2017-08-14, 20:13
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Aj fan, jag tog för givet att alla Submariner har datum. Jag kollade inte så noga på bilden, men läs specen på den datumlösa, där står "datum" långt nere. Det var därför jag bortsåg från det. Måste vara felskrivet av uret.se.

Det verkar vara något de är ganska duktiga på. Dubbelkolla alltid informationen om klockorna någon annanstans också, innan/om du slår till och köper något från dem.
Citera
2017-08-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Gäller detta även de exklusivare modellerna, t.ex. Submarinern?

Jag beklagar att jag farit med osanning. Trodde att jag svarade förnuftigt och generaliserade dykarkronografer efter ett enskilt exempel som jag fick berättat av en kompetent person som varnade för manipulation under vatten (gällande just den modellen, som jag glömt vilken det var).

Ska man tro följande är det fritt fram att använda kronografen under vatten; först en länk gällande IWC Aquatimer och sen en länk med ett flertal modeller:

https://www.iwc.com/forum/en/discussion/35257/

http://forums.watchuseek.com/f74/underwater-operational-chronograph-divers-260223.html#post1895283

Kronografer är inte mina favoriter. Givetvis behöver dykarur kontrolleras regelbundet att de verkligen är täta till ett visst djup. Även om det är tillåtet att manipulera, så är det inte riskfritt. En saltvattenskada kan verkligen ödelägga ett dyrbart ur.
Senast redigerad av Kinuski 2017-08-14 kl. 20:23.
Citera
2017-08-15, 20:55
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Testa
https://www.watchgecko.com
eller
http://www.westonwatchstraps.co.uk

Fick hem ett seriöst paket(brev!) idag från Watchgecko med några armband, najs packat med putsdukar, extra spring bars och lite annat gott.
Tack som 17 för det tipset, uppskattas verkligen.
Citera
2017-08-15, 23:30
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Fick hem ett seriöst paket(brev!) idag från Watchgecko med några armband, najs packat med putsdukar, extra spring bars och lite annat gott.
Tack som 17 för det tipset, uppskattas verkligen.

Väl bekomme!
Citera
2017-08-16, 12:22
Medlem
Shawn92s avatar
hallå vänner!

Har aldrig ägt en klocka men dags snart att införskaffa en...

kollat en hel del på denna modell som jag tyckte var riktigt snygg och minimalistisk (tänkte byta ut det där armbandet mot läderarmband istället dock):

https://www.triwa.com/ar/watches/family/selections/stampd-la/

Som sagt. Har NOLL koll på vad som anses vara bra för den prisklassen men i och med att jag är 2 år ifrån examen så har jag inte alls råd med något mer än 2500 kr (ungefär). "kravet" jag har är att den ska vara enkel utan 100 tals smådetaljer och en färg på klockan som går att köra med flera outfits. Vad tror ni? er erfarenhet av Triwa? Finns det bättre klockor i samma prisklass (om inte billigare) som erbjuder samma design (om inte "ännu snyggare") ? uppskattar verkligen lite tips och feedback

Tack på förhand!
Citera
2017-08-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
hallå vänner!

kollat en hel del på denna modell som jag tyckte var riktigt snygg och minimalistisk (tänkte byta ut det där armbandet mot läderarmband istället dock):

Som sagt. Har NOLL koll på vad som anses vara bra för den prisklassen men i och med att jag är 2 år ifrån examen så har jag inte alls råd med något mer än 2500 kr (ungefär). "kravet" jag har är att den ska vara enkel utan 100 tals smådetaljer och en färg på klockan som går att köra med flera outfits. Vad tror ni? er erfarenhet av Triwa? Finns det bättre klockor i samma prisklass (om inte billigare) som erbjuder samma design (om inte "ännu snyggare") ? uppskattar verkligen lite tips och feedback

Tack på förhand!

Vad gäller utseendet så är det såklart individuellt men designen du länkade är inte särskilt tidlös och är förmodligen någonting du kommer att tröttna på rätt snabbt. Ofta tycker man det känns "häftigt" med en svart klocka när man är ung men om några år vill du förmodligen ha en lite mer "vuxen" klocka, så jag tycker du ska kolla efter en mer tidlös design redan nu så slipper du förlora pengar på en klocka som du, tror jag, kommer tröttna på rätt fort.

