2017-08-15, 09:53
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Vad synd, att de inte fungerar!
Kanske "CallePhille" kan lägga in dem på nytt!
Jag har inte sett honom här på länge!

det va inte Callephille ,utan direkt länkar från en medlem i HP

men jag tror mig veta vem det va, vill ju inte outa hen men hoppas dom laddas upp på annat ställe
Citera
2017-08-15, 10:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
det va inte Callephille ,utan direkt länkar från en medlem i HP

men jag tror mig veta vem det va, vill ju inte outa hen men hoppas dom laddas upp på annat ställe

Men varför kontaktar du inte han/hon med pm?
Citera
2017-08-15, 10:14
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men varför kontaktar du inte han/hon med pm?

kanske jag redan gjort

men tack för tipset.

edit

jag tror att kan vi knäcka nöten med väskorna & placering av dom vem/varför så kommer vi en lång bit på vägen ,

1.P placerade ut dom på sin väg vart ? villospår eller för att visa en riktning

2.någon annan placerade ut dom för att dölja vad ?

3.P & någon annan placerade ut dom tillsammans

osv nä släppa det här nu kanske och invänta ett fynd av något slag.
Senast redigerad av zippzon 2017-08-15 kl. 10:20.
Citera
2017-08-15, 10:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
kanske jag redan gjort

men tack för tipset.

edit

jag tror att kan vi knäcka nöten med väskorna & placering av dom vem/varför så kommer vi en lång bit på vägen ,

1.P placerade ut dom på sin väg vart ? villospår eller för att visa en riktning

2.någon annan placerade ut dom för att dölja vad ?

3.P & någon annan placerade ut dom tillsammans

osv nä släppa det här nu kanske och invänta ett fynd av något slag.

Visst är man en bit på vägen om vi kan knäcka vem och varför angående väskorna
Vet inte om det spelar någon roll men vi sitter här med en karta och satellit bilder. Men vad jag fattat det som så var inte P speciellt bekant med Hallsberg och utan laddad mobil knappast karta heller så han kan bara ha gått och sedan har väskorna hamnat där de gjorde. Han kan vara omedveten om att väska 1 och 2 ligger tvärs över gärdet.
Varför har han flyttat sig från stationen öht?
Citera
2017-08-15, 10:40
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Vet inte om det spelar någon roll men vi sitter här med en karta och satellit bilder. Men vad jag fattat det som så var inte P speciellt bekant med Hallsberg och utan laddad mobil knappast karta heller så han kan bara ha gått och sedan har väskorna hamnat där de gjorde. Han kan vara omedveten om att väska 1 och 2 ligger tvärs över gärdet.

ja och där faller hela självmords tanken för mig ,vet inte men det känns inte troligt att man kliver av på helt okänd ort & tar livet av sig . knallar av ett tåg väljer bakvägen från en främmande station ,släpar på sina väskor, går på vägar/cykelvägar. för att sedan helt plötsligt knalla över gärden slänga ryggsäcken och försvinna på okänd ort

tycker det låter för slumpmässigt ,brukar inte självmord vara ganska planerade ?
Citera
2017-08-15, 11:04
Medlem
Kan ni hjälpa mig med grundfakta om Ps packning?

Antal kollin: är vi säkra på att han hade rullväska och ryggsäck, inget mer? Varifrån kommer ev info om detta? (Personer i Falun som bevittnade packande/avresa, medpassagerare)

Innehåll: vad innehöll de två väskor som upphittats? Varifrån kommer info om att de var "orörda"? Var finns väskorna med innehåll nu? Har P även kvar personliga saker i sitt studentboende i Falun eller var hemresan också en hemflyttning?

Påträffande: VEM/VILKA påträffade ryggsäck respektive rullväska? NÄR? Kände de vid tidpunkten till Ps försvinnande? Sökte de isf spår eller hittades väskorna av en slump?

