Ja, det här var ju ett av de märkligare fallen på både år och dag.
Jag är tveksam till att hon skulle befinna sig i båten. Även om sänkningen kan antas vara en panikåtgärd för att dölja spår så verkar det mer än korkat att göra det med ett lik ombord. Kanske snarare ett hopp om att en vattenfyllning av båten förstör eventuella spår? (Sen behöver ju inte det beslutet i sig vara rationellt heller, men det är en annan sak)
Har googlat efter artiklar för att se vad det skulle ge. Hon har onekligen ett ganska brett spektrum av saker hon skrivit om och i väl ansedda, stora tidningar också. Vad jag dock noterar i de källor jag hittat är att hon inte verkar ha fått mycket publicerat i dem det senaste, dryga året:
Time - senaste publicering juni 2016
Independent - maj 2016
New York Times - hittar en artikel från 2014
The Guardian - februari 2017, enda undantaget. Senaste artikel före det febr 2016
På denna
https://republikken.net/profile/kimwall/ (någon slags community för freelancefolk och "kreativa entreprenörer") har hon reggat ett konto 2017. Där uppger hon att hon
tidigare har bott i Beijing och New York, men det kanske redan är känt i tråden? Är det fastslaget att hon flyttat hem till Sverige? Man kan ju undra lite varför, men det har sannolikt inget att göra med försvinnandet. Eller kan sämre framgångar i yrket fått henne att börja ta risker för att få en bra artikel?