Citat:
Ursprungligen postat av
Shawn92
hallå vänner!
Har aldrig ägt en klocka men dags snart att införskaffa en...
kollat en hel del på denna modell som jag tyckte var riktigt snygg och minimalistisk (tänkte byta ut det där armbandet mot läderarmband istället dock):
https://www.triwa.com/ar/watches/family/selections/stampd-la/
Som sagt. Har NOLL koll på vad som anses vara bra för den prisklassen men i och med att jag är 2 år ifrån examen så har jag inte alls råd med något mer än 2500 kr (ungefär). "kravet" jag har är att den ska vara enkel utan 100 tals smådetaljer och en färg på klockan som går att köra med flera outfits. Vad tror ni? er erfarenhet av Triwa? Finns det bättre klockor i samma prisklass (om inte billigare) som erbjuder samma design (om inte "ännu snyggare") ? uppskattar verkligen lite tips och feedback
Tack på förhand!
Vad gäller utseendet så är det såklart individuellt men designen du länkade är inte särskilt tidlös och är förmodligen någonting du kommer att tröttna på rätt snabbt. Ofta tycker man det känns "häftigt" med en svart klocka när man är ung men om några år vill du förmodligen ha en lite mer "vuxen" klocka, så jag tycker du ska kolla efter en mer tidlös design redan nu så slipper du förlora pengar på en klocka som du,
tror jag, kommer tröttna på rätt fort.
Om vi sedan bortser från utseendet som såklart är subjektivt, så är Triwa inte bra klockor för de pengarna. Lite förenklat kan man säga att Triwa gör smycken, inte klockor. Det finns många märken som har okej modeller i den prisklassen, typ Tissot, Seiko, Orient o.s.v. Men allra mest "bang for the buck" får du utan tvivel om du köper någonting vintage från Tradera, exempelvis en gammal Omega från 50-60-70-talet. Dels får du ett riktigt urverk istället för en quartzklocka, dels en klassisk design (som överlevt 60-70 år) som kommer att hålla även i framtiden. Och det allra bästa med vintage Omega är att de håller sitt värde. Köper du en Triwa idag så ska du vara glad om du får ett par hundralappar för den om du skulle sälja den imorgon. Köper du däremot en gammal Omega så får du tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja den, kanske t.o.m. att den ökat i värde.
Orient Bambino är annars väldigt snygg och mycket klocka för pengarna:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/f1/f3/bf/f1f3bf214234c9cb474d4748e368b013.jpg