Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-11, 21:34
  #13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Om du säljer av nu, när ska du gå in igen?

Tidningarna och flashback kan ju fortsätta att skriva att dippen är runt hörnet i 5 år till utan att nåt händer.
Det är frågor som jag inte kan ge något svar på. Vi vet ju inte när det börjar dippa eller när det börjar gå upp igen. Vi alla tror och går på magkänsla.
Citera
2017-08-11, 22:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är frågor som jag inte kan ge något svar på. Vi vet ju inte när det börjar dippa eller när det börjar gå upp igen. Vi alla tror och går på magkänsla.

Och därför ska du inte försöka tajma vilket din hjärna nu säger till dig att göra för att inte förlora dina pengar. Troligtvis förlorare med andra ord, om du agerar på det
Citera
2017-08-11, 22:28
  #15
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är frågor som jag inte kan ge något svar på. Vi vet ju inte när det börjar dippa eller när det börjar gå upp igen. Vi alla tror och går på magkänsla.

Därför är det bra med strategi/strategier som man följer i ur och skur. Så slipper man gissa.
Citera
2017-08-12, 16:17
  #16
Medlem
Jag började köpa fonder för ett par månader sedan som alla har gett bra avkastning historiskt sett, men nu ligger alla på minus 2-5 procent sedan inköp. Är inte det ovanligt? Man blir ju lite orolig..
Citera
2017-08-12, 18:05
  #17
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmaco1
Jag började köpa fonder för ett par månader sedan som alla har gett bra avkastning historiskt sett, men nu ligger alla på minus 2-5 procent sedan inköp. Är inte det ovanligt? Man blir ju lite orolig..

Fullt normalt. Om du tror fonder bara går upp och upp och upp i all oändlighet så kanske det är dags att läsa på lite om börsen och så. Rätt grundläggande att börsen svajar. Ibland mer, ibland mindre.
Citera
2017-08-12, 19:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Fullt normalt. Om du tror fonder bara går upp och upp och upp i all oändlighet så kanske det är dags att läsa på lite om börsen och så. Rätt grundläggande att börsen svajar. Ibland mer, ibland mindre.

Nej så naiv är jag inte Hade väl bara otur att köpa precis innan en svacka kanske. Hoppas det vänder snart. Man vill ju inte börja sitt fondsparande med flera tusen kronor i förlust.
Citera
2017-08-13, 09:27
  #19
Medlem
Jag började min fondkarriär hösten 2007 med att gå in med relativa stora summor i BRIC-länderna. Alla vet ju vad som hände i början av 2008. DET GJORDE ONT! Men något som går spikrakt neråt brukar gå spikrakt uppåt efter ett tag. Man lär sig av sina misstag.

Som någon tidigare beskrev här uppe så kan man aldrig veta när det är bra läge att köpa/sälja. För mig handlar det om att kunna ha god livskvalitet vid sidan av börsen och då handlar det om att investera pengar som man kan vara utan i minst 20 år. Går man däremot runt och är orolig hela tiden så har man nog investerat fel pengar på fel sätt.
Citera
2017-08-14, 11:53
  #20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyGeorge
Jag började min fondkarriär hösten 2007 med att gå in med relativa stora summor i BRIC-länderna. Alla vet ju vad som hände i början av 2008. DET GJORDE ONT! Men något som går spikrakt neråt brukar gå spikrakt uppåt efter ett tag. Man lär sig av sina misstag.

Som någon tidigare beskrev här uppe så kan man aldrig veta när det är bra läge att köpa/sälja. För mig handlar det om att kunna ha god livskvalitet vid sidan av börsen och då handlar det om att investera pengar som man kan vara utan i minst 20 år. Går man däremot runt och är orolig hela tiden så har man nog investerat fel pengar på fel sätt.