Om vi sedan bortser från utseendet som såklart är subjektivt, så är Triwa inte bra klockor för de pengarna. Lite förenklat kan man säga att Triwa gör smycken, inte klockor. Det finns många märken som har okej modeller i den prisklassen, typ Tissot, Seiko, Orient o.s.v. Men allra mest "bang for the buck" får du utan tvivel om du köper någonting vintage från Tradera, exempelvis en gammal Omega från 50-60-70-talet. Dels får du ett riktigt urverk istället för en quartzklocka, dels en klassisk design (som överlevt 60-70 år) som kommer att hålla även i framtiden. Och det allra bästa med vintage Omega är att de håller sitt värde. Köper du en Triwa idag så ska du vara glad om du får ett par hundralappar för den om du skulle sälja den imorgon. Köper du däremot en gammal Omega så får du tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja den, kanske t.o.m. att den ökat i värde.

Orient Bambino är annars väldigt snygg och mycket klocka för pengarna: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/f1/f3/bf/f1f3bf214234c9cb474d4748e368b013.jpg
Citera
2017-08-17, 16:04
Medlem
Är sugen på en silvrig och stilren klocka. Gärna runt 2000. Kan också vara en stilren med läder armband. Vill inte ha några mönster på armbandet och inte för mycket visare och annat inuti klockan. Har ni några förslag till mig?
Citera
2017-08-17, 21:41
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Är sugen på en silvrig och stilren klocka. Gärna runt 2000. Kan också vara en stilren med läder armband. Vill inte ha några mönster på armbandet och inte för mycket visare och annat inuti klockan. Har ni några förslag till mig?

Då föreslår jag att du tittar på _Baste_:s inlägg ovan! En armbandsklocka utan visare kan bli lite svår att hitta, såvida det inte är en digital Casio du är ute efter.
Citera
2017-08-18, 00:07
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
hallå vänner!

Tack på förhand!

Mitt personliga favoritmärke är Orient. Inom den prisklassen du nämner finns Orient Bambino om du vill ha en dressad klocka, och Orient Maki 2 alternativt Orient Ray 2 om du vill ha en sportigare klocka eller "beater". Alla dessa är automatiska; för den som inte är klocknörd är kanske ett kvartsverk ett bättre alternativ. (Orient har en del kvartsklockor också, även om huvudfokus ligger på automater.)

Ett problem är att det numera inte finns någon AD av Orient i Sverige, så man får köpa från nätet. Bäst är förmodligen seriouswatches.com, som är AD och baserade i Nederländerna.
Citera
2017-08-18, 01:03
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Mitt personliga favoritmärke är Orient. Inom den prisklassen du nämner finns Orient Bambino om du vill ha en dressad klocka, och Orient Maki 2 alternativt Orient Ray 2 om du vill ha en sportigare klocka eller "beater". Alla dessa är automatiska; för den som inte är klocknörd är kanske ett kvartsverk ett bättre alternativ. (Orient har en del kvartsklockor också, även om huvudfokus ligger på automater.)

Ett problem är att det numera inte finns någon AD av Orient i Sverige, så man får köpa från nätet. Bäst är förmodligen seriouswatches.com, som är AD och baserade i Nederländerna.

Orientuhren i Tyskland är både billigare och bättre. Dessutom har de de nämnda uren i lager.
Citera
2017-08-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Då föreslår jag att du tittar på _Baste_:s inlägg ovan! En armbandsklocka utan visare kan bli lite svår att hitta, såvida det inte är en digital Casio du är ute efter.

Okej såg det nu. Var först också sugen på en Orient bambino men det känns som att den inte passar i alla situationer. Utan man ska vara stiligt klädd då. Så Orient Ray 2 blå kanske är bättre för mig? Den funkar väl i alla situationer och till alla kläder?

Eller passar Orient bambino som kör läderarmband i alla situationer(jobbet, stan, fest etc)?
Senast redigerad av Yukno 2017-08-18 kl. 12:55.
Citera
2017-08-18, 13:09
Medlem
Citat:
hallå vänner!

Tack på förhand!
Utan att veta hur påläst du hunnit bli. Första frågan du själv måste svara på är om du vill ha en kvartz (batteri) eller automatisk (mekanisk) klocka.

I din prisklass finns det gått om kvartsalternativ i oändliga variationer.
Är du ute efter den snygga svepande sekundvisaren och finmekaniken är utbudet lägre. Ska du köpa en automat tycker jag du ska ta dig till en affär och känna på några även om de är ngr tusenlappar över din budget. Automatare i lägreprisnivå bygger ofta betydligt mer på höjden än en kvartz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in