Citat:
Ursprungligen postat av
deadset
Varg Vikernes var inblandad i ett dussintal kyrkobränder, om jag inte missminner mig. Han använde väl t.o.m. ett foto på en nedbrunnen stavkyrka till ett av sina skivomslag och döpte skivan till Aske. De flesta kyrkobränderna utfördes dock av s.k. copycats (snorungar) som ville haka på trenden med black metal och djävulsdyrkan. Jag gissar att de två tjejerna som efterfrågas i öppningsinlägget faller in i denna kategori.
▸ En av de äldsta kyrkorna som brändes var Fantoft stavkyrka, som byggdes 1150. Kyrkan brändes ner den 6 juni 1992. Polisen kunde snabbt konstatera att det rörde sig om anlagd brand. Varg Vikernes pekades ut som misstänkt gärningsman men fälldes aldrig. I stället fälldes han för flera andra kyrkbränder i anslutning till mordrättegången 1993, som slutade med att Vikernes dömdes till 21 års fängelse. En rekonstruktion av Fantoft stavkyrka färdigställdes 1997.
▸ Samoth och Faust från bandet Emperor och Jørn Inge Tunsberg från Hades Almighty är andra kända black metal-musiker som dömts för anlagda kyrkbränder.
▸ Åsikterna om kyrkbränder inom black metal-samhället går isär. Infernus och Gaahl från Gorgoroth har hyllat kyrkbränderna i intervjuer, medan Necrobutcher och Kjetil Manheim från Mayhem är emot dem. ”De ville bara ha någon sorts bekräftelse och status”, har Mayhem sagt i tidiga intervjuer.