2017-08-08, 17:18
Medlem
Glödskals avatar
Enligt egen utsago klippte han sina ID-handlingar december 2015. Detta i solidaritet med "människor som flyr och inte har godkända ID-handlingar"

http://www.expressen.se/debatt/stangda-granser-mordade-min-slakt/

Hur länge varade Tjajkovskis Solidaritet? I Maj 2016 var han enligt sitt eget Instagram i Storbritannien och där krävs Pass eller nationellt ID för att komma in. Han kan behövt ID-handling tidigare då det inte ens går att hämta ut ett paket utan en sådan. Än mindre bo på hotell utomlands eller utföra bankärenden. Hyra eller ens köra bil? Glöm det.

Min gissning är att, om han nu verkligen klippte ID-handlingarna, omedelbart skaffade nya eller gjorde det så fort han behövde några. Alltså klassisk socialamediersolidaritet som utövas enbart så länge som det inte medför olägenheter för utövaren. Bara snack med andra ord.
Citera
2017-08-08, 17:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
I Maj 2016 var han enligt sitt eget Instagram i Storbritannien och där krävs Pass eller nationellt ID för att komma in. Han kan behövt ID-handling tidigare då det inte ens går att hämta ut ett paket utan en sådan. Än mindre bo på hotell utomlands eller utföra bankärenden. Hyra eller ens köra bil? Glöm det.

Min gissning är att, om han nu verkligen klippte ID-handlingarna, omedelbart skaffade nya eller gjorde det så fort han behövde några. Alltså klassisk socialamediersolidaritet som utövas enbart så länge som det inte medför olägenheter för utövaren. Bara snack med andra ord.
Han kanske behöll körkortet typ, det räknas ju också som ID. Man kan även resa inom EU med vanligt körkort.
Citera
2017-08-08, 17:38
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Han kanske behöll körkortet typ, det räknas ju också som ID. Man kan även resa inom EU med vanligt körkort.

Jo men då klippte han ju aldrig ID-handlingarna och Storbritannien accepterar inte svenska körkort för inresa. Det är pass eller nationellt ID-kort som gäller. Sedan Storbritannien har Tjajkovski också varit i Israel och Ostasien och där är det definitivt pass som gäller
Citera
2017-08-08, 18:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Jo men då klippte han ju aldrig ID-handlingarna och Storbritannien accepterar inte svenska körkort för inresa. Det är pass eller nationellt ID-kort som gäller. Sedan Storbritannien har Tjajkovski också varit i Israel och Ostasien och där är det definitivt pass som gäller
Okej, jag trodde att körkort var ett nationellt ID-kort. Är det inte samma regler inom hela EU för vad som krävs för att få passera gränsen?
Citera
2017-08-08, 18:13
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Okej, jag trodde att körkort var ett nationellt ID-kort. Är det inte samma regler inom hela EU för vad som krävs för att få passera gränsen?

Nej det är skillnad emellan körkort och nationellt ID. Storbritannien och några andra EU-länder som Irland är inte med i Schengensamarbetet så reglerna för inresa är annorlunda för dem.
Citera
2017-08-08, 19:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Observera att svenska körkort samt bankens, postens och skatteverkets id-kort är giltiga som identitetshandlingar endast i Sverige och kan inte användas som resehandlingar för resor inom EU.
https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Om pass och nationellt-ID
https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Inom norden finns däremot en särskild (gammal) överenskommelse som gör att medborgare i Norden vanligen kan resa över gränserna med körkort/vanligt ID ...
Utanför norden - NEJ.
Citera
2017-08-08, 19:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det är skillnad emellan körkort och nationellt ID. Storbritannien och några andra EU-länder som Irland är inte med i Schengensamarbetet så reglerna för inresa är annorlunda för dem.
Du kan inte åka på vanligt körkort inom EU .. det är enbart giltigt för att du får framföra bil, inte att som identitetshandling vid gränsövergång.

Norden har en egen överenskommelse som gör att du inte behöver Nationellt ID eller Pass för resor inom norden om du är nordisk medborgare.
Citera
2017-08-08, 19:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Enligt egen utsago klippte han sina ID-handlingar december 2015. Detta i solidaritet med "människor som flyr och inte har godkända ID-handlingar"

http://www.expressen.se/debatt/stangda-granser-mordade-min-slakt/

Hur länge varade Tjajkovskis Solidaritet? I Maj 2016 var han enligt sitt eget Instagram i Storbritannien och där krävs Pass eller nationellt ID för att komma in. Han kan behövt ID-handling tidigare då det inte ens går att hämta ut ett paket utan en sådan. Än mindre bo på hotell utomlands eller utföra bankärenden. Hyra eller ens köra bil? Glöm det.

Han klippte sitt körkort som ändå skulle bytas ut ... Större än så var inte gesten ...

https://x.cdn-expressen.se/images/6a/6d/6a6dbbd959b74aeab62c1581129c93ea/16x9/680.jpg
Citera
2017-08-08, 19:22
Medlem
Han har knepiga relationer till sina "vänner".

Tomas Tjajkovski stämmer författaren och familjevännen Lena Einhorn för förtal av avliden. Han anklagar författaren för att felaktigt peka ut hans pappa som våldtäktsman i romanen ”Madeleine F”.

Tomas Tjajkovski har i stämningen till tingsrätten också begärt ett skadestånd på 50.000 kronor. För honom är dock den ekonomiska ersättningen av underordnad betydelse.

– Om jag inte gör det här så blir detta den sista bilden som skrivs om min pappa. För mig är detta inte rätt. Pappa är ostraffad och har aldrig varit misstänkt för brott. Det skulle kännas som en lättnad om vi kunde vinna och även bättre för min mamma som också är livet, säger Tomas Tjajkovski.

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/lena-einhorn-stams-for-fortal-av-avliden/

(FB) Lena Einhorn stäms av familjevän
Citera
2017-08-08, 19:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan inte åka på vanligt körkort inom EU .. det är enbart giltigt för att du får framföra bil, inte att som identitetshandling vid gränsövergång.

Norden har en egen överenskommelse som gör att du inte behöver Nationellt ID eller Pass för resor inom norden om du är nordisk medborgare.
Går alldeles utmärkt att resa med körkort till ett flertal länder. Paris och Spanien är de jag åkt senaste året.
Edit: Frankrike
Citera
2017-08-08, 19:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Går alldeles utmärkt att resa med körkort till ett flertal länder. Paris och Spanien är de jag åkt senaste året.
Edit: Frankrike
Nej, även om du lyckats så betyder du att du tagit bilvägen och inte blivit kontrollerad .. För det går "inte alldeles utmärkt"

Körkortet är inte godkänt som id-handling vid gränsövergång utanför Norden. Det är inte vad som menas med "nationellt-ID".
Citera
2017-08-08, 19:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, även om du lyckats så betyder du att du tagit bilvägen och inte blivit kontrollerad .. För det går "inte alldeles utmärkt"

Körkortet är inte godkänt som id-handling vid gränsövergång utanför Norden. Det är inte vad som menas med "nationellt-ID".
Flög båda gångerna, bara för att du kan googla så vet du inte allt. Kan du ge dig någon enda gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in