2017-08-13, 17:09
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Visst, så om 20 år så kommer en knegare att låna 10 miljoner till en tvåa? Njaaaa, det kan inte öka i oändlighet.

Detta är absolut ingenting orimligt om man tittar på hur utvecklingen på priser gått sedan 20 år tillbaka. Man hade kunnat ha precis samma raljerande ton för 20 år sedan och säga "visst, så om 20 år kommer en knegare att låna tre jäkla miljoner till en tvåa?" (som då kostade typ 200 lax). Grattis, det är precis där vi är.
Citera
2017-08-13, 17:29
Medlem
Centauris avatar
Att i dagens läge köpa bostadsrätt är total idioti.

Reporäntan kommer att stiga 2018. Bopriserna kommer att sjunka. Räntorna kommer att gå upp. Bättre att vänta.
Citera
2017-08-13, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
om bopriserna har ökat med 200% sedan 2005, så finns ju alltid den risken att dom backar med 200%.
Procenträkning går inte till på det sättet. 100% innebär fall till noll, och noll torde vara vad en bostadsrätt maximalt kan falla till. Detta sker när bostadsrättens månadsavgift motsvarar hyresnivån på platsen ifråga. Då är bostadsrätten, enkelt uttryckt, värdelös. Vi hade den situationen i vissa städer i början på 90-talet. Bostadsrättsföreningar letade med ljus och lykta efter folk som ville flytta in och ta över lägenheternas månadsbetalningar (så att övriga medlemmar i föreningen inte skulle behöva betala för tomma lägenheter).

Räkneexempel:
Ökning från 100 kr till 200 kr är en ökning med 100%.
Fall tillbaka från 200 kr till 100 kr är ett fall med 50%.

Slutsats: Om vi först ökar något med 100% och sedan minskar med 50% så är vi tillbaka där vi började. Eller om börsen går upp 1% idag och ner 1% imorgon så har börsen netto gått ner. Detsamma gäller om börsen först gå ner 1% idag och upp 1% imorgon. Också då har den netto gått ner.

Var och en som tycker detta är svårt bör ta sig lite tid och lära sig.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-08-13 kl. 18:08.
Citera
2017-08-13, 18:28
Medlem
Drozds avatar
Helt omöjlig fråga att besvara eftersom det helt beror på hur räntor och BR-priserna utvecklas. Personligen hade jag nog valt hyresalternativet framför att belåna mig upp till skorstenen med tanke på risken för en prissättning. Fast då ångrar du dig å andra sidan om två år när BR är ytterligare 20% dyrare. Take your pick!
Citera
2017-08-13, 18:48
Medlem
Qebuis avatar
Lånar tråden lite.
25år, singel, bor hemma i Stockholm. Har 500k ihopsparat för tillfället, tjänar 16k/mån (jobbar endast 30h/v och har tyvärr ej möjlighet att öka arbetstimmarna i nuläget). Vill absolut ha en BR men känner mig inte trygg med att ha ett lån på 1,5-2m och dessutom tänkte jag börja plugga heltid inom typ 1-2år. Har väntat och väntat på lägre priser men inget händer. Min nya plan är att få tag i en hyresrätt (stått 7år i bostadskön) och sedan fortsätta spara och om priserna skulle sjunka så kan det vara dags för ett BR-köp. Kanske får vänta 2år tills jag får tag i en HR (har i nuläget endast chans på studentlägenheter och korttidsboenden. Att bo i andrahand är inget alternativ för mig, stannar hellre då hemma och spar mina pengar. Börjar dock bli mer outhärdligt att bo hemma med hela familjen.

Bra idé? Tips, tankar?

Edit: Osäkert att jag kommer orka med att bo hemma i ens ett år till och mamma är skittrött på att jag inte hittar något eget. Måste jag absolut flytta så får det bli något andrahandsställe där jag lever snålt, men försöker stanna hemma och spara alla pengar så länge det bara går.
Senast redigerad av Qebui 2017-08-13 kl. 18:53.
Citera
2017-08-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Detta är absolut ingenting orimligt om man tittar på hur utvecklingen på priser gått sedan 20 år tillbaka. Man hade kunnat ha precis samma raljerande ton för 20 år sedan och säga "visst, så om 20 år kommer en knegare att låna tre jäkla miljoner till en tvåa?" (som då kostade typ 200 lax). Grattis, det är precis där vi är.

Men det blir inga lån på 10 miljoner, det är bara att glömma.
Citera
2017-08-13, 19:09
Medlem
UNPROFORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Sett till månadskostnaden
Nackdel hyresrätt:

- Du gör ingen vinst på ditt boende (85 %-igt lån ger ju typ 6x hävstång).
- Hyran är dyrare än motsvarande föreningsavgift till BRF (vinstmarginal till hyresvärden).
- Du är inte inne på bostadsmarknaden, utan blir mer "låst" till ditt boende. Enda chansen att flytta (då din kötid "nollats"), blir i praktiken via byten - en inte helt okomplicerad process.

