Citat:
Ursprungligen postat av
GoofyGuy222
Håller med dig där. Det kan absolut vara en förklaring till ett agerande. Men det kan aldrig användas som ursäkt.
Kan bara tala utifrån mig själv. Förmodligen har jag adhd, om än i en mild variant. När jag kommer i svackor kan det vara ett rent h******

Tankar och känslor far runt i huvudet och jag kastar saker omkring mig i ren frustration. Men sedan räcker det hur långt som helst när någon bekräftar mig eller säger några vänliga ord. Jag har förresten mängder med olika tankar, önskningar och drömmar i huvudet, samtidigt. Alltid, hela tiden!!
Med ett handikapp så är man den man är, och det rår man inte för. Men självklart kan det vara en förklaring till varför saker gått käpprätt åt h******.. Men ett handikapp får aldrig rättfärdiga fel saker som mord, men möjligen anses som förmildrande omständigheter. Tänk er att stänga in ett rovdjur. Det gör allt det kan för att komma fri; kosta vad det kosta vill.
Jag tror lösningen finns i PMs personlighet, dvs i hans diagnos. Det gäller "bara" att kommunicera med honom på ett sätt som han förstår, på hans nivå och utifrån hans förutsättningar.