2017-08-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Nej, den finns inga ursäkter för anfallet på Finland. Jag har talat med en stridsflygare och en kvinna, som körde ambulans och bombades. Hennes första son föddes utvecklingsstörd.

VarmaDrycker har dock rätt. Sovjet var aldrig min grej, jag formades ju under kalla kriget, men på senare år har jag lärt nytt. Stalin försökte febrilt få en pakt med väst, men misslyckades. Han såg med stigande oro på Munchen-överenskommelsen, en sorts pakt, som gav Tjeckoslovakien till Tyskland. Anschluss. Pakten med Tyskland var plan B och inte ett bra alternativ, men vad skulle han göra?

Det var väst som var nöjt med kriget mellan Tyskland och Sovjet. Den ryska historikern Fursov kallar AH för Englands man (se youtube). Det misstänks att Berlin missleddes att anfalla Sovjet för att avlasta väst. Den brittiske kronprinsen kom till Berlin och slog ihop klackarna på preussiskt sätt och tyskarna smålog. Hess flög till London för att mäkla fred. Vad visste han?. Det får vi aldrig veta, eftersom han hängde sig i Spandau, han som inte kunde lyfta händerna över axlarna.

AH skrev i de två delarna av Mein Kampf om den kommande kampen mot bolshevikerna. Den andra delen är mindre känd och varför då? Han gjorde sina planer helt klara. En pakt med UK.

Hur var det med Sveriges leveranser till Sovjet? När Kosygin kom på besök 1968, så gjorde han sak av att hedra familjen Axelsson-Johnsson. Den började snabbt handla med Lenins Sovjet. Kapitalister, men de fick alltid betalt, det var Sovjet noga med.

Det stämmer att Stalin trodde att AH inte var så dum att han skulle starta tvåfrontskrig, Tysklands förbannelse i första världskriget. Nå, så dum var han och några tyskar har sagt mig vad de tycker om det.

Stalin frågade flera gånger när väst skulle invadera. Snart, var svaret, men så länge det dröjde. Sovjet fick länge kämpa ensamt och många amerikaner tror att USA vann kriget. Nej, gamla män och Hitler Jugend tillfångatog lätt många amerikanska soldater. Patton var framgångsrik, han som kallade sina soldater för skitråttor (det tyckte de om), men han var en av få. Kolla upp Battle of the Bulge på tyska och engelska på youtube. Den tyske kommendanten tilldelades vad han kallade barn, men de slogs bra och var redo att dö för honom. "Barnen", ungdomarna, sjunger Panzerlied, en berömd sång, som ännu spelas i Frankrike, av alla länder.
Vad du hiitar på, var får du allt ifrån. Kriget startade 1939, Tyskland och sovjet var ju allierade och delade Polen mellan sig. Sovjet gick i krig 1941 när Hitler ville ha hela Östeuropa och stora delar av Ryssland. USA var den som var överlägset starkast i kriget tack vare en enorm återhämtning av krigsindustrin där ju även Sovjet fick sin del i produktionen. Stalin frågade givetvis inte när Väst skulle invadera, varför skulle han göra det. Amerikanska soldater stred verkligen som män och vann ju kriget med i sammanhanget förhållandevis låga förluster jämfört med Tyskland och Ryssland. Utan USA hade kanske Stalin gått vidare in i Europa och ännu fler tyska koncentrationsläger bytt ägare och blivit Sovjetiska. Din historieförfalskning eller kanske din häpnadsväckande okunnighet är rent pinsam i sin förljugenhet.
Citera
2017-08-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad du hiitar på, var får du allt ifrån. Kriget startade 1939, Tyskland och sovjet var ju allierade och delade Polen mellan sig. Sovjet gick i krig 1941 när Hitler ville ha hela Östeuropa och stora delar av Ryssland. USA var den som var överlägset starkast i kriget tack vare en enorm återhämtning av krigsindustrin där ju även Sovjet fick sin del i produktionen. Stalin frågade givetvis inte när Väst skulle invadera, varför skulle han göra det. Amerikanska soldater stred verkligen som män och vann ju kriget med i sammanhanget förhållandevis låga förluster jämfört med Tyskland och Ryssland. Utan USA hade kanske Stalin gått vidare in i Europa och ännu fler tyska koncentrationsläger bytt ägare och blivit Sovjetiska. Din historieförfalskning eller kanske din häpnadsväckande okunnighet är rent pinsam i sin förljugenhet.

