2017-08-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Okii,ja då var det bara jag som kände av ödsligheten då jag steg av en ersättningsbuss ifrån Motala .
Nu får ni väl ändå visa lite respekt för Patrik och hans familj! Om och om igen kommer den ena teorin efter den andra fram, på så vis kan ni hålla på hur länge som helst med detta. Tänk om det hade varit er son eller dotter som försvunnit. Hade ni som drabbad familj tyckt att den här tråden hade varit rolig att läsa? Denna tråd kan knäcka familjen när de nu är i ett väldigt utsatt läge. Och det är ju inte det som är meningen.

Patriks mamma har Parkinsons sjukdom. P g a den kan hon inte röra sig och springa runt som en frisk människa kan. Hade hon bara kunnat så hade hon säkert farit land och rike runt för att leta efter Patrik. Hur tror ni det känns att sitta sjuk hemma när ens son är försvunnen? Måste kännas som ett rent h-vete.
Patriks bror saknar säkert brorsan, det verkar som det bara är dom två syskonen. Låt hans lillebrorsa slippa drabbas mer och läsa dessa tråkigheter om sin familj! De flesta försvunna brukar komma fram förr eller senare ändå, på ena eller andra sättet. Så respektera familjen please!
Citera
2017-08-12, 19:40
Medlem
Citat:
Okii,ja då var det bara jag som kände av ödsligheten då jag steg av en ersättningsbuss ifrån Motala .

Och du steg av på en grusplan?
Citera
2017-08-12, 19:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Nu får ni väl ändå visa lite respekt för Patrik och hans familj! Om och om igen kommer den ena teorin efter den andra fram, på så vis kan ni hålla på hur länge som helst med detta. Tänk om det hade varit er son eller dotter som försvunnit. Hade ni som drabbad familj tyckt att den här tråden hade varit rolig att läsa? Denna tråd kan knäcka familjen när de nu är i ett väldigt utsatt läge. Och det är ju inte det som är meningen.

Patriks mamma har Parkinsons sjukdom. P g a den kan hon inte röra sig och springa runt som en frisk människa kan. Hade hon bara kunnat så hade hon säkert farit land och rike runt för att leta efter Patrik. Hur tror ni det känns att sitta sjuk hemma när ens son är försvunnen? Måste kännas som ett rent h-vete.
Patriks bror saknar säkert brorsan, det verkar som det bara är dom två syskonen. Låt hans lillebrorsa slippa drabbas mer och läsa dessa tråkigheter om sin familj! De flesta försvunna brukar komma fram förr eller senare ändå, på ena eller andra sättet. Så respektera familjen please!

Tycker detta är lite av ett påhopp. Självklart skall man tänka på familjen.
Men samtidigt finns tråden och andra trådar för just spekulationer. Familjen vill givetvis ha hjälp med att få hem sonen. Vi är jätte många som oroar oss och endast vill att han skall dyka upp. Vi måste kunna spekulera men samtidigt tänka på hur vi formulerar oss.
Citera
2017-08-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker detta är lite av ett påhopp. Självklart skall man tänka på familjen.
Men samtidigt finns tråden och andra trådar för just spekulationer. Familjen vill givetvis ha hjälp med att få hem sonen. Vi är jätte många som oroar oss och endast vill att han skall dyka upp. Vi måste kunna spekulera men samtidigt tänka på hur vi formulerar oss.

Mycket bra skrivet!

Flashback är ju till stor del ett spekulationsforum och jämfört med många andra diskussionstrådar så är tonen väldigt artig och trevlig när det gäller Patrik och hans familj. Det är klart att det blir spekulationer när en 22-årig kille försvinner utan spår(?), och när föräldrarna går ut både på Facebook och i medierna för att skapa uppmärksamhet gällande detta så får de även ta att det förekommer spekulationer. Till skillnad från HP-gruppen så är det ingen sekt som styr diskussionerna här, och de flesta vill ju verkligen att Patrik ska hittas oavsett om han är död eller levande.

Som det tidigare påpekats öppnar ju föräldrarnas agerande upp för spekulationer.

