Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det här bevisar ju det som flickor fått lära sig av sina mödrar i alla tider, att de ska aldrig sätta sig i en situation ensam med en man, för män vill bara en sak. (Om man inte själv vill samma förstås.) Idag har förstås många unga kvinnor fått lära sig av sina feministmorsor att de "ska" kunna följa med män till deras lägenheter, hotellrum, ubåtar, whatever... för män "ska" inte våldta. Och då går det ju så här. För 50 år sedan hade det här inte kunnat hända, för då hade en kvinnlig reporter alltid med sig en manlig fotograf på sina uppdrag, och han fungerade även som förklä och bodyguard om det blev nödvändigt.
Jag förstår mig uppriktigt sagt inte på vad det är för ställen du har bott på och vilka människor du har träffat. Din bild av män som rovdjur och kvinnor som värnlösa offer är häpnadsväckande.
Barbro "Bang" Alving var en svensk reporter som tidigt var ute och rapporterade bl a från det spanska inbördeskriget.
Ja, nu har detta hänt, menar du att det betyder att svenska kvinnor alltid ska vara rädda? Jag känner tjejer i samma ålder som Kim som har backpackat ensamma runt världen. Du skrev iofs igår att du var påverkad av romaner och filmer. Vi som inte är rädda kallas feminister och har blivit påverkade av "våra feministmorsor". Det är inte vi som är rädda för män, det är precis tvärtom. Vi vet (de flesta av oss genom erfarenhet) att män är trevliga, hyggliga och en del förbaskat skojiga. Varför ska vi kvinnor vara rädda för dem?
Det är ju du som bygger upp en mur mellan män och kvinnor som inte finns. Du tror inte att män och kvinnor kan umgås utan sex. Att det finns de i samhället som vill gå tillbaka till 50-talet känner jag till, där kvinnor och män inte kan umgås obehindrat. Det är precis så islamister resonerar, det går att lägga karbonpapper mellan era uppfattningar.
Nu tycker jag att vi i tråden accepterar att det är 2017, att kvinnor är journalister och att de klär sig som de vill. Detta smaklösa sätt att på ett fint sätt klandra Kim för sin egen död när hon är ute för att göra ett reportage tycker jag vi kan lämna.