Lucas, det du inte tycker om det förnekar du i inlägg efter inlägg.

Det sägs att USA lade 90 procent av sin militära förmåga på Europa och tio procent på Japan. Då ska man veta att tio procent var en enorm insats. Ändå var den amerikanska insatsen inte avgörande i Europa, som vissa tror. Sovjet vann kriget, trots att den tyska krigsproduktionen ökade ända till slutet.

TV-kanalen står för revisionism, men det har vi också i väst när folk tror att USA ensamt vann kriget.
Citera
2017-08-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det finns Inga belägg eller bevis för att SS division Viking gjorde sig skyldiga till massmord och massavrättningar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Finnish_Volunteer_Battalion_of_the_Waffen-SS

"Neither the unit nor any of its members were ever accused of any war crimes."

(Om inte engelska är för svårt för dig.)

Det kan stämma, men jag kan berätta följande.

En svensk SS-man, som dog ganska tidigt efter kriget, berättade för sin familj att han hade rivit ut alla sidor i sin tjänstgöringsbok. Han var i Jugoslavien och Ukraina. Han hade nog goda skäl att sopa lite. Han dog i cancer under svåra smärtor. Vad hade han samlat på sig och vad hade han sett? Vid ett tillfälle hade han varken kläder eller vapen mitt i vintern och slogs med en spade.

Han ljög om sin ålder och slogs först i Finland. I Tyskland avancerade han snabbt.
Citera
2017-08-15, 23:52
Medlem
Citat:
Amerikanska soldater stred verkligen som män och vann ju kriget med i sammanhanget förhållandevis låga förluster
Tja, ett sätt att hålla nere de egna förlusterna är att i första hand strida med hjälp av terrorbombningar av motståndarnas städer (Hamburg, Dresden), genom att slänga atombomber på folk (Hiroshima, Nagasaki), eller använda napalm (Tokyo).
Citera
2017-08-16, 18:54
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tja, ett sätt att hålla nere de egna förlusterna är att i första hand strida med hjälp av terrorbombningar av motståndarnas städer (Hamburg, Dresden), genom att slänga atombomber på folk (Hiroshima, Nagasaki), eller använda napalm (Tokyo).
Sant. Precis som att göra halt precis utanför Warszawa medans tyskarna raserar staden fullständigt och verkställer massaker på befolkningen, trots omvärldens vädjan att ingripa.
Citera
2017-08-16, 18:56
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:

Det sägs att USA lade 90 procent av sin militära förmåga på Europa och tio procent på Japan. Då ska man veta att tio procent var en enorm insats. Ändå var den amerikanska insatsen inte avgörande i Europa, som vissa tror. Sovjet vann kriget, trots att den tyska krigsproduktionen ökade ända till slutet.

TV-kanalen står för revisionism, men det har vi också i väst när folk tror att USA ensamt vann kriget.
"Det sägs att..." Källa kanske? USA:s krigföring mot Japan i Stilla havsområdet överskred garanterat de där 10% med råge. Har du någon som helst aning om hur omfattande de operationerna var?
Citera
2017-08-16, 19:06
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Jo, faktiskt gjorde han det flera gånger. Under 1944 alltså. Sovjet begärde flera gånger att man skulle öppna upp en andra front, men Stalin hade svårt att förstå varför det dröjde. Att både USA och Storbritannien stred på flera fronter samtidigt, medan Sovjet "bara" stred på en spelade givetvis mycket stor roll.

