2017-08-18, 01:43
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Den är 4 cylindrig och bilden är samma som vi alla tittar på num 7.

Läs mitt inlägg, en sida bak. V3700 skall det vara, inte D3700!
Citera
2017-08-18, 01:45
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men för helvete, det där är inte en motor som heter Kubota D3700, det är en hel djävla traktor som heter Kubota L3700SU. Du kan ju inte bara ta vad som helst som heter något med Kubota och 3700 och tro att du har hittat rätt. Vad än den traktorns motor heter så har den en cylinder för lite, det är bara att räkna.

Här är en centrifug med kylfunktion som heter Kubota 3700: http://www.centrifuge.jp/products/model-3700/ Det är inte heller relevant för ubåten.

Jag har ju redan sagt det flera gånger, det verkar inte finnas någon motor som heter Kubota D3700, de måste ha skrivit fel i artikeln.

Hahah chilla för helvete. Vad tror du den danska tidningen med mera menar då med en kubota d3700 där dom eventuellt skrivit fel? En motor som inte är från traktorn 3700?

Det verkar dock finnas något som heter V3700 och då fattar jag att ett V kunnat bli D.

Om ni nu säger att den på bilden har 4 cylindrar så tror jag er och då kan det inte vara motorn från traktorn 3700.

Men det står att det är en motor från en traktor, och jag hittar en traktor som heter kubota 3700. Varför skulle jag inte utgå att det är den motorn?
Citera
2017-08-18, 01:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Exakt! En Kubota V3700 på ca: 65 hk som huvudmotor (modellen heter idag V3800). Kubota D722 på ca: 16 hk driver generatorn. Kompressorn drivs med elmotor.
Där djävlar satt den, tack för det! Danskdjävlarna har förstås hört fel på d och v. Den ser väldigt lik ut och har fyra cylindrar.

Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Bestäm dej. Nyligen skrev du 5 eller 6 cylindrar. Nu blev det tydligen 4 cylindrar.
Kan någon ge mej länken till bilderna ni hänvisar till ?
Jag länkade ju nyss, följ konversationen mellan Dack och mig några steg bakåt bara.
Citera
2017-08-18, 01:48
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt, jag kan tycka att 6 knop låter lite fort med bara 37 hp till 40 ton men så är den väldigt långsmal i skrovet så jag är inte övertygad om att det är orimligt. Om du kollar här https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030 klicka på den gula ringen med en sexa på bilden så hoppar det igång en film där PM berättar om motorerna. Vid tiden 0:40 säger han att hjälpmaskinen (som bara är kopplad till en generator) är en Kubota D722: http://www.kubota.com.au/product/d722/
16,4 hp är den på.

Klickar du på sjuan så ser du huvudmotorn till höger men han säger aldrig vad det är för någon, i texten står Kubota D3700 som huvudmotor men det verkar inte finnas någon som heter så. Visst tusan ser man att den är fyrcylindrig? Det stämmer i så fall inte med traktorn Kubota L3700SU (jag tror det är därifrån siffran 37 hp kommer) för den är trecylindrig. Den är nog på mer än 37 hp då men jag är inte fan till att hitta vad det är för motor.

Nja, den lilla Kubotan driver bara generatorn, kompressorn och elmotorn för framdrivning tar ström från batterierna. Du kan ju stänga av hjälpkärran och fortfarande köra de apparaterna. Visst kan det väl gå några elektroner direkt från generator till motor men det är inget bra sätt att uttrycka det att hjälpkärran matar de komponenterna då strömmen kan gå till alla elkomponenter i ubåten.
Kan skrivfelsnisse eller någon annan virrig tomte tagit fel på D3700 (som bevisligen inte finns) och V3800-t?
Den är lik maskinen i båten.
http://www.kubota.com.au/product/v3800-t/
Citera
2017-08-18, 01:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Varför skulle jag inte utgå att det är den motorn?
För att traktorn i fråga är trecylindrig och ubåtens huvudmotor är fyrcylindrig. Om du gillar att ha rätt så håll med mig
Citera
2017-08-18, 01:50
Medlem
Browndawgs avatar
Så nu när vi fortfarande inte vet vad det är för motor (men lutar åt något som heter V3700). Så går ubåten fortfarande 6,8 knop i ytläge och 3,5 under ytan.

Med 36 eller 65 eller 150 hästar, har jag ingen aning om. Och vet inte riktigt heller vad det egentligen spelar för roll.
Citera
2017-08-18, 01:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Kan skrivfelsnisse eller någon annan virrig tomte tagit fel på D3700 (som bevisligen inte finns) och V3800-t?

Allt lutar åt det hållet ja. Och då är vi vilseledda på mängden hästkrafter av artiklar i media.
Citera
2017-08-18, 01:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det verkar så ungefär fast kanske en äldre lite mindre version V3700. Siffrorna står för cm³ så en 3,7 l motor i så fall.
Citera
2017-08-18, 01:52
Medlem
dacks avatar
Citat:
Där djävlar satt den, tack för det! Danskdjävlarna har förstås hört fel på d och v. Den ser väldigt lik ut och har fyra cylindrar.

Jag länkade ju nyss, följ konversationen mellan Dack och mig några steg bakåt bara.
Ja och V- 38 00 ger 96,5 hp i turboutförandet.
Citera
2017-08-18, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Enligt expressen visste inte PM vad Kim hette i efternamn, bara att hon var en journalist och hette Kim. Så dom verkade inte känna varandra särskilt väl, om man får tro PM.
PM kan ha kjent KW ganske godt uten å vite etternavnet hennes. Jeg kjenner mange folk jeg bare vet fornavnet på-
Citera
2017-08-18, 01:54
Medlem
Browndawgs avatar
Vad betyder detta med omdrejningar ni som kan mer än mig om motorer? Rpm? ;

"Nautilus sejler nemlig med en Kubota D3700 hoveddieselmotor, der kører med mellem 1500 og 2000 omdrejninger i minuttet. Det skal geares ned til omkring 100 omdrejninger i minuttet for den otte-bladede bronze-skrue med en diameter på 800 mm."
Citera
2017-08-18, 01:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vad betyder detta med omdrejningar ni som kan mer än mig om motorer? Rpm? ;

"Nautilus sejler nemlig med en Kubota D3700 hoveddieselmotor, der kører med mellem 1500 og 2000 omdrejninger i minuttet. Det skal geares ned til omkring 100 omdrejninger i minuttet for den otte-bladede bronze-skrue med en diameter på 800 mm."
Omdrejning är varv eller varvtal, alltså att motorns axel roterar med upp till 2000 varv per minut (rpm) och det växlas ner till 100 rpm på propelleraxeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in