2017-08-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Ftidende.dk%2F%3FId%3D8146 3

Möjligen varmedis var luft som pressades ut från skrovet när vatten forsade in.

Det enklaste att förklara fenomenet med är som tidigare nämnts tömning av ballasttankarna.

Youtub is your friend. Sök på: "submarine dive"
Citera
2017-08-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Från recension av filmen:

"However, while the film covers the road of construction, planning and execution at times, 'Amateurs in Space' is more about Peter Madsen's mental problems than anything else.

He is portrayed as a man with incredible control issues, narcissistic with at times paranoid schizophrenic behavior, constantly lashing out at his 50-ish companions and sulking about petty matters, making the project increasingly harder to maintain."

Alltså! Om den kvinnliga (och enligt uppgift i tråden lesbiska) journalisten inte bemödat sig att checka det som framkom i det du citerade-ja, då får man nog säga att hon missat grovt i research.
Det skall inte tolkas som att jag med det menar att hon får skylla sig själv, utan bara att hon borde läst på om denna danska variant av Professor Kalkyl. En oberäknelig, lynnig och kanske livsfarlig Professor Kalkyl.
Att jag nämner journalistens [ev} lesbiskhet, beror på att vår käre Kslkyl sannolikt är totalt oförmögen att läsa av henne och därför inte förstår att kunna tolka ett "Nej, tack. Jag knullar inte med män"
Professor Kalkyl goes bananas(?)

<Ursprungligen postat av ünder
För er som är nyfikna på Peter Madsen, bör se dokumentären Amateurs in Space.
http://www.imdb.com/title/tt6253346/

Han är inte riktigt frisk i huvet. Skulle inte förvåna mig om han har dränkt journalisten.>
Citera
2017-08-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Tomten som påstod att det inte finns någon täckning i Öresund har nog aldrig svurit sig heligt förbannad när telefonfan envisas med att slå över till det Danska mobilnätet när man minst sett anar det här i Skåne.
Det är många besked och kontrabesked i denna tråd om mobiler och dess funktion i sjön, över och under vatten. Kanske är det dags att utreda detta lite mer.

För det första, polisen kommer säkert att titta på mobiltrafiken, och det betyder inte att de är korkade och inte känner till att mobiler inte fungerar i vatten, etc. Givetvis är transport från och till land relevant och intressant.

Mobilnät kan fungera långt ut och fungerar som sagt i Öresund, men inte säkert i Kögebukten. Det är inte så enkelt som att räkna med horisonten då man inte vet var master befinner sig. Att inte kunna ringa utesluter heller inte att mobilen kan knytas till en mast.

För det andra, somliga i tråden påstår att ubåten ska ha gått i ytläge hela tiden, vet ej vad uppgiften är värd, men det kan möjliggöra att mobiler kan kopplas till mast.

För det tredje så är ubåten en tämligen tät konstruktion av metall, så inuti den fungerar knappast mobiler alls, såvida den inte har egen övervattensantenn och accesspunkt.

För det fjärde så - precis som många skriver - fungerar inte mobiler under vatten. Detta är inte något "kanske" eller "beror på" utan vatten dämpar många dB per meter samt förändrar vågutbredningen på ett sådant sätt att antennlängder som funkar i luft inte funkar i vatten. Mobiltelefoni använder på tok för höga frekvenser för att tränga igenom mer än någon cm. Kommunikation med ubåtar i uläge görs med VLF eller ELF-vågor alltså extrem långvåg (har för mig att USA har ett system om 82 Hz och ryssarna ett på 76 Hz - landantennerna är många kilometer långa och ubåtarna använder långa släpantenner). Mobiltelefonifrekvenser är alltså kring 7 storleksordningar högre. Vad vatten anbelangar, är frekvensen så hög att partiklar är mer relevanta än vågor som modell och dessa partiklar absorberas snabbt av vatten. Saltvatten är värre än sötvatten (vilket jag tror är en sanning med modifikation, men jag behöver nog inte anstränga mig för att läsa på mer om detta just nu).

Kort sagt: självklart är det nyttigt för polisen att kolla alla mobilmaster och försöka följa telefonernas hopp mellan dessa. Total frånvaro av signal säger också något och det är ju också något man kommer se. Speciellt om kvinnans mobiltelefon börjar synas för masterna där MGM påstår att han lämnade henne, blir det mycket intressant. Kanske är det redan kontrollerat och ingen mobil sedd, varpå hans historia blir mindre trovärdig.
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Om detta stämmer betyder det att han öppnat ballasttankarna.
Samtliga uppgifter pekar på det. Som jag ser det så sprang han antingen (1) ner och sänkte båten helt medvetet för att skölja bort eventuella spår av kvinnan eftersom att hon ligger på en helt annan plats redan eller så (2) sänkte han den med kroppen i pga att det inte fanns någon annan utväg i paniken som slog till när de hittade honom. Jag har extremt svårt att tro att en frisk man inte skulle lyckas få upp en tjej på kanske 55kg ur båten på så lång tid. Där spelar i och för sig brottstidpunkten in såklart men eftersom hon skulle varit tillbaka i hamn redan på kvällen så tycker jag att man kan anta att om ett brott ägt rum så skedde nog innan midnatt i alla fall.