Storbritannien hade inte resurser att korsa kanalen till Frankrike på lång tid. Dels var tyskarnas ubåtar fasligt effektiva tills man knäckt Enigma (vilket hotade Storbritanniens hela försörjning), dels hade man inga reserver att skicka från Asien p.g.a. japanerna, och man var illa ut i Nordafrika. Med USA var läget likartat. Sjövägen över Atlanten var länge extremt farlig, och från december 1941 var man uppbundna i Stilla havsområdet.

De allierade började med Operation Torch i Nordafrika, vilket var en praktisk nödvändighet. Hade tyskarna kunnat komma igen där och spärra tillträdet till oljefälten i Mellanöstern hade det varit game over för britterna. Stalin tyckte dock att man skulle invadera Europa med en gång, trots att man inte hade fartyg eller hunnit samla vare sig materiel eller trupp för det ändamålet.
Senast redigerad av PlutoJ 2017-08-16 kl. 19:10.
Citera
2017-08-16, 19:40
Medlem
Citat:

Utan den amerikanska insatsen hade inte Sovjet klarat Tyskland så fort. USA var Aoch O för att kriget skulle avslutas inom rimlig tid. Din förkärlek för historieförfalskning förändrar ju ingenting förutom okunskapen du så gärna blottar i dina inlägg. USA, England och deras främsta allierade runt om i världen vann kriget. Sovjet vann över östra Tyskland vilket var bra för alla utom dom som blev kvar i sovjetockuperade områden förstås. Och att det stora fosterländska kriget skulle vara vara historiens höjdpunkt är nog tyvärr Sovjets propaganda pappa till. Sovjet slog ju mig veterligen trots allt bara mot Tyskland och ev. dess allierade. USA slogs på alla fronter.
Citera
2017-08-16, 20:14
Medlem
Citat:
Kanske, Tyskarna gjorde det i alla fall mot London, Madrid och Warsava för att ta ett axplock. Sovjet terroriserade nog dom civila mer på marknivå genom sina avrättningspatruller som inte stod SS efter i grymhet. Snacka om krigsbrott. Sovjet var ju ett land bland många som deltog i kriget, varken mer eller mindre. Att Stalin använde sin största resurs, soldater, som kanonmat för att få segrar är tråkigt men sant. Att han sedan använde miljoner slavarbetare i uppbyggnaden av Sovjet efter kriget är beklämmande med också sant. Gratis arbetskraft precis som vid byggandet av OS-byn i Sorji eller vad nu byn hette. Bortförklaringar och historieförfalskning är ju en Sovjetiskt paradgren som fortfarande är högaktuell och i högsta grad levande dogm hos dom styrande i Kreml.
Citera
2017-08-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
"Det sägs att..." Källa kanske? USA:s krigföring mot Japan i Stilla havsområdet överskred garanterat de där 10% med råge. Har du någon som helst aning om hur omfattande de operationerna var?

Jag har varit på nätet i många år och plockat upp ny information. Den här kom från en artikel på engelska eller svenska. Jag önskar att jag kunde ge dig en källa, men det är omöjligt efter flera år. Jag är inte militärhistoriker och kan bara berätta vad jag hörde.

Jag skrev att tio procent var en enorm insats (Tyskland och Japan underskattade USA). Jag hörde också att Japan troligen bara var åtta månader från atombomben vid nederlaget. Det är olika bud om Tyskland. Enligt någon, så tyckte Berlin att bomben var omoralisk. Enligt andra, var förstörelsen av en tungvattenanläggning och Nils Bohrs avhopp avgörande.

Vi som inte är militärhistoriker är beroende av öppna källor. Mitt intryck är att den officiella versionen av andra världskriget kan ifrågasättas. Som exempel kan nämnas att en ryska i Finland sade att Finland startade kriget. Hon talade som hon hade förstånd till och en finne tog henne i örat. Hon gav sig. Att USA vann andra världskriget är bara snack.

