2017-08-16, 21:19
  #58345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det finns 13-17% kvar hos (M) beroende på vilken mätning. Ändrar inte (M) ledningen linje kommer (SD) att få dem också snabbare än vad de flesta tror...


Men, till vilket pris? Ett M på 15% är djupt sargat och inget att försöka bilda regering med. Viktigare att ta väljare från S och C nu. Fokusera på invandring kontra välfärd. Och glöm tanken på att bli det nya konservativa högerpartiet......SD är inte starka i Saltis, Lidingnö eller på Östermalm. De är starka i gamla bruksorter och medelstora städer.
2017-08-16, 21:33
  #58346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
SD har tappat sin kärnfråga, egentligen sin enda fråga, i och med att regeringen införde sin restriktiva asylpolitik. Nu försöker SD lansera sig som ett sjukvårdsparti. Förmodligen kan de få några röster från pensionärer som inte fått plats vårdhem eller från undersköterskor som sliter ihjäl sig med låg lön i dessa vårdhem i vinstdrivande riskkapitalistbolagens regi. Med tanke på SD gett sitt fulla stöd för dessa bolag är SDs trovärdighet låg i denna fråga. Men alltid kan man lura någon med fagra löften.

Det finns massor kvar för SD att göra!
Man kan bara ta Lettland som exempel.
Endast den som kunde bevisa att minst en förälder var bosatt i landet 1940, kunde beviljas lettiskt medborgarskap. Så var lagarna i alla fall för ca 20 år sedan.

Det handlar givetvis om att göra livet så surt som möjligt för ca 1,5 miljoner bidrags-snyltande negrer, araber och hazarer.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2017-08-16 kl. 21:35.
2017-08-16, 21:42
  #58347
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
SD har tappat sin kärnfråga, egentligen sin enda fråga, i och med att regeringen införde sin restriktiva asylpolitik. Nu försöker SD lansera sig som ett sjukvårdsparti. Förmodligen kan de få några röster från pensionärer som inte fått plats vårdhem eller från undersköterskor som sliter ihjäl sig med låg lön i dessa vårdhem i vinstdrivande riskkapitalistbolagens regi. Med tanke på SD gett sitt fulla stöd för dessa bolag är SDs trovärdighet låg i denna fråga. Men alltid kan man lura någon med fagra löften.

(Min fetning)

Hmm... att regeringen stramat åt asylpolitiken betyder väldigt lite i det utsatta läge landet befinner sig nu. Vi har inte ens sett början på de problem som väntar runt hörnet. Migrationsverkets egna siffror är väl ca 270 000 i anhöriginvandring under de kommande fyra åren, 2017-2021, om man räknar som tidigare att ca 75% får stanna? Utöver detta blir det enligt MV en invandring på mellan 25 000 och 36 000 per år. Lägg till detta alla som ska i utbildning, arbete, vi måste fixa boende, det sociala skyddsnätet ska hålla och palla trycket, en mängd saker som slukar pengar måste göras. SD har således inte tappat sin kärnfråga, den har bara förflyttats några meter och har nu kommit rätt in i folks vardagsrum och den gemensamma tvättstugan istället.

De utmaningar som Sverige står inför är monumentala, det handlar inte bara om pengar, boende, utbildning, sätta folk i arbete... det behövs långt större insatser än så innan alla är "integrerade" och lyckliga. Är vi verkligen säkra på att alla VILL integreras? Det handlar lika mycket om gigantiska kulturella skillnader, synen på kvinnor, synen på arbete, synen på att göra rätt för sig, hur man uppfostrar barn (ingen aga), hundägare som får stenar kastade på sig i förorterna (TV4-dokumentär) och en mängd andra faktorer.

Att SD tappat sin kärnfråga är nonsens. Den är mer aktuell än någonsin.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-08-16 kl. 21:58. Anledning: Rättelse
2017-08-16, 21:45
  #58348
Medlem
Yougov augusti

V 8,2 (+0,2)
S 25,4 (+0,5)
MP 4,3 (+0,2)
SD 23,6 (+0,6)
C 11,5 (+1,0)
L 4,6 (-0,7)
KD 2,9 (+0,3)
M 16,1 (-1,7)

https://www.metro.se/artikel/yougov-trots-it-skandalen-s-fortsatt-st%C3%B6rsta-parti
2017-08-16, 21:49
  #58349
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov augusti

V 8,2 (+0,2)
S 25,4 (+0,5)
MP 4,3 (+0,2)
SD 23,6 (+0,6)
C 11,5 (+1,0)
L 4,6 (-0,7)
KD 2,9 (+0,3)
M 16,1 (-1,7)

Fint! Vad hände med SD:s enorma ras?