Vem vet, Patrik kanske sitter och skrattar sig harmynt åt alla mer eller mindre seriösa teorier om allt från gödselbrunnar och maffian till självmord på en åker och sektens besatthet av de blommiga skorna...
Citera
2017-08-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Ja, om han är död kan han finnas var som helst för i närheten av bagaget finns han inte. Kollar överallt när jag åker omkring här; i diken, vatten, skogsdungar och på gärden men det är så igenvuxet så det är omöjligt att se. Samtidigt tycker jag att fler borde sett honom om han gått längs stora vägar men han kan ju ha gått på småvägar också. Frågan är vad hans mål var och om han gjorde sig osynlig med flit.
Han kan ju fortfarande göra det. Det är i så fall inte första gången man missat sådant vid sök. Nu vet ju inte jag hur det ser ut där. Och att han skulle ligga inom någon meter, (om det var det du menade) är ju inte troligt då.
Citera
2017-08-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Han kan ju fortfarande göra det. Det är i så fall inte första gången man missat sådant vid sök. Nu vet ju inte jag hur det ser ut där. Och att han skulle ligga inom någon meter, (om det var det du menade) är ju inte troligt då.
Tänkte på de närmaste gärdena och dikena. I maj hade sådden knappt kommit upp och dikena bör ju vara kollade. För övrigt kan han ju vara var som helst.
Citera
2017-08-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Några lösryckta tankar så här vid morgonkaffet:

* att de börjar skörda i Hallsberg borde inte betyda nåt, de sökte ju P med helikopter första veckan och skulle då sett honom om han låg på nån av åkrarna.

* det har tydligen känts nån skum lukt även i Samsala, och polisen ska visst ha varit där med hund och sökt, typ för några dagar sen bara. (tredjehandsuppgift från en som läst om det i Hallsbergs-chatten)

* grabbarna som klev på tåget lär inte ha nåt som helst med detta att göra, de satt ju kvar på tåget när P klev av. Det utgår jag i alla fall ifrån eftersom telefon-kvinnan nog skulle ha sagt om de också klivit av.

* vet vi i vilken form P var vid försvinnandet? Jag tänker att en människa som är vältränad kan ta sig långt och in i djupa skogar men en som knappt rör sig antagligen inte färdas lika långt och i lika otillgänglig natur.
Hittade polisen nåt i samsala då?
Citera
2017-08-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Tänkte på de närmaste gärdena och dikena. I maj hade sådden knappt kommit upp och dikena bör ju vara kollade. För övrigt kan han ju vara var som helst.

Om det sägs att ett område är genomsökt så betyder det inte att 100% av området är genomsökt. Jag tänker på hästhandlaren vid Nyhammaren utanför Laxå där man trots ett flertal sök inte lyckades hitta honom förrän han blev upptäckt hängandes i ett träd många månader efteråt. Lennart Härlin försvann i Askersund i december 2015 och är inte hittad trots flera sökinsatser. Min personliga tanke är att Patriks kropp finns i närheten av där sista väskan hittades.
Citera
2017-08-12, 22:07
Medlem
Citat:
Vad jag har förstått så är det enbart ersättnings-bussar som kommer dit eller utgår därifrån,så någon busshållsplats är det ej, mer en grusplan....stället är väldigt ödsligt,typ nästan jämt....
Men i detta läge behövdes ju ingen ersättning, för det tåg han satt på gick ju rekordeligt,så om han väntade där på buss,väntade han förgäves ....
Ofta brukar det ju vara banarbete utmed Hallsberg-Motala-spåret,därav bussförbindelser ibland.
Men då utropas det i högtalaren och i detta lãge vet vi ju att kvinnan och de 4 killarna åkte vidare utan problem

En annan sak som man kan fundera på,är att jag läste nyss att en kvinna som var på väg till Kumlas veterinär med sin sjuka katt, blev utsatt för 3 bilpirater (3 st bilar ) nyss på riksväg 51.
Tänk om P. gick utmed vägen och blev ett intressant föremål för just bilpirater..?
Hon ringde polisen i Hallsberg de satte upp bilhinder,men piraterna anade oråd och drog iväg precis innan.
Polisen sa åt henne att låsa alla dörrar på bilen och inte stanna en sekund utan bara fortsätta köra tills polisens väghinder dök upp.
Hon är chockad och vill inte köra väg 51 mer på lång tid framöver.

Verkar som att lifta nuförtiden kan innebära livsfara rent ut sagt .Tänk om P. kollat upp att STORA VÄGEN låg åt det hållet han gick över åkern , enligt google maps eller liknande ?

Han ville hem ,så fort som möjligt ,så lifta måste han ha prioriterat i den stunden ,tror Ni inte ?
Då sa vi se...
*Mördad av epa raggare.
*Misstagen för att vara ett UFO, mördad av en Youtuber.
*Mördad av vägpirater.
Alltså allt är ju möjligt, Förstår inte riktigt poängen i att spekulera så grovt. Och vem skall svara?
Skall Lennart (eller vad fan han hette) logga in och säga "Ja det var jag, evaveva hade rätt, han såg ut som ett ufo så jag avlivade honom." Spekulationstråd i all ära, men man borde väl kanske (iaf försöka) rikta sig in på rimliga saker som man kan få hyfsade svar på?

