2017-08-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vad jag kan minnas sket raketerna ihop sig helt och nådde bara några kilometers höjd så det verkar rätt amatörmässigt.
Jo, men rätt många tyska och amerikanska raketer sket sig också medan man lärde av misstagen. Bygger du en cykel blir det inte lika spektakulärt om du kommer fram till att du måste göra justeringar i din design.

Just därför det är lite intressant med PM som ju verkar rätt riskbenägen av sig och då även håller på med ubåtar och raketer som ju inte är världens säkraste områden att hemmapula med. I ena fallet hamnar man i omloppsbana utan att få ekipaget med sig. I andra fallet finns risk att man får en permanent bostad 30m under vattenytan.

Normalt vill man bygga skyddssystem som interagerar. Dvs öppen lucka skall låsa dyktankarna från att kunna blåsas - inte att man skall behöva manuellt komma ihåg att sätta dit ett hänglås för att undvika att någon av misstag drar i fel spak.

Öppen fråga blir ju då hur mycket övriga inblandade personer har behövt gå in och bromsat PM när han har försökt ta på tok för stora genvägar för att spara tid och/eller kostnad. Och vilka genvägar har man inte lyckats stoppa honom från att ta.

Vi har ju hela tiden öppet möjligheten att Kim har skadat sig rejält eller rent av fatalt och att detta är orsaken till hela denna kedja av händelser. Många reglage är farliga. Motorinstallationen är farlig. Beroende på design kan elsystemet vara farligt. Ventilering av dieseln kan vara farlig. Och utan att bli inbjudna på säkerhetsinspektion har vi säkert missat ett antal möjliga riskfaktorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Hon preppade för en story att skriva. Thats it. Svårare är det inte.

Hon hade ändå inte behövt ge sig ner i den ensam - såvida inte PM har bett om att inte ta emot fler personer i båten. Få journalister kommer ensamma utan de har alltid någon mer med sig. Varför hade hon inte med sig någon fotograf? De brukar alltid komma i släptåg. Eller var där inte någon tillgänglig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Finns där något som talar emot teorin?
Folk i allmänhet bör omgående sluta med att anamma idéer bara för att inget specifikt säger emot dem. Det är en mycket, mycket dålig princip. Tvärt om, jämfört med hur vetenskap (och brottsutredning) bör gå till.

"Mångfaldiga icke hypoteser"
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tycker hela historien är knepig. Varför skulle hon utsätta sig att åka med en ubåt som någon annan har gjort, som inte är en stat, fyfan då gäller det att ha tillit till personen i fråga som gjort ubåten.
Det tycker jag inte alls är konstigt. Det är många som hängt med på den tidigare, det finns hundratals turistubåtar världen över och är du i sthlm-trakten så kan du betala en slant och åka i en mindre ubåt. Jag hade gärna gjort det och jag räknar inte med att dö av det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
.

Jag tror inte heller att det är någon olycka med CO2. Det skulle vara om hon var nere i ubåten, Matsen uppe i tornet och styrde och det läckte så mycket avgaser från dieselmotorn att hon tuppade av av det men nog fanken borde det vara en olidlig stank (eller doft beroende på ens preferenser...) av avgaser i så fall och då hade hon nog inte stannat kvar nere i ubåten. Dieselavgaser kan knappast läcka så det blir akut farligt utan att man dessförinnan känner en väldigt tydlig lukt.
Finns ju dock en rad andra mindre roliga ångor som kan bildas i en ubåt. Klorgas är ju en variant men det förklarar fortfarande inte varför PM skulle dumpat kroppen och sänkt ubåten. En olycka är en olycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ubåten verkar bara kunna färdas 3,5 knop under ytan så kanske därför han körde i ytläge där han höll på att krocka med handelsfartyget
...

Mer troligen har det att göra med att han hade svårt att navigera i mörkret. Han var trots allt i en farled och behövde se bojar, båtar, fyrar, yada yada.
Citera
2017-08-14, 01:30
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Orkar inte läsa hela tråden.

Men har man inte pingat hennes telefon? Då borde man väl iallafall se om hon har varit i närheten utav någon mast vid den kajen där Madsen påstår att han släppte av henne.