Anmärkningsvärt att raketforskaren, för det är ju faktiskt på riktigt en sådan vi har att göra med för en gångs skull, inte kunde lösa det bättre än så här med så god tid på sig. Han är så rökt man kan bli. Men spännande att följa är det.
Citera
Medlem
Jag tycker allt är så konstigt att jag nästan tror honom. Men det föder givetvis frågan, var är journalisten? Har hon haft sån otur att hon utsatts för ett brott av någon annan efter att hon gått i land?

Ska kolla var detta är rent geografiskt, känner köpenhamnare..
Citera
2017-08-11, 21:38
Medlem
Var hon gay? Man får lätt den uppfattningen av vissa artiklar. Att det skulle vara ett motiv för mord 2017 känns långsökt, men konstigare saker har hänt...
Citera
2017-08-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori

Tittar man på ritningar av båten som finns tillgängliga så borde den inte sjunkit som den gjort om det var fel på EN av ventilerna som MGM gjort gällande.

Har du nån länk till dessa ritningar?
Citera
2017-08-11, 21:40
Bannlyst
En eskort?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så han sitter alltså nu inlåst/frihetsberövad? Tycker inte att det framgått så tydligt av rapporteringen; han greps och kördes iväg till förhör har jag läst men inget om anhållan (el hvad de heder på daensk). Det skulle ju givetvis kännas lite märkligt med tanke på allvarlighetsgraden på misstänkt brott om han var på fri fot.
Måste framställan om häktning ske redan imorgon, hur bråttom är det? Tänker att det kanske kan bli svårt att få fram mer bevisning innan båten är bärgad och det kan ju dröja lite (pga sensommarstormar el vadsomhelst) och kanske måste han då släppas fri så länge.
Du kan inte hålla någon anhållen mer än 24h i Danmark har jag för mig. Sen måste det till en häktning men det brukar inte vara någon svårighet om det finns flyktrisk eller risk att ett frisläppande riskerar att försvåra utredningen. Dvs det kan göras innan man tar sig in i eller plockar upp båten. Danskarna har förmågan att plocka upp den ganska enkelt så det lär göras så fort resurserna är på plats och övriga förutsättningar tillåter det.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funnyfence
Normalt öppnar man högst upp och längst ner för att släppa ut luft och in vatten. Pumpas behövs inte.
Samtliga ballasttankar är fyllda med vatten i uläge för att slippa ha trycktäta tankar. För att reglera trim används istället egna tankar för det inuti båten, likaså en/flera tankar för att reglera djupet.
Det är normala ubåtar, hembyggen vet jag ej

Tack!

Kombinationen normal ubåt och onormal ubåtskapten kan leda till vad som helst.

Dykare kunde inte ta sig in i ubåten, ska vi gissa på att den inte är vattenfylld? På vilket vis kan han sopa undan spår om farkosten inte är vattenfylld?

Om man inte har kunnat öppna tornluckan så tyder det på att ubåten inte är vattenfylld, tryckskillnad.
Citera
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
En räddningsman talar om värmedis.

Sluta hitta på saker, det var ett ord han använde för att beskriva vad han såg. Här är exakt vad han sa: "Det var ligesom varmedis over ubåden. Ligesom bølger. Hvis du forestiller dig sådan nogle bølger, der ligesom flimrer lidt. Det var det, der kom over ubåden, siger Kristian Isbak til Ekstra Bladet." - hade han vetat med säkerhet att det var värmedis han såg hade han sagt att det var det han såg. Han såg ett fenomen som han beskrev som att det såg ut "ligesom varmedis".

Allt mellan att han tänt eld på båten och att det man såg var ånga från ett skållhett skrov till att detta bara är ett fenomen som sker när ballasten öppnas är möjligt, vi vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men han var kolugn när de plockade upphonom,.

Det finns ju en anledning att polisen har de misstankar de har, en adrenalinstinn människa är oftast lugn men kollapsar ganska fort. Det måste också vara något i hans berättelse och/eller beteende som ådragit sig polisens uppmärksamhet.
Citera
2017-08-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
På en bild i nån dansk tidning så står hon uppe i tornet och i hennes hand håller hon något som ser ut att vara en mobiltelefon. Kanske att det är en kompaktkamera. Jag tror masterna tömdes direkt och polisen vet i alla fall hur de seglade i början av färden.

Ja sannolikheten att en svensk, kvinna och journalist vid någon tidpunkt/något tillfälle inte är utrustad med mobil är nog så nära noll man kan komma.
Och ja, att han greps så pass snabbt tyder nog på att polisen har något mer konkret än bara försvinnandet i sig att gå på. Alltså att de tömt master och sett mobilen segla ut på havet utan att återkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in