Hur vet du föresten att han ville hem så fort som möjligt? Han kanske ville dö?
Eller av annan orsak allt annat än komma hem. Det var ju inte alls längesen han strosade runt som en rädd, söt lite pojke med handen på hjärtat, längtandes efter sin kära moder och bara ville en sak, hem till sina varmhjärtade föräldrar, dricka varm mjölk och äta mammas nybakade kanelbullar. Nu så har varenda jävel haft ihjäl honom? Ett hot bakom varenda hörn liksom.

1. Varför skulle någon ge sig på en okänd människa, utan packning eller annat? Det mesta man kan få är en mobil eller eventuellt ett bankkort som man kan tvinga av honom koden till. (har tydligen inte hänt) Det är ju inte omöjligt, men det är extremt osannolikt. Inte heller ser han ut som killen med cashen. Skulle ju aldrig själv råna en grabb i den åldern. Om jag nu va rånare..
2. Hur ser du själv på oddsen för att han försvinner, Dumpar sina saker och sedan blir mördad?
Hur vanligt tror du själv det är att någon person försvinner och avlider på ett sätt ej kopplat till försvinnandet? Alltså att den direkta orsaken till dödsfallet ej var försvinnandet.
Alltså tex Lisa Holm. Låt säga att hon hoppade på moppen, sen ångra sig.. lämnade nyckel i moppen och sprang iväg för hon skulle rymma från stygga sogpappa, sen kom den där muppen och hade ihjäl henne och packa in henne i ett skåp... bara sådär?
Engla skulle inte alls hem till mamma... Som den trotsiga 10 åring hon var kom hon på att hon skulle rymma ut i skogen och bygga en koja och aldrig kom hem. Och mitt där å en grusväg i ingenstas, där står Anders med näven i högsta hugg?

Vi kan ju liksom konstatera att han självmant avvikit från tåget. Han har (sannolikt) självmant dumpat sina saker. Så försvinnandet i sig är ju mer eller mindre löst i den meningen att han själv är orsaken. Ingen annan. Sen varför han gjorde det, vart han tog vägen... Det vet nog bara han själv. Ingen UFO-lennart, vägpirat eller ondskefull bilist som mördar liftare.
Jag menar inget illa, jag ber om ursäkt om jag framställer mig så. Men jag försöker att se realistiskt på det. Det finns två alternativ...
1. Han lever och då kommer han sannolikt dyka upp någon gång.
2. Han är död.
Jag tror ju mest på det sista. Och om han nu är död så sannolikt att han dött i anslutning till försvinnandet. Plus någon dag max... Då har han legat hela sommaren, Beroende på när/om han hittas så finns det en stor risk att dödsorsak ej kan fastställas, p g a skicket korppen kommer att vara i. Om han nu inte har skelettskador.
Citera
2017-08-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Om det sägs att ett område är genomsökt så betyder det inte att 100% av området är genomsökt. Jag tänker på hästhandlaren vid Nyhammaren utanför Laxå där man trots ett flertal sök inte lyckades hitta honom förrän han blev upptäckt hängandes i ett träd många månader efteråt. Lennart Härlin försvann i Askersund i december 2015 och är inte hittad trots flera sökinsatser. Min personliga tanke är att Patriks kropp finns i närheten av där sista väskan hittades.
Det finns ju skog och dungar kring gärdena där det säkert är lätt att missa men frågan är ju om det inte borde luktat då. Rådjuret vid kapellet drog ju till sig uppmärksamhet av den anledningen.
Citera
2017-08-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Då sa vi se...
*Mördad av epa raggare.
*Misstagen för att vara ett UFO, mördad av en Youtuber.
*Mördad av vägpirater.
Alltså allt är ju möjligt, Förstår inte riktigt poängen i att spekulera så grovt. Och vem skall svara?
Skall Lennart (eller vad fan han hette) logga in och säga "Ja det var jag, evaveva hade rätt, han såg ut som ett ufo så jag avlivade honom." Spekulationstråd i all ära, men man borde väl kanske (iaf försöka) rikta sig in på rimliga saker som man kan få hyfsade svar på?

