2017-08-15, 08:15
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0r
Håkan Lantz (svensk uppfinnare) i tv4 morgon idag menar att ingen bygger en ubåt på 33 ton för att det är roligt. Han påpekar också att entusiast-ubåtar är antingen orange eller gul. Danskens båt är svart. Han ställer sig frågan vad Dansken egentligen har använt den till. Spännande!

Möjligen har det publicerats tidigare, då ber jag om ursäkt. Detta motiv av OM för två år sedan ger ett lätt övermodigt intryck:

https://m.facebook.com/groups/26947331877?view=permalink&id=10153186018411878
Citera
2017-08-15, 08:20
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
oj så klarttänkt. Men det här borde folk i UC3 gruppen känna till

https://www.facebook.com/groups/26947331877/

Så kanske det är men vi har privata ubåtar i Sverige som är svarta. På Djurö t ex som används för event osv, svart är den utan att någon påstått annat.
Tror dessutom att eftersom är stadigvarande på son plats så måste man säkert även ha bygglov för att måla om i såna färger..

Har Håkan Lantz själv byggt en ubåt?
Citera
2017-08-15, 08:21
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0r
Håkan Lantz (svensk uppfinnare) i tv4 morgon idag menar att ingen bygger en ubåt på 33 ton för att det är roligt. Han påpekar också att entusiast-ubåtar är antingen orange eller gul. Danskens båt är svart. Han ställer sig frågan vad Dansken egentligen har använt den till. Spännande!

Lantz är en intelligent man, frågan är mycket berättigad. Jag tror att han här överskattar danskarnas logik. PM med anhang leker nog bara militärer samt NASA (med raketerna), ingen logik eller nytta, bara rollspel...
Citera
2017-08-15, 08:27
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Har Håkan Lantz själv byggt en ubåt?

Ja, en gul!

https://biologin.wordpress.com/tag/doppingen/
Citera
2017-08-15, 08:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Möjligen har det publicerats tidigare, då ber jag om ursäkt. Detta motiv av OM för två år sedan ger ett lätt övermodigt intryck:

https://m.facebook.com/groups/26947331877?view=permalink&id=10153186018411878

Om man citerar lite selektivt så jämför han med militära fartyg och säger att han vill skapa en uppskjutningsramp och kontrollcentral för raketer i östra Medelhavet!

Dessutom säger han att undervattensförmågan är bra för de mål han vill uppnå. Vad jag kommer på så har man oftast ubåtar till att gömma militära insatser eller visa fiskar för turister. Traditionellt tror jag inte de mål han beskriver fordrar undervattensläge?

Varför just östra Medelhavet? Skall han bomba Mellanöstern?

Är han fullständigt tokig eller har han en agenda med det han skriver?
Senast redigerad av wwr 2017-08-15 kl. 08:34.
Citera
2017-08-15, 08:32
Medlem
Hydrangeas avatar
Min teori nu är att något hänt av en påstådd olyckshändelse och Madsen inte kunnat redogöra för om hon är vid liv nu, men antagligen vid liv när han såg henne.

Han påstås ju vara extremt samarbetsvillig med polisen i detta fall och det finns fortfarande massor vi inte vet något om, som sagts bakom lyckta dörrar.

Jag tror att han påstår hon helt enkelt ramlat i vattnet, och så såg han aldrig var hon tog vägen. Han skulle gå ner och pissa och när han kom upp till tornet igen var hon borta. Baserar teorin på detta:

Polisen har tidigare sagt att även om man hoppas att finna Kim Wall vid liv så söker man primärt efter en kropp i vattnet.

Dvs, han påstår att hon var vid liv men sannolikheten att klara sig på öppet hav är inte trolig.

Jämför med t ex vanliga mystiska kriminalfall som Lisa Holm, Tova Moberg, där polisen hela tiden sa att det inte är troligt att dom är vid liv innan deras kroppar återfanns.
Citera
2017-08-15, 08:35
Medlem
Nu kom jag på varför man bygger en ubåt på 33 ton på kul. Dansken säger det själv i en intervju. Han har ju byggt 3-4 mindre båtar innan UC3 och det är helt enkelt mycket enklare att bygga stort än litet. Man kan använda standardgrejer och man behöver inte förminska och specialbygga varenda del.

Lantz verkar glömma bort att projektet e crowd fundat också.
Citera
2017-08-15, 08:35
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja, en gul!

https://biologin.wordpress.com/tag/doppingen/

HAHA! Vad är DET DÄR? Ubåtarnas lilla lilla gullefjun, förstår att den blev gul
Citera
2017-08-15, 08:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Kim hade nog jobbat med reportaget en längre tid innan hon bjöds ut på en resa, och man kan undra vad för annat motiv det finns att ta ut henne på en sväng på kvällen, i solnedgången, än att impa? Det räcker ju med att, i dagsljus, låta henne kliva ombord och sedan sjunka till botten i hamnbassängen om han bara vill visa upp den. Det har räckt för andra reportage-team...
Citera
2017-08-15, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänkte på en annan sak, om man kollar på de artiklar hon skrev i Guardian, så var det ju mycket "weird" och "queer". Hon skrev om konstiga människor i utkanten av samhället som hade underliga saker för sig ungefär. Det kan mycket väl vara så att Madsen förväntat sig att hon skulle skriva en hyllningsartikel, men så började han märka på hennes frågor att hon såg NER på honom. Såg på honom som något konstigt litet kryp som hon ville sätta under förstoringsglaset. Reda ut varför det gått så snett, typ.
Inte omöjligt att hon ställde frågor och motfrågor till svaren som gjorde att han blev tokig då han själv hörde vart allt pekade.

fö så var hon nog lika precis lika "weird" och "queer" som person skulle jag tro, en kringflackande själ letande efter något men egentligen var det trygghet och shälvsäkerhet som hon saknade utan att förstå.
Citera
2017-08-15, 08:44
Medlem
De såg ju ut att ha det så mysigt på turen när man ser bilden som tyska turisten tog
Citera
2017-08-15, 08:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Har Håkan något otalt med PM eller? Varför ställer han sig frågan om vad båten egentligen använts till? Låter lite töntigt måste jag säga. Och vidare; PM tyckte uppenbarligen att det var väldigt roligt att bygga och använda UC3. Många andra likaså.

Håkan verkar lite korkad alternativt avundsjuk på uppståndelsen.

Klartänkt? Raka motsatsen snarare. Men det förklarar ju alla dina "klartänkta" inlägg.

Skulle gärna äga en sådan fin U-båt men inte bygga den. Nu kanske priset blir riktigt bra. Någon som vill bilda en förening och lägga bud? Så småningom måste kvarstaden hävas och föreningen vill säkert bli av med den nu. I Stockholm skull den dra till sig enorm nyfikenhet. En kassako!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in