Citat:
Ursprungligen postat av
sportitvsoffan
Tomten som påstod att det inte finns någon täckning i Öresund har nog aldrig svurit sig heligt förbannad när telefonfan envisas med att slå över till det Danska mobilnätet när man minst sett anar det här i Skåne.
Det är många besked och kontrabesked i denna tråd om mobiler och dess funktion i sjön, över och under vatten. Kanske är det dags att utreda detta lite mer.
För det första, polisen kommer säkert att titta på mobiltrafiken, och det betyder inte att de är korkade och inte känner till att mobiler inte fungerar i vatten, etc. Givetvis är transport från och till land relevant och intressant.
Mobilnät kan fungera långt ut och fungerar som sagt i Öresund, men inte säkert i Kögebukten. Det är inte så enkelt som att räkna med horisonten då man inte vet var master befinner sig. Att inte kunna ringa utesluter heller inte att mobilen kan knytas till en mast.
För det andra, somliga i tråden påstår att ubåten ska ha gått i ytläge hela tiden, vet ej vad uppgiften är värd, men det kan möjliggöra att mobiler kan kopplas till mast.
För det tredje så är ubåten en tämligen tät konstruktion av metall, så inuti den fungerar knappast mobiler alls, såvida den inte har egen övervattensantenn och accesspunkt.
För det fjärde så - precis som många skriver - fungerar inte mobiler under vatten. Detta är inte något "kanske" eller "beror på" utan vatten dämpar många dB per meter samt förändrar vågutbredningen på ett sådant sätt att antennlängder som funkar i luft inte funkar i vatten. Mobiltelefoni använder på tok för höga frekvenser för att tränga igenom mer än någon cm. Kommunikation med ubåtar i uläge görs med VLF eller ELF-vågor alltså extrem långvåg (har för mig att USA har ett system om 82 Hz och ryssarna ett på 76 Hz - landantennerna är många kilometer långa och ubåtarna använder långa släpantenner). Mobiltelefonifrekvenser är alltså kring 7 storleksordningar högre. Vad vatten anbelangar, är frekvensen så hög att partiklar är mer relevanta än vågor som modell och dessa partiklar absorberas snabbt av vatten. Saltvatten är värre än sötvatten (vilket jag tror är en sanning med modifikation, men jag behöver nog inte anstränga mig för att läsa på mer om detta just nu).
Kort sagt: självklart är det nyttigt för polisen att kolla alla mobilmaster och försöka följa telefonernas hopp mellan dessa. Total frånvaro av signal säger också något och det är ju också något man kommer se. Speciellt om kvinnans mobiltelefon börjar synas för masterna där MGM påstår att han lämnade henne, blir det mycket intressant. Kanske är det redan kontrollerat och ingen mobil sedd, varpå hans historia blir mindre trovärdig.