2017-08-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, ett riktigt gammalt legendariskt sådant.

Fet-Mats (egentligen Mats Israelsson) som förolyckades i Falu gruva. En gruvarbetare hittade Fet-Mats i ett vattenfyllt schakt år 1719, men Fet-Mats verkade inte ha varit död någon längre tid. Då kroppen senare visades upp kände en kvinna vid namn Margareta Olsdotter igen sin fästman Mats Israelsson som försvann spårlöst år 1677.

Fet-Mats kropp hade bevarats av den naturligt förekommande kopparvitriolen i gruvan.

Sedan har vi ju 17-åriga Viola Widegren som försvann spårlöst från sitt föräldrahem den 5 december 1948 kl. 18.45. Efter att hon stängt ytterdörren så finns inte ett enda spår av flickan.

Tipsen strömmade in från nästan hela Europa fr.o.m. december 1948 och genom alla årtionden. De hittills senaste tipsen kom in i början av 1980-talet. Det sägs ibland att detta fall är det mest omskrivna kriminalfallet förutom Palmemordet. Om hon lever så är hon 86 år idag.

Jag har ägnat tre år åt Viola-fallet...

OT
Det finns väl på närmare håll... En kvinna i Falköping försvann spårlöst 2010 och hon är väl fortfarande inte återfunnen, vad jag vet.
Citera
2017-08-14, 17:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
OT
Det finns väl på närmare håll... En kvinna i Falköping försvann spårlöst 2010 och hon är väl fortfarande inte återfunnen, vad jag vet.

Ja, det finns många äldre och nutida olösta försvinnanden. Det finns ju även ett antal svenskar som försvunnit utomlands och som ännu inte är funna eller uppklarade. Dock kan en del av dessa vara frivilliga försvinnanden...
Senast redigerad av Pajosv 2017-08-14 kl. 17:48.
Citera
2017-08-14, 20:23
Medlem
Kanske lite långsökt eller vad tror ni??

http://www.na.se/blaljus/olyckor/stopp-i-tagtrafiken-mellan-hallsberg-och-katrineholm

Återtar detta då Expressen skrev enligt nedan:
http://www.expressen.se/gt/stopp-i-tagtrafiken-mellan-goteborg-och-stockholm/
Senast redigerad av mot-alla-odds 2017-08-14 kl. 20:26. Anledning: Uppdatering
Citera
2017-08-14, 20:36
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Kanske lite långsökt eller vad tror ni??

http://www.na.se/blaljus/olyckor/stopp-i-tagtrafiken-mellan-hallsberg-och-katrineholm

Återtar detta då Expressen skrev enligt nedan:
http://www.expressen.se/gt/stopp-i-tagtrafiken-mellan-goteborg-och-stockholm/

nog inte troligt

Citat:
Vi har varit där och undersökt nästan en timme och kommit fram till att det inte är en person i alla fall som blivit påkörd. Vi har lagt ner ärendet, säger Jan-Åke Sjöström, vakthavande befäl vid polisen i Örebro.
Citera
2017-08-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
nog inte troligt

Som jag skrev och redigerade så var detta uppdaterat och precis som du nu skrev att ingen människa blivit påkörd.
Citera
2017-08-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Hej, jag har inte varit på platsen men fått den utpekad på den första rutkartan från HP-gruppen med rätt exakt position. Gjorde en enkel karta själv där jag markerade den ungefärliga platsen för resväskan och den mer exakta för ryggsäcken. Vet inte om den är sparad i början eller bara ligger i mitt meddelande. Vid tiden för försvinnandet fanns det knappt nån gröda och ryggsäcken låg fullt synlig på gärdet på andra sidan om det breda diket, alltså som om nån gått på vägen och svingat den med kraft över diket. Den verkade orörd och datorn låg i den. Platsen ser väldigt annorlunda ut nu mot då med all gröda och grönska. Hade det hänt idag hade det nog dröjt ett tag innan ryggsäcken hittades. Föredrar också fakta men det finns som sagt tyvärr inte så mycket att gå på.