Sen hur det funkar att kolla sånt ute till havs/under ytan vet jag inte, men borde väl iallafall gå när hon då skulle ha gått i-land? Eller skulle hennes telefon ha varit avstängd, varför isåfall?
Det har inte nämnts intressanta saker som hennes telefon, och hennes eventuella bil stod kvar. Eller om hon tänkt gå, ta Taxi eller skulle blivit hämtad från platsen hon åkt ut och skulle återkomma till efter åkturen.
Citera
2017-08-14, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Är det någon som med hundraprocentig säkerhet kan säga mig om ubåten liksom kan lägga sig stilla på botten så man inte behöver röra en enda knapp? Man kan till exempel göra det medan man våldtar och stryper en passagerare?

Ja, du kan jämföra den med vilken kropp som helst som är tyngre än vatten. Vad jag inte vet exakt, är hur man löser andningsluften, skulle gissa att det finns en O2- behållaren, som späder ut luften, ungefär som i en torrdräkt ( funkade så förr, iaf.). Samtidigt får man pys ut lite luft, för att hålla ett konstant tryck.

MEN, detta fungerar inte hur länge som helst, för det blir en ökad CO2 halt i luften. Så ubåtar som ligger ner längre än dykare ( de flesta) , måste ha ett mer komplicerat system, känner inte till det, men man behöver sannolikt cirkulera luften i ett CO2-filter.
Citera
2017-08-14, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det tycker jag inte alls är konstigt. Det är många som hängt med på den tidigare, det finns hundratals turistubåtar världen över och är du i sthlm-trakten så kan du betala en slant och åka i en mindre ubåt. Jag hade gärna gjort det och jag räknar inte med att dö av det.

Med bara dig helt ensam och en förare i båten under vattnet, och om du vore kvinna? Tjoho, ja det får stå för dig. jag skulle inte ens göra det som man.
Citera
2017-08-14, 01:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Finns där något som talar FÖR den, bortsett från dina egna fantasier?
Som sagt.
Denna "Åsa-Nisse" kan stoltsera med bland annat World Technology Award från 2011.
Det skulle vara intressant att veta hur många i denna tråden som kan detsamma.
De passar rätt bra ihop är min spontana känsla.
Citera
2017-08-14, 01:33
Medlem
Tror att andra snuddat vid denna slutsats tidigare i tråden: Om det var så att den här ubåtsturen utvecklade sej till en längre tur än vad som ursprungligen sagts p.g.a. att kaptenen försökte stjäla ubåten så kan detta ha triggat igång en panikreaktion hos passageraren/journalisten.

Kaptenen styrde ned på djupt vatten och drog iväg långt ut till havs vid fordonstillgreppet vilket journalisten inte ville vara med på. Passageraren kanske då trodde att kaptenen tänkte kidnappa henne med något annat bakomliggande motiv men i själva verket råkade hon bara bli medpassagerare i ett pågående stöldförsök av ubåten. Passageraren började då löpa amok där nere och utgör en säkerhetsrisk för dem båda. Så han förökte då först lugna ner eller i ett senare skede göra sej av med vederbörande. Det mest logiska i det läget är att han dumpar av passageraren någonstans. Förhoppningsvis i närheten av någon slags land eller ö i levande skick....
Citera
2017-08-14, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Hon hade ändå inte behövt ge sig ner i den ensam - såvida inte PM har bett om att inte ta emot fler personer i båten. Få journalister kommer ensamma utan de har alltid någon mer med sig. Varför hade hon inte med sig någon fotograf? De brukar alltid komma i släptåg. Eller var där inte någon tillgänglig?

För att hon inte jobbade så. Hon var frilansare, remember? Hon är inte anställd av någon uppdragsgivare utan hon säljer artiklarna.

Någonstans läste jag att hennes bror har fotat någonting som jag tror hade med henne att göra. Han arbetar tydligen som fotograf för Sydsvenskan, men jag tror inte han var där i Köpenhamn när hon hoppa på båten.

Dessutom tror jag journalistiken främst handla om PM som person och inte om själva båten. Tiden för när dom begav sig ut pekar också på att det var en ganska impulsartad grej. Särskilt med tanke på att det framkom uppgifter som sa att PM egentlgien skulle möta upp sin kollega på kvällen för att preppa för deras tur till Bornholm på morgonen därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in