Placering: Hur kan det komma sig att informationen kring dessa enda och viktiga spårs placering vid upphettande ändras, slirar och och inte entydigt kan fastställas?
Citera
2017-08-15, 11:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
ja och där faller hela självmords tanken för mig ,vet inte men det känns inte troligt att man kliver av på helt okänd ort & tar livet av sig . knallar av ett tåg väljer bakvägen från en främmande station ,släpar på sina väskor, går på vägar/cykelvägar. för att sedan helt plötsligt knalla över gärden slänga ryggsäcken och försvinna på okänd ort

tycker det låter för slumpmässigt ,brukar inte självmord vara ganska planerade ?

Precis självmord tror jag inte alls. De flesta självmord kommer nog inte bara pang bom utan det är en process som människor går igenom säkerligen med funderingar på olika sätt att avsluta sina liv.

Läste en artikel om människor som hoppat från Golden Gate bron och mot alla odds har överlevt. Man kan tro att det går snabbt men det gör inte och de som överlevt har berättat att de under vägen ner har ångrat att de hoppade. Usch vilka tragedier det finns.

Tillbaka till P
Blir nog mer och mer övertygad om att han har gått av frivilligt med sedan har något gått jävligt snett. Random gärningsmän/kvinnor eller någon han känner har gått över gränsen
Citera
2017-08-15, 11:31
Medlem
Citat:

Citat:

När man spekulerar så tenderar man att försöka hitta en röd tråd. Eller på annat sätt rimliga förklaringar till allt. Man fastnar vid frågor som man aldrig kan få svar på.. Att inte göra det är ju lättare sagt än gjort. Men Väskorna är ju en återvändsgränd. Det är svårt att hitta en vettig logik i det...

Uppenbarligen har han tagit med sig dem av tåget. Så i det ögonblicket lär det inte finnas någon tanke av att dumpa väskorna. Den tanken borde ha kommit impulsivt senare. Varför ta med sig dem annars? Det finns ju flera kända försvinnanden där personen lämnat rubbet i ögonblicket dom försvinner... Dvs går ut, utan mobil och andra tillhörigheter. Patrik försvinner ju med sina saker, för att sedan lämna dem. Det här försvinnandet är ju rätt konstigt... Jag tror man får släppa tankar om att man kan tänka sig in i honom. För jag är väldigt tveksam till att han var "Patrik" när detta skedde.

Jag har hela tiden avfärdat riktningen Hällabrottet. Och ifrågasatt varför man bara sökt åt det hållet.
Största orsaken till det (bortsett från vaga vittnesuppgifter) är vad jag förstått väskorna. Men när man krånglar till det och försöker hitta en logik i det så snöar man ju in sig... "han har tagit tio steg nord-väst. Då måste han finnas nord-väst." Nä det måste han inte alls..
Finns inget som säger att hans Hjärna fungerat som den skall vid tidpunkten.
Tror mycket handlar om att Hällabrottet är en klassisk plats alá kriminalfilm och känner man till den platsen så tänker man "där måste han vara". Sannolikt har ju Patrik ingen aning om hur det ser ut där. Så ja, varför skulle han gå dit? som sagt.
Citera
2017-08-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Kan ni hjälpa mig med grundfakta om Ps packning?

Antal kollin: är vi säkra på att han hade rullväska och ryggsäck, inget mer? Varifrån kommer ev info om detta? (Personer i Falun som bevittnade packande/avresa, medpassagerare)
Polisen, föräldrar och övervakningsfilm. Där ses en rullväska och en ryggsäck. Något litet i handen, typ en kaffemugg eller dylikt.

Citat:
Innehåll: vad innehöll de två väskor som upphittats? Varifrån kommer info om att de var "orörda"? Var finns väskorna med innehåll nu? Har P även kvar personliga saker i sitt studentboende i Falun eller var hemresan också en hemflyttning?
Polisen har konstaterat att ingen åverkan finns och att värdesaker är kvar.
Citera
2017-08-15, 11:47
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
När man spekulerar så tenderar man att försöka hitta en röd tråd. Eller på annat sätt rimliga förklaringar till allt. Man fastnar vid frågor som man aldrig kan få svar på.. Att inte göra det är ju lättare sagt än gjort. Men Väskorna är ju en återvändsgränd. Det är svårt att hitta en vettig logik i det...

