2017-08-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du tänker att det där "Submarines must stay submerged at a depth of about 200 to 330 feet (60 to 100 meters) in order to avoid detection" skulle gälla mobiltelefoni så glöm det. Mobilsignalen stoppas av bara någon cm vatten. Jag vet inte varför den texten stod ihop med det andra, 60-100 m måste avse något annat sätt att upptäcka ubåtar i uläge.

Nej, jag syftade på "a range of just a few miles is more typical". Jag trodde att det skulle vara helt dött, men detta tolkar jag som om det faktiskt finns signal från ubåten i övervattensläge. Det är dock tvetydigt skrivet.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jamen då är det väl löst i morgon enligt din teori.

Ska vi ta denna diskussion om en vecka? Då lär de väl spårat rätt enligt dina antagande.
Som sagt, under förutsättning att där fanns radartäckning och att ubåten gav tillräckligt eko.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast PM kan ju ha fått frispel relativt tidigt på resan förvisso

Själva resan var ju planerad att vara relativt kort..

-Man lämnade kaj kl 19:00
-Sambon larmade 02:30 (var det väl ?)

Så han förväntade hem henne tidigare, sannolikt före midnatt enligt mig.

Mellan 19-24 hände "det som hände".
Citera
2017-08-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som sagt, under förutsättning att där fanns radartäckning och att ubåten gav tillräckligt eko.

Några fler förbehåll? Jag menar, du kan ju ha fel. Lika bra gardera dig ordentligt.
Citera
Medlem
Lessebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker det finns gay- och trans-vibbar över det hela. Inte bara att Kim dominerar som mansnamn i Danmark eller att hon skrev om queer-frågor.
Självklart är det ett långskott, men har någon hittat något om KWs eller PMs familjer? Finns det någon länk till hennes Instagram?

Kan vara det dummaste jag någonsin läst. Hur fan tänkte du där?
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Polisens nya vittne ubåten körde utan lyktor. ............ månsken. ........ kan det vara så att de tittade på marelden?

Alltså lyktor... får det ju att låta som bilstrålkastare. De måste mena att ubåten körde utan lanternor... Det är givetvis olagligt i mörker.
Citera
2017-08-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Ja det kan han!!! Om han nu har fått tekniska problem som medförde att båten skulle sjunka. Då skulle han kanske inte ha råd att bärga den för egen del. Att iscensätta ett brott vore ju perfekt. Få båten bärgad och torkad samt att dom försöker återställa ev. elektronik ombord.
Polisen kommer nog inte att försöka återställa elektroniken - de kommer bara att försöka få ut lagrad information. När de är klara kommer ubåten fortfarande ha trasig elektronik som dessutom saknar vissa delar.
Citera
2017-08-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Handelsfartyget som såg den passera nära fick inget utslag på sin radar. Då hade ett alarm ljudit på bryggan om fara. Farkost nära. De säger de såg den i månskenet. Tyder på de inte sett det på sin radar.
Handelsskeppare är slappa som satan. De kör på saker i tid och otid. Har du inte AIS blir du överkörd även om du syns på radar (typ som när Viking Grace körde över en stackare härom året), och ibland blir du överkörd även om du har AIS.
Jag är ganska övertygad om att ubåten syntes på radarn för det aktuella fartyget. Däremot står det inte folk och stirrar på PPIet hela tiden. Man förlitar sig på att småbåtar undviker större fartyg och att optisk sikt (lanternor), AIS och navigationssystemen varnar för allt annat (dvs det som det är farligt på riktigt att kollidera med).
Senast redigerad av Praetori 2017-08-13 kl. 22:47.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Nej, jag syftade på "a range of just a few miles is more typical". Jag trodde att det skulle vara helt dött, men detta tolkar jag som om det faktiskt finns signal från ubåten i övervattensläge. Det är dock tvetydigt skrivet.
Mobilsignaler går flera km över öppet vatten så står man uppe i tornet så får man åka långt från land för att den ska försvinna. Är man nere i ubåten men den är i övervattensläge så blir det mer svårbedömt, då är det både plåt och vatten som avskärmar signalen. Kan nog funka fast då med betydligt sämre räckvidd.
Citera
Medlem
Rickard Olssons avatar
Här uppe i Stockholms skärgård skulle jag tippa på att mindre än var tionde båt har AIS påslaget, baserat på vad jag ser i Eniros app som visar AIS jämfört med de båtar jag ser själv när jag är ute. Jag kan tänka mig att det är vanligare i Öresund pga trafikmängden där, men har ingen uppfattning om hur mycket vanligare.

Ivfsh så hade Nautilus inte AIS enligt flera uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Bullshit, jag har AIS på min Anytec och ungefär varannan segelbåt har AIS idag. Du pratar 10-15 år sen
Citera
2017-08-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Ja vanligt folk som inte har tid och/eller pengar att göra det på heltid.
Man behöver såklart inte vara ett "fucking genious" med abstrakta innovativa idéer för att följa en ritning.
Inte för att bygga en ubåt och än mindre för att bygga en fritidsbåt.
Du tänker som en barnunge.
En viktig punkt här i din postning är just "som följer en ritning".

Nautilus är inte resultatet av någon som följer en ritning, utan resultatet av att någon har tagit fram en design och därefter skapat ritningsunderlag och därefter byggt. Svårighetsnivån stiger lite när man inte bara följer en ritning utan behöver ta fram själva designen.
Citera
2017-08-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Tittade lite på olika artiklar och fotografier. Såg denna i en av aftonbladets "bildspel":

http://imgur.com/a/yKcgN

Jag, och säkert många andra som har intresse av foto/efterbearbetning, känner att denna bild är processad i efterhand, i synnerhet kvinnan på bilden. Gissningsvis är det bara att någon valt att mixtra lite med kontrast och färg för att förtydliga henne, men jag tycker att detta skulle framgått på något sätt, då det ser ganska skumt ut.

Sedan har vi den här bilden:

http://imgur.com/a/YLC26

Den känns mer orörd.

Den stora skillnaden mellan bilderna är ju att den andra saknar flagga. MP har väl tagit ner/satt upp den mellan bilderna.
Men det är väl flaggstången som syns även i den andra bilden med? Flaggan syns inte men själva stolpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in