Det har kommit fram uppgifter som tyder på att brott som faller under allmänt åtal har begåtts av en tiotaggare. Polisen låter bli att utreda.
Zilla Hirsch om brotten. Saxat från SVT.
Tidigare finansministern Anders Borg ska ha ska ha hotat, förolämpat och sexuellt antastat andra gäster på en privat fest. Ett sådant beteende kan innebära rättsliga påföljder enligt en åklagare.
Sexuellt ofredande går under allmänt åtal, vilket gör att vem som helst kan göra en anmälan.
– Inom polisen är man skyldig att ta upp en anmälan oavsett vem som gör den, det måste inte brottsoffret göra, säger kammaråklagare Zilla Hirsch vid Stockholm city åklagarkammare.
Rent formellt kan polisen starta en utredning utan anmälan, av det som kommit fram i pressen. Men Hirsch säger att det vore ohållbart om polisen utredde alla brott som kom upp i tidningarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagare-borg-riskerar-rattsliga-pafoljder
Alltså hade polisen kunnat vaska fram brottsoffren oavsett om de själva ville ställa upp eller inte. Då hade förhöret kunnat gå så här.
Om tafsande.
Polisen: Tog Anders Borg dig på kuken.
Förmodat brottsoffer: Ja, men vi brukar hälsa så istället för kram och klapp på axeln.
Allmän fråga: Vanlig hälsningsritual bland festdeltagarna, inte ovälkommet sexuellt antastande? Inget brott? Avskrivs?
Om blottande.
Polisen: Blottade Anders Borg sig för dig.
Förmodat BO. Dam: Ja, men jag är urolog och Anders ville konsultera mig om ett problem. Vi är inte buskablyga i våra kretsar. Sånt tycker vi är småborgerligt.
Allmän fråga: Brott? Om en massa medföljande barn i fjortisåldern bevittnade det motvilligt? Skulle det vara ett brott då?
Allmänt åtal utsträcktes för ganska länge sedan till även den privata sfären. Tror att det handlade om att ge misshandlade hustrur skydd då de inte vågade anmäla. Utsträckte man lagen för långt så att idiotiskt beteende på en privat fest kan bli föremål för allmänt åtal? I det här fallet har polisen agerat enligt den gamla lagboken. Om ingen anmäler då bryr vi inte oss det.
Personligen skulle jag vilja veta hur långt lagens långa arm sträcker sig. Nu bestämmer polisen själva var lagens råmärken står.