Utifrån dessa premisser, ställer jag frågan: Är det värt att köpa bostadsrätten?

Fyll gärna på med argument för/mot. Månadskostnaden för boendet är en viktig post, och jag har lite svårt att se att BR till 2017 års priser, är prisvärda för en förstagångsköpare om hyresalternativ finns. Därav trådstarten - motbevisa mig gärna

EDIT: Sifferexercis.

Skulle säga nej, det är inte värt att köpa en bostadsrätt i någon stor eller medelstor stad.

Dessutom kan du visst göra vinst på en hyresrätt - med den katastrofala bostadsbristkrisen som regimen inte har något som helst intresse av att lösa, gör att du kan utnyttja marknadens efterfrågan och hyra ut din hyresrätt (som du betalar 4500 för i månaden) för 7-8-9-10k+ (förutsätter att du har någon annanstans att bo eller kanske flyttar ett tag. Inte alltid helt enligt reglerna men förekommer överallt hela tiden)
Citera
2017-08-13, 20:10
Avslutad
För studentrum i Stockholm verkar det nu räcka med att man har stått i kö några månader. Hyresnivåer kring 3000.
https://www.sssb.se/soka-bostad/sok-ledigt/lediga-bostader/?pagination=7&paginationantal=10

Och under kommande månader och år kommer det att färdigställas tusentals nya studentrum.

Att då betala miljontals kronor för en liten etta, där kanske månadskostnaden ligger på uppemot 3000 är som att kasta miljonerna i sjön, som jag ser det.

”I år slås rekord för nya studentbostäder”
"Sedan 2013 har 2 194 nya studentbostäder byggts och bara i år förväntas ytter*ligare 3 362 studentbostäder att stå inflyttningsklara."
https://www.svd.se/i-ar-slas-rekord-for-nya-studentbostader

Alla dessa projekt verkar dock försenas, så det är snarare 2018 en stor del av dessa boenden kommer ut på marknaden. Så det är en fruktansvärd tidpunkt att gå ut och köpa lägenhet nu, som jag ser det.
Citera
2017-08-13, 20:12
Medlem
Sperssons avatar
.
Ju snabbare du kommer in på bostadsmarknaden, ju bättre är det för din framtid.

Varför vänta till priserna är ännu högre?
Du hinner aldrig spara i den takt priserna går upp, så det blir bara ännu jobbigare för dig i framtiden att komma in på bostadsmarknaden.

Sen finns det människor som varnat för prisfall i över 15 år.
Troligen sitter de fast i sin hyresrätt, och är en smula avundsjuka.
Citera
2017-08-13, 20:13
Medlem
Citat:
om bopriserna har ökat med 200% sedan 2005, så finns ju alltid den risken att dom backar med 200%.

Fniss.

Citat:
läste om en kille som tog lån på 2.3 miljoner på 90 talet, när kraschen kom förlorade han jobbet samtidigt som hus priserna sjönk kraftigt, och idag sitter han på lån han ej kan betala av, han betalar bara räntan varje månad, men har ej råd att amortera, så han kommer ha lån för ett hus han inte äger resten av sitt liv, kul.

extremt fall, men man vet aldrig vart ekonomin bär av.

Det där låter inte rimligt.
2.3M 1992 motsvarar knappt 3.2M i 2016 års penningvärde så inflationen har "amorterat" ganska bra åt honom redan.

Antar man att han lånade 100% och han ägde ett hus som tappade allra mest i värde(2/3 enl. wiki men sannolikt inte så mkt) så blir restskulden ca 1,5M.

Har man inte råd att amortera något på 1.5M under 20+års tid, ja då är det nog inte bara det generella ekonomiska läget i ett land som ligger grund för det.
Citera
2017-08-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
En BR med 700 kr i avgift/månad går inte för under 1,5 mkr i en större svensk stad, möjligtvis om det är en förvuxen städskrubb till övernattningslägenhet på 13 kvm som dyker upp på Hemnet ibland, men inga "vanliga" lägenheter. I en s.k. oäkta förening går det att hitta billiga, ja rent av lgh med 0 kr/månad i avgift, men då är inköpspriset korrigerat därefter.
Låga avgifter börjar också bli något som unga inte kommer i närheten av, dom flesta har inte råd med såna lägenheter längre. Tvärtom tycker jag att dom flesta köper bostadsrätter med väldigt höga avgifter nu.
Citera
2017-08-13, 21:09
Medlem
Erikons avatar
Nej fan, köp ingenting, marknaden kommer krascha snart, då kan du köpa. Just nu är det för jävligt att bo i Sverige när priserna är som in i helvete influerade
Senast redigerad av Erikon 2017-08-13 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in