Ja jag kommer ihåg det så jag har rätt bra koll på var det är på en karta. Jag är mest bara nyfiken på hur området ser ut och om det då är på det stället där caccarina fotade. Skulle vilja få en egen känsla för om det är nåt man lagt ifrån sig (bra viloställe kanske etc) eller om det är precis stället där man kastar den från... Tja... En moped? Kanske för långt för att få den dit genom ett kast genom ett fönster på en rullande bil. Det är just känslan jag är nyfiken på. Av att se en "rekonstruktion" från nån som vet.
Trodde du hade varit på plats. Tack för svar
Citera
2017-08-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Ja jag kommer ihåg det så jag har rätt bra koll på var det är på en karta. Jag är mest bara nyfiken på hur området ser ut och om det då är på det stället där caccarina fotade. Skulle vilja få en egen känsla för om det är nåt man lagt ifrån sig (bra viloställe kanske etc) eller om det är precis stället där man kastar den från... Tja... En moped? Kanske för långt för att få den dit genom ett kast genom ett fönster på en rullande bil. Det är just känslan jag är nyfiken på. Av att se en "rekonstruktion" från nån som vet.
Trodde du hade varit på plats. Tack för svar
Jag förstår hur du menar. Är lite i valet och kvalet över att åka dit. Självklart är jag nyfiken på platsen men känner att det nog kan bli lite jobbigt också att veta att P med stor sannolikhet varit där. Har följt det här försvinnandet intensivt sen dag ett. Men om jag nu åker dit lovar jag att ta bilder till dig 👍😊
Citera
2017-08-14, 22:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar. Är lite i valet och kvalet över att åka dit. Självklart är jag nyfiken på platsen men känner att det nog kan bli lite jobbigt också att veta att P med stor sannolikhet varit där. Har följt det här försvinnandet intensivt sen dag ett. Men om jag nu åker dit lovar jag att ta bilder till dig 👍😊

Det vore trevligt om vi alla fick se bilder. Tycker inte du skall åka själv. Går det att köra bil längs med det diket?
Citera
2017-08-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det vore trevligt om vi alla fick se bilder. Tycker inte du skall åka själv. Går det att köra bil längs med det diket?
Naturligtvis, hänvisade bara till Upuaut som efterfrågade dem. Bäst bilder blir det nog till hösten då det är lite mindre grönska och mer som i maj. Vet inte om man får köra bil där men väljer nog att gå i så fall.
Citera
2017-08-14, 22:18
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Naturligtvis, hänvisade bara till Upuaut som efterfrågade dem. Bäst bilder blir det nog till hösten då det är lite mindre grönska och mer som i maj. Vet inte om man får köra bil där men väljer nog att gå i så fall.

jag sitter och tittar på platsen på google maps och försöker förstå hur man går för att komma dit ,men jag hittar ingen logisk väg .men det kanske man inte ska försöka hitta

synd att inte bilderna som någon laddade upp tror det va på HP finns kvar ,det va flera fina bilder på elskåpet vägen dit osv .

om nu ingen här har sparat dom ?
Citera
2017-08-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
jag sitter och tittar på platsen på google maps och försöker förstå hur man går för att komma dit ,men jag hittar ingen logisk väg .men det kanske man inte ska försöka hitta

synd att inte bilderna som någon laddade upp tror det va på HP finns kvar ,det va flera fina bilder på elskåpet vägen dit osv .

om nu ingen här har sparat dom ?
När jag tittar på satellitkartan på Google så går det en väg runt hela det aktuella gärdet, dvs området öster om Dollarstore och väster om järnvägen. Du kan komma dit via Dollarstore, till höger om Woodys längs järnvägen eller järnvägsövergången vid Rala. Om man inte går rakt över gärdena förstås.
Citera
2017-08-14, 22:50
Medlem
Enligt de positioner av väskorna och vägarna till dessa områden(jag bor i närheten och studerat och tagit tåget från dessa perronger i flera år) så verkar detta vara mest logiska vägen. Alla andra vägar har kameror eller någon sorts bevakning. Hade han tagit den "normala" vägen till väskan närmast dollarstore hade han troligen sätts i en av bensinmackens övervakningskameror som ligger på den normala vägen till dollarstore området.

https://ibb.co/n5c1cF - kartbild på alla platser

Tänker man rent logiskt är hans mönster av rörelse baserat på väskornas position väldigt random. De ser mer ut att vara utlagda- Om dessa inte är utlagda så letar polisen i fel riktning. Jag tror nämligen att om han velat ta livet av sig eller gömma sig för dagen hade han inte gått enda till sannahed eller hällabrottet. Det finns ett jättestort skogsområde med små klippformationer dessutom som man kan gömma sig i ,några hundra meter norr om Dollarstore där väska 2 hittades. Inutti dessa skogsområden finns avgränsade hus som är bebodda men de är gömda innuti skogen lite diskret. Det finns en stor stig/väg genom skogen in mot kumla.

https://ibb.co/mMfUxF

Jag har gått igenom dessa områden, det är otroligt tät skog och ganska svårt att genomsöka troligen om man inte är flera hundra personer.

Om man inte ska gå efter väskornas positioner så är han troligen död (Hallsberg är mittpunkten för droghandeln i Sverige då Hallsberg ligger nästan exakt mellan Göteborg och Stockholm , därför görs många affärer i Hallsberg och det finns många kriminella i området även om det är litet) eller så har han tagit lift med någon ut från kommunen.
Senast redigerad av avatnab 2017-08-14 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in