2017-08-10, 14:21
Medlem
Vilka två tonårstjejer anlade mordbranden i Salabackekyrkan ? Den 3 juli år 1993 brann hela kyrkan ner. Mordbrännarna, två 15-åriga tjejer, ville hylla satanismen. De dömdes för grov mordbrand.
Citera
2017-08-10, 19:39
Medlem
gjorde en randomgoogling och hittade detta:
http://www.dn.se/arkiv/inrikes/gravskandare-brande-ner-kyrka/

En av dem var således igång 4 år senare på en relativt närbelägen kyrkogård. Det är väl inte helt osannolikt att de var hemmahörande i någon av de närliggande delarna av stan.
Citera
2017-08-10, 20:42
Medlem
sfrges avatar
Var det inte åren 93-94 det brann ner extremt många kyrkor i både Norge och Sverige? Det var väl under den här tiden som Black Metal var på tapeten?
Vikernes brände väl ner nån kyrka han med innan han åkte dit för mord.
Citera
2017-08-10, 21:06
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var det inte åren 93-94 det brann ner extremt många kyrkor i både Norge och Sverige? Det var väl under den här tiden som Black Metal var på tapeten?

Varg Vikernes var inblandad i ett dussintal kyrkobränder, om jag inte missminner mig. Han använde väl t.o.m. ett foto på en nedbrunnen stavkyrka till ett av sina skivomslag och döpte skivan till Aske. De flesta kyrkobränderna utfördes dock av s.k. copycats (snorungar) som ville haka på trenden med black metal och djävulsdyrkan. Jag gissar att de två tjejerna som efterfrågas i öppningsinlägget faller in i denna kategori.
Citera
2017-08-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
gjorde en randomgoogling och hittade detta:
http://www.dn.se/arkiv/inrikes/gravskandare-brande-ner-kyrka/

En av dem var således igång 4 år senare på en relativt närbelägen kyrkogård. Det är väl inte helt osannolikt att de var hemmahörande i någon av de närliggande delarna av stan.

Mycket intressant
Citera
2020-01-23, 23:56
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2020-03-29, 19:36
Medlem
Någon som vet?
Citera
2020-03-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Det brann en hel del kyrkor ja, jävla idiotiskt påfund egentligen att bränna kyrkor.. det är inte så att religionen försvinner bara för att en och annan kyrka brinner ner.. allt som händer är att det kostar pengar från skattebetalarna för att bygga upp kyrkorna igen.

▸ Över 50 anlagda kyrkbränder ägde rum i Norge mellan 1992 och 1996 – bränder som personer direkt kopplade till black metal-genren tagit på sig ansvaret för. Många av kyrkorna var flera hundra år gamla.
Citera
2020-03-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Varg Vikernes var inblandad i ett dussintal kyrkobränder, om jag inte missminner mig. Han använde väl t.o.m. ett foto på en nedbrunnen stavkyrka till ett av sina skivomslag och döpte skivan till Aske. De flesta kyrkobränderna utfördes dock av s.k. copycats (snorungar) som ville haka på trenden med black metal och djävulsdyrkan. Jag gissar att de två tjejerna som efterfrågas i öppningsinlägget faller in i denna kategori.

▸ En av de äldsta kyrkorna som brändes var Fantoft stavkyrka, som byggdes 1150. Kyrkan brändes ner den 6 juni 1992. Polisen kunde snabbt konstatera att det rörde sig om anlagd brand. Varg Vikernes pekades ut som misstänkt gärningsman men fälldes aldrig. I stället fälldes han för flera andra kyrkbränder i anslutning till mordrättegången 1993, som slutade med att Vikernes dömdes till 21 års fängelse. En rekonstruktion av Fantoft stavkyrka färdigställdes 1997.

▸ Samoth och Faust från bandet Emperor och Jørn Inge Tunsberg från Hades Almighty är andra kända black metal-musiker som dömts för anlagda kyrkbränder.

▸ Åsikterna om kyrkbränder inom black metal-samhället går isär. Infernus och Gaahl från Gorgoroth har hyllat kyrkbränderna i intervjuer, medan Necrobutcher och Kjetil Manheim från Mayhem är emot dem. ”De ville bara ha någon sorts bekräftelse och status”, har Mayhem sagt i tidiga intervjuer.
Citera
2020-10-11, 23:44
Medlem
Någon som har uppgifter?
Citera
2021-05-24, 21:50
Medlem
Någon som har information?
Citera
2026-04-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Någon som har information?

Hade också gärna fått info om vilka det var. Jag minns att jag låg i mitt rum med fönstret öppet och att doften av brandrök blev påtaglig. Men det var på morgonen efter man fick reda på vad som hänt och vi cyklade vi dit och kollade förödelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in