Uppenbarligen har han tagit med sig dem av tåget. Så i det ögonblicket lär det inte finnas någon tanke av att dumpa väskorna. Den tanken borde ha kommit impulsivt senare. Varför ta med sig dem annars? Det finns ju flera kända försvinnanden där personen lämnat rubbet i ögonblicket dom försvinner... Dvs går ut, utan mobil och andra tillhörigheter. Patrik försvinner ju med sina saker, för att sedan lämna dem. Det här försvinnandet är ju rätt konstigt... Jag tror man får släppa tankar om att man kan tänka sig in i honom. För jag är väldigt tveksam till att han var "Patrik" när detta skedde.

Jag har hela tiden avfärdat riktningen Hällabrottet. Och ifrågasatt varför man bara sökt åt det hållet.
Största orsaken till det (bortsett från vaga vittnesuppgifter) är vad jag förstått väskorna. Men när man krånglar till det och försöker hitta en logik i det så snöar man ju in sig... "han har tagit tio steg nord-väst. Då måste han finnas nord-väst." Nä det måste han inte alls..
Tror mycket handlar om att Hällabrottet är en klassisk plats alá kriminalfilm och känner man till den platsen så tänker man "där måste han vara". Sannolikt har ju Patrik ingen aning om hur det ser ut där. Så ja, varför skulle han gå dit? som sagt.

jo du har rätt men lätt att "snöa in" på vissa saker ,ska försöka släppa det här en stund istället tror jag .vi kommer inte längre (någonstans) utan mer info/input från något håll
Citera
2017-08-15, 11:59
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Vad exakt menar du med oprovocerat våld? (Antagligen menar du som ex. att någon helt okänd person slår ner någon annan helt utan anledning?)

(Jag tycker att allt våld nära på är oprovocerat såvida det inte handlar om nödvärn. Det finns ju egentligen ingen anledning att använda våld förutom då vid självförsvar).

Men när det gäller oprovocerat våld så är det trots allt mycket ovanligt. Har dock inga procentsiffror på detta, men det rör sig oftast om en gärningsman och ett brottsoffer.

Detta handlar alltså om anmälda fall. Här finns det ibland skillnader på hur man mäter våldet.
Någon hade gjort en undersökning (kommer inte ihåg detaljerna just nu) där man mätte hur många som själv hade uppsökt en vårdcentral eller liknande efter ett våldsbrott och sedan tagit sig hem.

Någon annan mätte hur många som plåstrats om och kanske fått sy några stygn på vårdcentral eller sjukhus och kanske även fått stanna över natten.

Dessa olika sätt att mäta ger givetvis olika resultat.

Det kan också vara svårt att mäta huruvida våldet i samhället ökar, minskar eller ligger relativt stabilt på samma nivå. Ska man mäta antal som blivit utsatta misshandel per capita, per år, i åldersgrupp, kön?

I och med att vid våldsbrott så är det minst två inblandade, gärningsman samt offer. En del vill man ska ta hänsyn till inte bara antal personer i ett land eller en stad, utan även hur ofta människor träffar andra människor.

Ett exempel:

1.Ett litet samhälle med affärer, vårdcentral, bibliotek och någon krog m.m.har X antal invånare.
Invånarna arbetar i samhället eller i närområdet.

2. Ett till ytan större jordbruksområde men som har samma antal invånare.
Invånarna arbetar mestadels på sina gårdar.

Jordbrukaren har kanske inte samma frekvens när det gäller möten med andra människor. Han eller hon åker inte in till samhället lika ofta som de som både bor och arbetar där. Alltså har den fiktiva jordbrukaren färre tillfällen att ”hitta någon att misshandla”.

Begreppet "oprovocerat våld" är problematiskt. Syftade på den typ av våld som någon utövar mot en främling och utan någon föregående interaktion av något slag.

