2017-08-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Jag tänker fortfarande på den där kranföraren och kvinnan i Hällabrottet. Fanns dom? Om de fanns, någon som vet hur pass säkra deras obs var? 0-99%?

Med tanke på att de observationerna gjordes innan P var anmäld försvunnen tror jag man kan ta dem med en nypa salt. Jag tror det är lätt att, i efterhand, anpassa sin minnesbild efter en efterlysning, särskilt som P inte framstår som särskilt unik och avvikande.

En kille som går över en järnvägsövergång... varför skulle någon lägga märke till honom så detaljerat så att man kan återge det ett par dagar senare?
Och en morgontrött och hängig snubbe längs vägen, hur mycket minns man av honom en eller ett par dagar senare?

Om man däremot läser en efterlysning så är det nog lätt att tänka sig att "just så såg han ju ut".
Citera
2017-08-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Kan tänka mig att kvinnans obs kan vara rätt stabilt ,eftersom hon såg hur ynklig ,deppad och matt liksom sjuk grabben såg ut . Och kranföraren tror jag inte sa det där om han inte just lyckades se en person vandra där ,helt plötsligt ,en person som inte verkade passa in där helt och fullt ...
På vilket sätt är det en "stabil" observation?
Enligt kameran såg han ju allt annat än deppad, sjuk och matt ut? Om man nu bekräftar en obs pga det så bekräftar man ju den på gamla uppgifter som kommer från föräldrar. Föräldrar som har en egen bild, ofta inte alls överensstämmande med verkligheten. Att han var förvirrad och allt det där... Men det finns ju inget som tyder på att det skulle vara så.. Det kan absolut vara så. Men långt ifrån bekräftat att han skulle bli "sliten" bara sådär, så fort han försvinner ur bild.
Det är ju åter igen något du verkar vilja för att det skall passa din bild av Patrik som ofrivillig försvunnen. och inget som är bekräftat.
Citera
2017-08-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Enligt kameran såg han ju allt annat än deppad, sjuk och matt ut? Om man nu bekräftar en obs pga det så bekräftar man ju den på gamla uppgifter som kommer från föräldrar. Föräldrar som har en egen bild, ofta inte alls överensstämmande med verkligheten. Att han var förvirrad och allt det där... Men det finns ju inget som tyder på att det skulle vara så.. Det kan absolut vara så. Men långt ifrån bekräftat att han skulle bli "sliten" bara sådär, så fort han försvinner ur bild.
Det är ju åter igen något du verkar vilja för att det skall passa din bild av Patrik som ofrivillig försvunnen. och inget som är bekräftat.

Jo men om han sovit dåligt ute under natten , på ett ställe han aldrig satt sin fot ,klart han kan se trött och sliten ut då ?Vi vet ju inte heller om han sov en endaste blund ,han kanske ville hålla koll så inget hände medans han sov ,så därav dyngnade han kanske ? Och när man dyngnar e man ju frusen o dan ...eftersom tröttheten tar över till slut .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-13 kl. 15:30.
Citera
2017-08-13, 16:05
Medlem
Det är nog större chans att det var någon som stod och väntade på samåkningen till jobbet. De allra flesta observationer avser inte den eftersökte, bedömer jag av egen erfarenhet.
Citera
2017-08-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Det är nog större chans att det var någon som stod och väntade på samåkningen till jobbet. De allra flesta observationer avser inte den eftersökte, bedömer jag av egen erfarenhet.

Jo der klart,men hur många ggr står en som väntar på samåkning och ser ledsen och bedrövad ut, som den där kvinnan beskrev att denna person gjorde ?
Synd jag inte hittar inlägget om observationen.
Citera
2017-08-13, 16:27
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Jo der klart,men hur många ggr står en som väntar på samåkning och ser ledsen och bedrövad ut, som den där kvinnan beskrev att denna person gjorde ?
Synd jag inte hittar inlägget om observationen.

En morgontrött ung kille som absolut inte är sugen på att arbeta just då?? Han kan nog se jäkligt ledsen och bedrövad ut..

Men evaveva, du har en förmåga att tycka så galet synd om patrik och i dina kommentarer av honom föryngrar du honom.. ibland låter det som att du pratar om en liten pojke alternativt en vilsen liten hundvalp.. haha..
Citera
2017-08-13, 17:15
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Med tanke på att de observationerna gjordes innan P var anmäld försvunnen tror jag man kan ta dem med en nypa salt. Jag tror det är lätt att, i efterhand, anpassa sin minnesbild efter en efterlysning, särskilt som P inte framstår som särskilt unik och avvikande.

En kille som går över en järnvägsövergång... varför skulle någon lägga märke till honom så detaljerat så att man kan återge det ett par dagar senare?
Och en morgontrött och hängig snubbe längs vägen, hur mycket minns man av honom en eller ett par dagar senare?

Om man däremot läser en efterlysning så är det nog lätt att tänka sig att "just så såg han ju ut".

Citat:

Generellt sett så litar jag inte mycket på vittnesuppgifter.

