2017-08-13, 12:28
Medlem
bonobonos avatar
En kompis har en Peugeot 405 GTX -95 aut. med 17.000 mil.
Kanonfin bil för att vara lite äldre men den beter sig konstigt.
Den kan fungera utan problem för att plötsligt inte vilja starta på 2 veckor, speciellt när de är kallt eller blött ute.
Vad kan de vara för fel på den?

Tändkablar är bytta men gjorde ingen skillnad.
Senast redigerad av bonobono 2017-08-13 kl. 12:33.
Citera
2017-08-13, 12:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
En kompis har en Peugeot 405 GTX -95 aut. med 17.000 mil.
Kanonfin bil för att vara lite äldre men den beter sig konstigt.
Den kan fungera utan problem för att plötsligt inte vilja starta på 2 veckor, speciellt när de är kallt eller blött ute.
Vad kan de vara för fel på den?

Tändkablar är bytta men gjorde ingen skillnad.

Du har säkert kollat batteriet, att det har kräm kvar.

Det kan vara problem hela el vägen s.a.s. Vissa italienska bilar har känsla eldelar oskyddade och utsatta för fuktstänk.
Fast kyla ska ju inte påverka. Är den kanonfin så låt nån el kille felsöka den.
Citera
2017-08-13, 14:53
Medlem
Huntsmans avatar
Byt fördelarlock & rotor, fukt där inne kan ge precis sådana symptom.
Citera
2017-08-13, 21:38
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vissa italienska bilar har känsla eldelar oskyddade och utsatta för fuktstänk.
.

Hahaha, för fan det var på 70-80-talet, sen så är inte Peugeot Italienskt
Citera
2017-08-13, 23:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Hahaha, för fan det var på 70-80-talet, sen så är inte Peugeot Italienskt

Nä, så är det. Men franska bilar är heller inte dimensionerad för snö och vinter ex v. Det är i alla fall min fördom.
Hur är batteriet?
Citera
2017-08-14, 00:09
Medlem
Symptom vid startförsök? Knäpp tyst eller endast knäppande ljud när självstarten aktiveras eller roterar startmotorn med god fart utan att motorn tänder?

Kollat övriga tänddelar förutom de bytta kablarna? Brytare, kondensator i första hand, men även fördelarlock.
Citera
2017-08-14, 06:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Byt fördelarlock & rotor, fukt där inne kan ge precis sådana symptom.
Om jag inte har helt totalfel så sitter det dubbla spolar och systemet använder "wasted spark" på en sån. Alltså inget fördelarlock och ingen rotor.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Symptom vid startförsök? Knäpp tyst eller endast knäppande ljud när självstarten aktiveras eller roterar startmotorn med god fart utan att motorn tänder?

Kollat övriga tänddelar förutom de bytta kablarna? Brytare, kondensator i första hand, men även fördelarlock.
Brytare och kondensator? Den är från 1995 och inte 1975 ... Förlåt mig för lätt sarkasm, men nej, det finns inte det heller.
Första frågan är ju helt befogad förstås, hur är batteriet och vad händer när den inte vill starta.

Sitter ju en vevaxelgivare på en sån där, och den är ju lite känd för att strula, och visst borde det kunna vara skillnad på vilket väder det är.
Men helt klart måste ju en del saker redas ut, snurrar motorn vid startförsök, gör den inte det har det ju definitivt inte med tändsystemet att göra.
Citera
2017-08-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om jag inte har helt totalfel så sitter det dubbla spolar och systemet använder "wasted spark" på en sån. Alltså inget fördelarlock och ingen rotor.

Brytare och kondensator? Den är från 1995 och inte 1975 ... Förlåt mig för lätt sarkasm, men nej, det finns inte det heller.
Första frågan är ju helt befogad förstås, hur är batteriet och vad händer när den inte vill starta.

Sitter ju en vevaxelgivare på en sån där, och den är ju lite känd för att strula, och visst borde det kunna vara skillnad på vilket väder det är.
Men helt klart måste ju en del saker redas ut, snurrar motorn vid startförsök, gör den inte det har det ju definitivt inte med tändsystemet att göra.

Den var kanske inte fullt så gammal - tänkte eftersom det tydligen ändå fanns tändkablar och inte separata tändspolar som blivit vanligt numera.
Citera
2017-08-14, 08:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den var kanske inte fullt så gammal - tänkte eftersom det tydligen ändå fanns tändkablar och inte separata tändspolar som blivit vanligt numera.
Halvt åt separata tändspolar är det, det sitter en dubbelspole (två i samma inkapsling) som ger gnista på två stift åt gången, de triggas av vevaxelgivaren.
Tror bestämt att det sitter ett Bosch Motronic 3.2-system på den, beror på vilken motor det är men jag misstänker att det är en XU10J2 med motorkod RFX (eller RFZ)

Det finns ju ett par saker till som kan ställa till det vid start, automatlåda strömbrytare för att det inte ska gå att starta i annat läge än P, men då går ju inte starten alls.
Vissa modeller har ju dessutom en startspärr med kod som man kan tänka kan krångla, men det bör inte vara väderrelaterat.
Citera
2017-08-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Halvt åt separata tändspolar är det, det sitter en dubbelspole (två i samma inkapsling) som ger gnista på två stift åt gången, de triggas av vevaxelgivaren.
Tror bestämt att det sitter ett Bosch Motronic 3.2-system på den, beror på vilken motor det är men jag misstänker att det är en XU10J2 med motorkod RFX (eller RFZ)

Det finns ju ett par saker till som kan ställa till det vid start, automatlåda strömbrytare för att det inte ska gå att starta i annat läge än P, men då går ju inte starten alls.
Vissa modeller har ju dessutom en startspärr med kod som man kan tänka kan krångla, men det bör inte vara väderrelaterat.

Vi får avvakta besked från ts om hur den beter sig när startsvårigheterna uppträder. En trött startmotor exempelvis har ju inget med vad typ av tändning det är på bilen, men bör inte vara fuktberoende däremot.
Vi kan ju alltid uppmana ts att kontrollera kamvinkeln och ställa in kontaktavståndet, eller det kanske denne inte behöver göra förstås...!
Citera
2017-08-14, 23:15
Medlem
Det finns en sensor i blocket som känner av om motorn är varm eller kall, om den inte fungerar så blir det svårstartat.
Citera
2017-08-15, 14:12
Medlem
bonobonos avatar
Tack för alla svar.
Då det inte är min egen bil och ja själv inte heller har kollat på den så vet ja inte riktigt hur det beter seg. Fiskade efter lite grejer han kunde börja kolla bara
Jag tror att den går runt som vanligt även när den inte startar, att batteriet har bra kräm osv bara att den inte går igång.
Ska visa honom vad som skrivits här och så skriver ja igen när ja vet mer.
Tack så länge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in