag tror den här kallades MNMLCSCG.

Ta oss vidare, Bernard!
Senast redigerad av Samizdat 2017-08-15 kl. 21:21.
Citera
2017-08-15, 22:07
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
New York City blir ju NYC, San Francisco SF, Los Angeles LA, und so weiter - så jag tror den här kallades MNMLCSCG.

Ta oss vidare, Bernard!

Ha ha!

(OT-sorry! Alltid bäst att lägga till emedan detta är ett så pass högmodererat fora, gudskelov! ).
Citera
2017-08-15, 22:27
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Var är du Bernard? Provar att locka hit din kanin med en påse virtuella morötter..
Citera
2017-08-15, 22:47
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Var är du Bernard? Provar att locka hit din kanin med en påse virtuella morötter..

Ok då, another day, another carrot! Sorry, höll på med att avsluta en omgång riktiga pannkakor!

1. En virtuell Bernard: Pratade med en person som sa sig vara från denna stad som jag aldrig tidigare hade hört talas om.
2. Hamn och försvarsstad grundlagd av en stor kille.
3. En viktig kulturpersonlighet är född här och många viktiga personer i landets historia har passerat.
Citera
2017-08-16, 08:00
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Ok då, another day, another carrot! Sorry, höll på med att avsluta en omgång riktiga pannkakor!

1. En virtuell Bernard: Pratade med en person som sa sig vara från denna stad som jag aldrig tidigare hade hört talas om.
2. Hamn och försvarsstad grundlagd av en stor kille.
3. En viktig kulturpersonlighet är född här och många viktiga personer i landets historia har passerat.

Staden grundades i slutet på 1600-talet och har några hundratusen innevånare.

Måste jobba idag och hinner kanske inte uppdatera på ett tag.
Senast redigerad av BernardLoutre 2017-08-16 kl. 08:03.
Citera
2017-08-17, 21:34
Medlem
BernardLoutres avatar
Oj, det verkar som att alla har övergivit mig.
Ok då, här kommer mer:
2b: Den där stora killen var stor både bokstavligen och bildligt.
Citera
2017-08-17, 23:41
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Har tidiga förpliktelser i morgon bitti och kommer inte på någon lämplig - men tänker lite högt i syfte att måhända hjälpa annan... leta efter rysk stad - eller baltisk alt mot ryska gränsen. Peter den store (stämmer även in tidsmässigt) var nämligen två meter! (NBA-stjärnesize med dagens mått enär medel-Ivanov då kanske var 1,67 typ...).
Citera
2017-08-18, 12:39
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Har tidiga förpliktelser i morgon bitti och kommer inte på någon lämplig - men tänker lite högt i syfte att måhända hjälpa annan... leta efter rysk stad - eller baltisk alt mot ryska gränsen. Peter den store (stämmer även in tidsmässigt) var nämligen två meter! (NBA-stjärnesize med dagens mått enär medel-Ivanov då kanske var 1,67 typ...).

Alldeles riktigt Tovarish! Nu gäller det bara att hitta staden han grundade.
Citera
2017-08-18, 22:39
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Alldeles riktigt Tovarish! Nu gäller det bara att hitta staden han grundade.

En stad som stämmer in på alla leads - och som jag, admittedly, inte heller hade hört talas om - synes vara Taganrov..?
Citera
2017-08-18, 23:49
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
En stad som stämmer in på alla leads - och som jag, admittedly, inte heller hade hört talas om - synes vara Taganrov..?

Ja men då måste det ju vara rätt stad!

Citat:
Taganrog är Anton Tjechovs och Faina Ranevskajas födelsestad, och personer som Aleksandr Pusjkin, tsar Alexander I, Giuseppe Garibaldi, Pjotr Tjajkovskij, Konstantin Paustovskij, Ivan Vasilenko, Victor Bregeda, Nestor Kukolnik, Achilles Alferaki, Archip Kuindzji och Konstantin Savitskij kan förknippas med Taganrog.

Over till Kamrat Gogge!
Citera
2017-08-19, 00:14
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ja men då måste det ju vara rätt stad!

Over till Kamrat Gogge!

Spasibo!

Börjar med en...

1) ...inverterad Bernard; aldrig varit här. Aldrig (vad jag vet!) träffat någon härifrån. Annars inte speciellt introvert stad: gammalt handelscentrum. (Kan en stad vara "introvert"?.. nevermind... ).

2) Har varit och låter brittiskt! Men - ett riktigt Tony Irving "MÄNN!" - namnet etymologiskt spårbart till sedan länge utdött språk.

3) Stora stridigheter här i världsomspännande konflikt.

4) Har varit huvudstad i ej längre existerande stat som blev självständig för om inte tjugo år sedan idag utan snarare lite drygt dubbelt så länge sedan.

5) Sport? Näe...

5b) En av ovan är en illa dold Beatlesledtråd.
Citera
2017-08-20, 09:18
Medlem
Moramannens avatar
Enugu, Nigeria? Tidigare huvudstad i Biafra. Utdött språk och världsomspännande konflikt får jag inte riktigt in, igbospråket lever än vad jag förstår, men med god vilja skulle man ju kunna räkna hela triangelhandeln, koloniseringen och avkoloniseringen som globala konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in