Kranföraren som påstod sig ha sett Patrik, om jag nu minns rätt, hur troligt är det att han med bestämdhet verkligen avgöra att det var Patrik? Och kvinnan som såg en "hängig" ung man längs med vägen, hann hon verkligen se att det var just Patrik?

De kan givetvis ha rätt i sina iakttagelser, men då beror det nog mer på slumpen än att de verkligen med bestämdhet kunde identifiera personen som Patrik.
Citera
2017-08-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Generellt sett så litar jag inte mycket på vittnesuppgifter.

Kranföraren som påstod sig ha sett Patrik, om jag nu minns rätt, hur troligt är det att han med bestämdhet verkligen avgöra att det var Patrik? Och kvinnan som såg en "hängig" ung man längs med vägen, hann hon verkligen se att det var just Patrik?

De kan givetvis ha rätt i sina iakttagelser, men då beror det nog mer på slumpen än att de verkligen med bestämdhet kunde identifiera personen som Patrik.
Nu mins ju inte jag dessa observationer, när dom skall ha skett i tid till att han försvinner från kameran.

Tänker på att Eva säger att han kanske sovit ute... det gör det nog än mer osannolikt. Varför skulle han gå upp i rök en hel eftermiddag/kväll.. helt utan spår, för att sedan vistas i allmänheten, för att sedan försvinna igen. Jag ser liksom ingen logik i det alls. Att han skulle dumpa sakerna och övernatta i Hallsberg. Men men... svårt att veta. Men jag blir att tänka på ett annat fall när jag läser händelseförloppet igen.
Citera
2017-08-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
En morgontrött ung kille som absolut inte är sugen på att arbeta just då?? Han kan nog se jäkligt ledsen och bedrövad ut..

Men evaveva, du har en förmåga att tycka så galet synd om patrik och i dina kommentarer av honom föryngrar du honom.. ibland låter det som att du pratar om en liten pojke alternativt en vilsen liten hundvalp.. haha..
Det jag menar också... vilket gör att tråden tenderar att spåra ut i fantasier som man inte kan avgöra huruvida det är önsketänkande eller fakta. Statistiskt sett är det mer sannolikt att han tex är superhomo och blivit hjälbögad på en gaygruppsexklubb ala' brandsläckarscenen i "irreversibel"(inte just att man dör, men läggningen.. att det finns fler som pysslar med gruppsex än mördare). Än att han blivit mördad av en gärningsman utan koppling till offret. Eller så är han pedofil, såg en unge från tåget. Våldtog denna och när han dumpade kroppenni en brunn så föll han själv i...

Såklart ingen av dessa teorier jag tror på, vill med en överdrift bara påpeka hur jävla lite vi vet om Patrik. Och att familjen oftast vet lika lite.. föräldrar har alltid en egen bild av barnen som inte delas av vänner. Att bara inrikta sig på gullegos gossen som är rädd och ensam och tar sig för hjärtat när han pratar med folk leder ju ingen vart. Man måste nog åsidosätta såna känslor för Patrik om man vill bidraga med något konstruktivt.
Citera
2017-08-13, 19:23
Medlem
Citat:
Nu mins ju inte jag dessa observationer, när dom skall ha skett i tid till att han försvinner från kameran.

Tänker på att Eva säger att han kanske sovit ute... det gör det nog än mer osannolikt. Varför skulle han gå upp i rök en hel eftermiddag/kväll.. helt utan spår, för att sedan vistas i allmänheten, för att sedan försvinna igen. Jag ser liksom ingen logik i det alls. Att han skulle dumpa sakerna och övernatta i Hallsberg. Men men... svårt att veta. Men jag blir att tänka på ett annat fall när jag läser händelseförloppet igen.

Okii ,men ta det här scenariot om vi nu skall sluta gosegosa omkring P. ?
Han får en sliff eller vad det nu heter (fråga inte mig ? ) och börjar använda den och då kommer de där två tjejjerna gåendes ,de ser att han springer iväg från dem och de tittar efter han ,men han håller sig en bit in i skogsbrynet (det är observationer på det ) .
Sen när han kommit igenom sin drog och vaknar till på morronkvisten ,tänker han till ,och inser att väskorna har han dumpat ,kanske inte så bra ,ska nog se om de finns där de lämnades ,och i den vevan såg den där kvinnan honom...suck ...

Men i allmänheten är det väl inte ,att sitta i en skogsdunge en hel kväll o natt ?
Varför envisas ni med att det är droger inblandade i det här ? why ?

Förresten ,vilket fall tänker du då på Abdullakastrulla ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-13 kl. 19:46.
Citera
2017-08-13, 19:37
Medlem
Jultrollets avatar
Pappan tycker inte att polisen gjort tillräckligt och menar att man inte kan utesluta ett ev. brott:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/pappans-sorg-inga-spar-leder-till-forsvunna-patrik/
Citera
2017-08-13, 19:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Varför envisas ni med att det är droger inblandade i det här ? why ?

Varför envisas med att P är förvirrad och lider av en psykos? Why?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in