Om krigsproduktionen ingick i de 90 procenten, så kan det förklara saken. Det tog tid att bygga upp invasionsstyrkan. Ny materiel behövdes i massor, eftersom Tyskland kontrollerade en stor del av Europa. Nästan en hel kontinent skulle intagas.

Säg till om du vet bättre. Du verkar noga ha studerat krigen.
Citera
2017-08-17, 01:18
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Jag har varit på nätet i många år och plockat upp ny information. Den här kom från en artikel på engelska eller svenska. Jag önskar att jag kunde ge dig en källa, men det är omöjligt efter flera år. Jag är inte militärhistoriker och kan bara berätta vad jag hörde.

Jag skrev att tio procent var en enorm insats (Tyskland och Japan underskattade USA). Jag hörde också att Japan troligen bara var åtta månader från atombomben vid nederlaget. Det är olika bud om Tyskland. Enligt någon, så tyckte Berlin att bomben var omoralisk. Enligt andra, var förstörelsen av en tungvattenanläggning och Nils Bohrs avhopp avgörande.

Vi som inte är militärhistoriker är beroende av öppna källor. Mitt intryck är att den officiella versionen av andra världskriget kan ifrågasättas. Som exempel kan nämnas att en ryska i Finland sade att Finland startade kriget. Hon talade som hon hade förstånd till och en finne tog henne i örat. Hon gav sig. Att USA vann andra världskriget är bara snack.

Om krigsproduktionen ingick i de 90 procenten, så kan det förklara saken. Det tog tid att bygga upp invasionsstyrkan. Ny materiel behövdes i massor, eftersom Tyskland kontrollerade en stor del av Europa. Nästan en hel kontinent skulle intagas.

Säg till om du vet bättre. Du verkar noga ha studerat krigen.
Allt vet jag inte, särskilt inte såhär på rak arm. Men Japan var aldrig i närheten av en atombomb. De saknade både teknologi och råvaror. Japan kom aldrig förbi småskaliga laboratorietester.

Tyskarna kom betydligt närmare, men lyckades inte ända fram. Det berodde på ett flertal samverkande faktorer:

Ideologiska låsningar som länge motarbetade kärnfysik som vetenskap. Det ansågs av många nazisttoppar vara en judisk vetenskap, och därmed både värdelös och farlig på samma gång.

Bristande engagemang från ledande kärnfysiker. Man har som sagt spekulerar i rent sabotage av t.ex. Niels Bohr och Werner Heisenberg, men det är nog omöjligt att veta säkert.

Råvaruproblem. Tungvattnet var ett bakslag, men även ett märkligt räknefel som förutsatte 100 ggr mer uran än vad som verkligen var fallet. Räknefel eller medvetet sabotage? Ingen vet.

Trots detta var tyskarna faktiskt ytterst nära att framställa en rudimentär, men fungerande, atombomb precis innan krigsslutet i Europa. Det är talande att Sovjet lyckades ganska snabbt räfsa ihop en egen bomb med hjälp av beslagtagen tysk teknologi vid krigsslutet i kombination med information från
spioner i USA. Utan problemen hade Tyskland säkerligen blivit först med atombomben. Kanske så tidigt som under 1944.
Citera
2017-08-18, 15:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Och utan den svenska malmen hade tyskarna inte kunnat invadera Frankrike.

Dumheter, järnmalm spelar bara roll vid en långvarig konflikt. Hitler hade kunnat invaderat både Polen och Frankrike utan svensk järnmalm. Däremot så hade inte Hitler vågat invadera Polen om det inte vore för pakten med Stalin som också medförde att den brittiska handelsblockaden mot Nazityskland blev helt verkningslös. Stalin levererade mer till sina fascistkompisar i Tyskland än vad nazisterna, någonsin, lyckades få ut ur Sovjetunionen med tvång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in