Hur vet du föresten att han ville hem så fort som möjligt? Han kanske ville dö?
Eller av annan orsak allt annat än komma hem. Det var ju inte alls längesen han strosade runt som en rädd, söt lite pojke med handen på hjärtat, längtandes efter sin kära moder och bara ville en sak, hem till sina varmhjärtade föräldrar, dricka varm mjölk och äta mammas nybakade kanelbullar. Nu så har varenda jävel haft ihjäl honom? Ett hot bakom varenda hörn liksom.

1. Varför skulle någon ge sig på en okänd människa, utan packning eller annat? Det mesta man kan få är en mobil eller eventuellt ett bankkort som man kan tvinga av honom koden till. (har tydligen inte hänt) Det är ju inte omöjligt, men det är extremt osannolikt. Inte heller ser han ut som killen med cashen. Skulle ju aldrig själv råna en grabb i den åldern. Om jag nu va rånare..
2. Hur ser du själv på oddsen för att han försvinner, Dumpar sina saker och sedan blir mördad?
Hur vanligt tror du själv det är att någon person försvinner och avlider på ett sätt ej kopplat till försvinnandet? Alltså att den direkta orsaken till dödsfallet ej var försvinnandet.
Alltså tex Lisa Holm. Låt säga att hon hoppade på moppen, sen ångra sig.. lämnade nyckel i moppen och sprang iväg för hon skulle rymma från stygga sogpappa, sen kom den där muppen och hade ihjäl henne och packa in henne i ett skåp... bara sådär?
Engla skulle inte alls hem till mamma... Som den trotsiga 10 åring hon var kom hon på att hon skulle rymma ut i skogen och bygga en koja och aldrig kom hem. Och mitt där å en grusväg i ingenstas, där står Anders med näven i högsta hugg?

Vi kan ju liksom konstatera att han självmant avvikit från tåget. Han har (sannolikt) självmant dumpat sina saker. Så försvinnandet i sig är ju mer eller mindre löst i den meningen att han själv är orsaken. Ingen annan. Sen varför han gjorde det, vart han tog vägen... Det vet nog bara han själv. Ingen UFO-lennart, vägpirat eller ondskefull bilist som mördar liftare.
Jag menar inget illa, jag ber om ursäkt om jag framställer mig så. Men jag försöker att se realistiskt på det. Det finns två alternativ...
1. Han lever och då kommer han sannolikt dyka upp någon gång.
2. Han är död.
Jag tror ju mest på det sista. Och om han nu är död så sannolikt att han dött i anslutning till försvinnandet. Plus någon dag max... Då har han legat hela sommaren, Beroende på när/om han hittas så finns det en stor risk att dödsorsak ej kan fastställas, p g a skicket korppen kommer att vara i. Om han nu inte har skelettskador.

Varför tror ni att han var medveten om att han var i Hallsberg ?
Jag tror tvärtom!
Har pratat med hans mamma och hon var säker på att han var säker på att han kommit fram till slutstationen för det tåg han satt på = MJÖLBY .
Har man hållt på och åkt tåg ifrån Falun och gjort tågbyten och väntat på vidare byten då är det förbaske mig inte så lätt att hålla kollen på att tåg som skall sluta gå vid en viss station ,helt plötsligt står still i 15 minuter .
Då kan man faktiskt tro att det kommit fram till slutstationen .
Åker ju själv detta tåg massor av gången så vet att folk undrar ,de som inte brukar åka tåget ,över varför lokföraren går ur tåget osv.
Jag blir så trött på att Ni inte tror på Patrik.
Säger han att han är framme ,så ÄR han framme ! enligt sin egen uppfattning ,som därmed gjorde att allt sen blev mer eller mindre kaotiskt.
Misstro för sjutton inte varken mamman eller sonen i det här.
Att tro att han ville ta livet av sig ,är lika illa som alla andra spekulationer.
Grabben råkade gå av på fel station ,värre än så är det inte .

Sen att han hamnade på andra sidan Pylontunneln och sen vidare ut över åkern är fortfarande ett stort mysterium.
Stor otur hade grabben att han gick av på fel ställe .
Blev ju inte direkt lätt för honom då som vi nu har märkt .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-12 kl. 22:28.
Citera
2017-08-12, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking

Vad är meningen med den här tråden som ligger i yttrandefrihetens högborg?

Har pappan också parkinsons? Han har besökt Göteborg och även om det tog tid, även Hallsberg.

Jag tycker att du ska visa yttrandefriheten respekt och låta dina medmänniskor tänka högt kring försvinnandet. Du bestämmer inte vad folk ska spekulera kring eller vilka teorier som är godtagbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in