2017-08-13, 18:16
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordinarystory
Personal kan till och med gå tillbaka och se på kustradar hur trafiken rört sig tidigare, så det borde gå fint att spåra. Är det fritt fram för en ubåt att gå under ytan, eller krävs speciella tillstånd för det?

Tycker det är märkligt att PM "kört in och lämnat av henne på kajen". Borde vara ganska avancerad process att manövrera in och förtöja sen sådan farkost på egen hand.
Han hade inte behövt förtöja långsides för att släppa iland någon. Det räcker med att gå upp med fören mot någon fast fender på kajen eller lejdare så kan en person klättra upp.
Om hon nu var 30 år så är man ju vig och snabb i rörelsen.
Citera
2017-08-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Varför det? Utåt hade de en profesionell relation, no more, no less.
Känt varandra länge, fattat tycke, träffats ett antal gånger och så vill en av dem bryta pga orsak.
Låter logiskt tycker jag. Vad motsäger detta?

För att det inte finns något som stödjer eller ens indikerar det.
Citera
2017-08-13, 18:17
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Nej det är lite udda ämne för henne.

Hon verkar dock ha intresserat sig för det mesta inom det obskyra, en del med mer progressiv politisk inriktning, en del mer av kuriosakaraktär.

Beskrivningen på hennes twitter-konto:

"I studied foreign policy & now I write about hackers, hustlers, Vodou, vampires, Chinatowns, atomic bombs, feminism, etc."

https://twitter.com/kimw4ll
Detta är från hennes hemsida:

writing about

Kim Wall is an independent journalist writing about identity, gender, pop-culture, social justice and foreign policy.*
Her work has appeared in Harpers, The Guardian, New York Times, Foreign Policy,*Vice Magazine,*Slate, South China Morning Post, The Atlantic,*Roads & Kingdoms, and TIME, among other publications. Her writing has been translated to several languages.*

In 2013, Kim reported from post-war Sri Lanka as a South Asian Journalist Association (SAJA)*grantee, and she was a United Nations Foundation*press fellow in 2014 and 2015. In 2015, she reported on the tourism industry in post-earthquake Haiti as a grantee with the European Journalist Centre's Innovation in Development initiative. In 2016, she researched Cuba's tech scene as a grantee with the Pulitzer Center on Crisis Reporting; and explored a Chinatown in Uganda as an*African Great Lakes Reporting Fellow, supported by the International Women’s Media Foundation (IWMF). She was also named an inaugural fellow of the*Reporting Grant for Women Stories, supported by the IWMF, to return to Sri Lanka and write about feminism in guerrilla warfare. In 2016, her reporting on climate change and nuclear testing in the Marshall Islands was awarded the Hanzel Mieth Prize for Best Digital Reportage.*
Kim graduated with honors from Columbia University, where she studied masters degrees in Journalism & International Affairs. She holds a B.Sc in International Relations from London School of Economics & Political Science (LSE).
She has received training in hostile environment and emergency first-aid.
Kim is originally from Sweden, and is based between New York and China.*
Citera
2017-08-13, 18:17
Medlem
Browndawgs avatar
Nu kom uppgift om att ubåtens resa ej går att spåra, då den inte är utrustad med sådana sändare. Den hade alltså inget signalsystem.

Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-eftersoks-kim-wall-valdigt-ovanlig-insats/
Citera
2017-08-13, 18:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kanske inte hade batterier för undervattensläge. Därför ytläge och släckt.

Menar du att det kräver mer energi att gå under vatten? Det borde det ju göra p.g.a. vattenmotståndet, men jag tar risken att visa min okunnighet nu.
Citera
2017-08-13, 18:18
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Varför det? Utåt hade de en profesionell relation, no more, no less.
Känt varandra länge, fattat tycke, träffats ett antal gånger och så vill en av dem bryta pga orsak.
Låter logiskt tycker jag. Vad motsäger detta?
Att dom inte ens var vänner på facebook?
Citera
2017-08-13, 18:19
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han behöver inte ens ha varit påläst, han har självklart sjökort med sig som visar djupen.
Ja, eller det. Klart är iaf att flickstackaren fått en ståplats djupt nere på havets botten. Sedan så tror jag inte det tar många dagar-/timmar innan Peter ångestknäckt öppnar upp foderluckan och lättar sitt ynkliga lilla hjärta. Sätter bara de danska utredarna rejäl jävla press på honom så kvittrar han snart som en fågel.
Citera
2017-08-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Norr om Saltholmen ligger ett stort område grunt vatten med mycket högt sjögräs. Har han dumpat henne där lär det bli svårt att hitta henne då det kommer bli svårt att se liket på ekolod. Man kommer bara se en jävla massa störningar gräs. Måste nästan upptäckas visuellt. Förvånar mig inte om de hittar henne där.
Japp. Idioterna till poliserna hade nog väntat sig att hitta en gaffa tejpad kim med en kniv i sig med madsen fingeravtryck på när dom öppnade luckan på ubåten...
Hade det varit en svensk haveri utredning
så hade det tagit flera år...dom hade inte ens fått upp torn luckan ännu.
dom håller fortfarande på med bussolyckan 6 månader att kolla en buss...jisses.
Citera
2017-08-13, 18:21
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Att dom inte ens var vänner på facebook?

Jag förstår inte, vad har det med saken att göra?
Citera
2017-08-13, 18:22
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Japp. Men meddelandet kanske inte sänds direkt när hon trycker skicka , utan först när båten går upp i ytläge.
Precis min tanke, försenat meddelande
Citera
2017-08-13, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu kom uppgift om att ubåtens resa ej går att spåra, då den inte är utrustad med sådana sändare. Den hade alltså inget signalsystem.

Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-eftersoks-kim-wall-valdigt-ovanlig-insats/

Då klarar sig Madsen (förutsatt att han är skyldig). Inte en chans att de hittar kroppen eller andra bevis som räcker för en fällande dom.
Citera
2017-08-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Härligt att du delar med dej av kunskaperna, Nu sitter polisen med trumf i hand
Jag vill inte gå in på detaljer då jag inte vet vad som kan skada och inte, men Sverige och Danmark har under lång tid samarbetat med övervakningen kring östersjöinfarten, dessutom är området där ubåten ska ha funnits högintressant utifrån övervakningssynvinkel.
http://hjak.se/2011/08/25/danmarks-knytnave-mot-ost/
Lite bakgrund går att finna här, och bukten lär ha infiltrerats regelbundet av Öststater på den tiden det begav sig, stevnsfort hade en ingång från havssidan och det fanns med jämna mellanrum en liten korg med ost och vin från Öststaterna vid ingången så vakterna hittade den vid patrullering, så Öst gjorde ingen direkt hemlighet av att de kände till stevnsfort och markerade detta med dessa korgar.

Och norr om detta så kan man notera att Bornholm är(var) Natos utsikt över östersjön, samt installationer på svenska sidan kring ale stenar. Nog är det futilt att tro det skulle vara svårt att pussla ihop vad PM varit under natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in