Man läser om sådant våld ibland, vilket inte behöver betyda att det är särskilt vanligt. Snarare tvärtom. Det uppmärksammas för att det inte är vanligt.

Det är möjligt att det underrapporteras. Någon får en rejäl smäll av någon (kanske i ett förbipasserande gäng) och bryr sig inte om att anmäla eftersom de var okända mm. Eller också tror polisen att offret tillhör gänget men inte vill erkänna det.

Vad är det för typ av omgivning där? En bebodd landsbygd som den på Närkeslätten kan närmast jämföras med en villaförort eller en utspridd by. De flesta har under åren sålt av sin jordbruksmark till större bönder men husen står ofta kvar och bebos av pendlare eller används som fritidshus. Om P utsatts för "oprovocerat våld" skulle jag däremot inte misstänka att det skett ute på landet utan snarare inne i Hallsberg.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-08-15 kl. 12:04.
Citera
2017-08-15, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla

Vad gäller Hällabrottat har jag en annan uppfattning än du.
Tror inte att Missing People skulle leta där utan att ha något mer på fötterna än att väskorna hittades norr om stationen och det är ett farligt ställe, särskilt som att det ligger 7-8 km (eller >?) från Hallsberg. De har ju letat där upprepade gånger.

När det kommer till väskorna är det sista spåret av Patrik som finns.
Det är ju ändå ett spår på det sätt att:
- väskorna hittats övergivna utan ägaren (varningstecken)
- placeringen kan tyda på flera saker - brott
- medveten placering
- omedveten placering (förvirringstillstånd)
- någon annan flyttat på dem

Att vi inte har all information som polis har, gör ju att vi inte kan förstå alla slutsatser de har dragit. Polisen har ingen skyldighet att informera allmänheten om varenda detalj i sitt arbete. De väljer att lämna de uppgifter som allmänheten har rätt att veta om det är ett fall som är av allmäninintresse och de uppgifter som kan leda till att allmänheten kan vara till hjälp. Polisen sitter ju på långt mer information än vad vi har.

Vi vet ju ingenting om hur väskorna såg ut innehållsmässigt och hur de exakt har gjort för att utesluta brott. De kan ju dels sett att innehållet inte var tillstökat och att andra värdesaker än datorn inte saknades. Man kan ha pratat med Patriks vänner, lärare och föräldrar om han har värdesaker som verkar saknas. Det kan vara att polis har kollat fingeravtryck på handtag för att utesluta att någon annan har varit framme och flyttat på väskorna. Inget av detta behöver allmänheten veta alla detaljer om. Det räcker med att man informerar allmänheten om att polisen inte misstänker brott.

Det gäller även de slutsatser polisen har dragit av Patriks psykiska status.

Vad är det som gör att flera i tråden tror sig veta att Patrik inte har fått psykos av sin depression.
Om man har stor kunskap om psykisk ohälsa genom egen erfarenhet, utbildning eller genom att man känner någon som haft psykos kanske, om man vet exakt vad kompisar, klasskompisar, lärare och föräldrar har observerat hos Patrik, då kan man lättare kan ta ställning till och ifrågasätta polisens expert.

Polis har inte sagt att Patrik har fått en psykos, de har sagt att de misstänker att det kan ha hänt. Att säga att man inte tror på att Patrik fick ett förvirringstillstånd utan att ha någon som helst kunskap om ovanstående är ju att bara gissa utifrån sina erfarenheter. Då har man ju själv mindre information att utgå från än polisen har och ändå hävda att de har fel.

Här är ett exempel på en kille och en tjej som berättar om hur det var när han fick psykos. Finns många fall att kolla på på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=jkB3l6Ln60s
https://www.youtube.com/watch?v=os3TlLVQ9cs

Ingen av oss vet vad som har hänt Patrik. Väskorna kan indikera åt vilket håll Patrik gått, men det vet vi inget om. Han kan ha gått åt vilket håll som helst.
Om det finns vittnesuppgifter som polis ansett vara trovärdiga vet vi inte heller något om. Men jag tror inte en sekund på att man letat i Hällabrottet på lösa grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in