Fick man då 23% i juli? Man hade ju 24% i juni.
2017-08-16, 21:56
  #58350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov augusti

V 8,2 (+0,2)
S 25,4 (+0,5)
MP 4,3 (+0,2)
SD 23,6 (+0,6)
C 11,5 (+1,0)
L 4,6 (-0,7)
KD 2,9 (+0,3)
M 16,1 (-1,7)

https://www.metro.se/artikel/yougov-trots-it-skandalen-s-fortsatt-st%C3%B6rsta-parti

Citat:
Sverigedemokraterna ligger kvar stabilt runt 24 procent, vilket de gjort sedan i februari 2016.

Har man en gång "gått över" till SD så lämnar man inte.
I varje fall så kommer man inte välja bort dom till förmån för ett sjuklöversparti.
Så ca 24% lär bli minimum i valresultatet nästa år.
Något att fundera över för andra partier. SD behöver inte smöra längre - förhållandet är snarare det omvända.

Vi kan också notera den sammanvägda all-time-high-siffran för denna månad med tre redovisade resultat.
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2017-08-16 kl. 22:02.
2017-08-16, 22:06
  #58351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej nej nej, för helvete. SD's kärnväljare är arbetarklass. Att närma sig moderaterna som man gjort skrämmer bara bort kärnväljarna (som är besvikna sossar). SD ska köra sitt eget race och stödja de förslag som gynnar SDs politik. Inte skrämma bort arbetarklassväljarna. SD ska vara gammalsossar, inte gammalmoderater.

Håller med dig i stort. Dock tror jag att "kärnväljarna" utgörs av ungefär lika delar från vänstern som högern.
Just detta gör partiet så roligt att rösta på. Så befriande att det finns ett alternativ som inte är från den embarligt tröttsamma och polariserade vänster-högerskalan!
För mig är SD friskluft i ett unket och mossigt politiskt Sverige.

Dock blir det minst sagt en utmaning för de SD-engagerade att välja en politik som inte stöter bort alltför många från något läger. Det är rena slalompolitiken som krävs.
2017-08-16, 22:15
  #58352
Medlem
Fortfarande 75% emot.
2017-08-16, 22:36
  #58353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov augusti
Har resultatet för Juli också?
2017-08-16, 22:41
  #58354
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklig-Betraktare
Fortfarande 75% emot.
Nix.

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Har resultatet för Juli också?
Rimligen 23% eftersom man gått upp 0,6 till 23,6%, man hade 24% i juni.
2017-08-16, 22:42
  #58355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja och nej........ SD har sänkt M nu! Jag tror dett det klokaste är att triangulera ut S nu. Vara tydlig med att välfärdsstaten är en nationalststat (så homogen som möjligt). Man ska pressa S på allt vad de tycker om det mångkulturella samhället och en återgång till en vidlyftig invandringspolitk.

Ja, väldigt många M-väljare har insett att M svikit fullkomligt i kärnfrågor som invandring, försvar, lag & ordning. M kommer därför att tvingas följa SD och samarbeta med SD eller fortsätta blöda.

Vad SD nu behöver göra är att visa S-väljarna hur S har svikit sina traditionella kärnväljare både när det gäller betongsossarnas frågor såsom invandring, försvar, lag & ordning och när det gäller välfärdssossarnas hjärtefrågor rörande vårds-skola-omsorg. Borde finnas ca 10 procentenheter att hämta där.
__________________
Senast redigerad av Bud Fox 2017-08-16 kl. 22:44.
2017-08-16, 22:48
  #58356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Jnär det gäller välfärdssossarnas hjärtefrågor rörande vårds-skola-omsorg. Borde finnas ca 10 procentenheter att hämta där.
När det gäller arbetarna på bruksorterna har man nog redan vunnit de flesta.
Problemet är kvinnorna inom offentlig sektor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in