Lagen om allts djävlighet gör naturligtvis sitt. I regel kan man därav räkna med att precis den dagen man investerar så vänder det nedåt och går sämre. :-)

Det är därför man ska ha en strategi så att man har någon typ av indikatorer att titta på istället för att det hela tiden ska kännas på olika vis. Med ett simpelt glidande medelvärde om 10 månader för dina tillgångar skulle du helt ha undkommit merparten av nedgången. Kan vara värt att tänka på.

Alternativt kör man bara en 60/40 i någon typ av konfiguration. Antingen den klassiska 60% aktieindex, 40% räntor eller den mindre klassiska 60% högre risk + 40% lägre risk där "högre risk" inte nödvändigtvis måste innehålla rena aktieindex och där "lägre risk" inte nödvändigtvis endast måste innehålla korta och långa räntor.

En blandad kompott av högre risk och lägre risk är enkel att rekommendera. Det största felet många gör, enligt mig, är att de pysslar med udda kombinationer av olika slag:

TS fördelning:
Citat:
12.5% SPP Obligationsfond
12.5% Carnegie Corporate Bond A
40% SPP Aktiefond Global A
18% AMF Aktiefond Europa
5% SPP Aktiefond Sverige A
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
7% C Worldwide Sweden Small Cap 1A

Udda kombination.

Varför inte 5 delar? 60 + 40. 5x20, 20 + 20 + 20 + 20 + 20.
20% SPP Obligationsfond
20% Car. Corporate Bond
20% SPP Global
20% Spiltan Invest
20% Swedbank Asien

Om man vill ha mindre räntor är det bara ändra, 15 + 15 + 25 + 25 + 20:
15% SPP Obligationsfond
15% Car. Corporate Bond
20% Spiltan Invest
25% SPP Global
25% Swedbank Asien
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-08-14 kl. 12:01.
Citera
2017-08-14, 18:54
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
TS fördelning: ...
Udda kombination.

Varför inte 5 delar? 60 + 40. 5x20, 20 + 20 + 20 + 20 + 20.
20% SPP Obligationsfond
20% Car. Corporate Bond
20% SPP Global
20% Spiltan Invest
20% Swedbank Asien

Om man vill ha mindre räntor är det bara ändra, 15 + 15 + 25 + 25 + 20:
15% SPP Obligationsfond
15% Car. Corporate Bond
20% Spiltan Invest
25% SPP Global
25% Swedbank Asien
Det var ett försök till riskspridning. Med den fördelningen får man ju inget Europa (utöver det som är i globalfonden, förstås) och bara en i Sverige, som är 100% investmentbolag. Blir inte det högre risk än att ha olika marknader i Sverige?
Citera
2017-08-15, 08:56
  #22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Det var ett försök till riskspridning. Med den fördelningen får man ju inget Europa (utöver det som är i globalfonden, förstås) och bara en i Sverige, som är 100% investmentbolag. Blir inte det högre risk än att ha olika marknader i Sverige?

USA och Europa korrelerar redan (de går åt samma håll sett ur ett längre perspektiv om ett par månader). Om du vill diversifiera titta på hur olika typer av index gick under åtminstone två kriser, här är ett exempel:
http://i.imgur.com/8BHmQKu.png
NASDAQ (USA) - Hang Seng (Kina) - DAX (Tyskland) - OMXSPI (Sverige) + 2x räntefonder

Så vilken av dessa marknader menar du går bra när resten väldigt tydligt går dåligt och därav sänker risken? Den enda börs man kan se som korrelerar mindre är Hang Seng (Kina), men detta är också ett utvecklingsland varpå det är många "Emerging Market"-fonder som sitter med mycket Kina.

Visst blir det lägre risk att ha en massa marknader, men som du ser på bilden går det fortfarande dåligt när det går dåligt och bra när det går bra globalt sett. Det enklare sättet att dra ned risken på är att justera positionerna i räntorna. Om du vill ha lägre risk höj andelen räntor. Om du vill ha lägst risk använd någon typ av strategi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback