2017-08-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Fast inte av polisen.

Det enda fel som begåtts inom polisen är att en tidigare brottsdömd polis gjort en anmälan efter att ha läst om den påstådda händelsen i media.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Vi vanliga döda hade aldrig det stått en rad om i media. Vi vanliga döda hade gått till jobbet som vanligt på måndagen. Vi vanliga döda hade inte fått indragna miljonuppdrag och ett löjes skimmer över oss VÄRLDEN ÖVER.

Kuk-Borg fick ett straff inte många här på fb kan få.
Prova vifta med snoppen, krafsa chefen och chefens bekanta i skrevet och kallas deras respektive för horor och slinkor ...
Du kan nog vara ganska övertygad om att du kommer uppmanas att lämna in din uppsägning innan du ens hinner sätta foten på jobbet i igen.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Vi vanliga döda hade aldrig det stått en rad om i media. Vi vanliga döda hade gått till jobbet som vanligt på måndagen. Vi vanliga döda hade inte fått indragna miljonuppdrag och ett löjes skimmer över oss VÄRLDEN ÖVER.

Visst är det så! Ju tyngre du är desto hårdare blir fallet! Rättvist eller?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du anser ej att ta några mellan benen och hota några andra är brottsligt beteende? Hmm, hur skall han i fortsättningen, som politiker i en framtida M-ledd regering, kunna uttala sig om frågor som rör ex. sexuella övergrepp och han någon som helst trovärdighet kvar? Han skulle faktiskt kunna bli en framtida justitieminister...

Alla ni som inte anser detta vara ett brott - ansåg ni även att Kent Ekrots örfil var ett brott, eller inte? Nu fanns där en liten feg vänstervurmare som direkt anmälde, men jag är ändå nyfiken på vad ni anser om de olika brotten? Vittnen fanns/finns i båda fallen. Dessutom målsäganden, även om dessa ej trädit fram - det klias mycket syltryggar i maktens korridorer!

En skillnad är ju att Kent Ekeroths örfil delades ut mot en fiende. Anders Borgs eventuella hot, sexuella ofredanden och förolämpningar delades ut mot personer i hans egen krets. På många kräftskivor runt om i Sverige i augusti sker det antagligen liknande saker, som ingen skulle drömma om att göra en polissak av. Icke desto mindre kan det ju vara brottsligt.

Jag skulle tro att de som talat med pressen gör det för sitt eget egos skull. De tyckte det skulle vara lite spännande att se hur medierna bygger artiklar på ens uppgifter. Möjligen kan det också vara så att uppgiftslämnarna tycker illa om Borg, av politiska eller personliga skäl.

Oavsett vilka bevekelsegrunder de som talat med pressen har, så är det ju däremot inte konstigt att ingen vill tala med polisen. En anledning kan vara att man inte tycker att Borgs agerande är något som förtjänar att bli en polissak – att han genom skriverierna och att han petats toppen i näringslivet, fått lida tillräckligt. Skulle någon av festdeltagarna som målsägande trots allt tycka att det här borde polisen titta på, och Borg borde få en påföljd, så inser antagligen han/hon att priset som denne/denna får betala är uteslutning/utfrysning ur bekantskapskretsen.

Jag vet inte om anklagelserna mot Borg stämmer, men om han inte visat kuken, kallat kvinnor för hora/slampa eller hotat någon, så kan jag inte se problemet med att han skulle gå ut och dementera det. Häromdagen gömde han sig med att "jag kan inte kommentera den uppkomna situationen ytterligare givet att polisen upprättat en anmälan" (vilket ju inte stämmer, den anklagade har all rätt att i press dementera uppgifter), men nu då polisanmälan är nedlagd så borde han väl kunna gå ut och säga hur det ligger till. Om han nu inte faktiskt gjort det han anklagats för, i så fall skulle jag inte rekommendera honom att kommentera anklagelserna.
Citera
2017-08-08, 11:29
Medlem
Det har kommit fram uppgifter som tyder på att brott som faller under allmänt åtal har begåtts av en tiotaggare. Polisen låter bli att utreda.

Zilla Hirsch om brotten. Saxat från SVT.

Tidigare finansministern Anders Borg ska ha ska ha hotat, förolämpat och sexuellt antastat andra gäster på en privat fest. Ett sådant beteende kan innebära rättsliga påföljder enligt en åklagare.

Sexuellt ofredande går under allmänt åtal, vilket gör att vem som helst kan göra en anmälan.

– Inom polisen är man skyldig att ta upp en anmälan oavsett vem som gör den, det måste inte brottsoffret göra,
säger kammaråklagare Zilla Hirsch vid Stockholm city åklagarkammare.

Rent formellt kan polisen starta en utredning utan anmälan, av det som kommit fram i pressen. Men Hirsch säger att det vore ohållbart om polisen utredde alla brott som kom upp i tidningarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagare-borg-riskerar-rattsliga-pafoljder

Alltså hade polisen kunnat vaska fram brottsoffren oavsett om de själva ville ställa upp eller inte. Då hade förhöret kunnat gå så här.

Om tafsande.

Polisen: Tog Anders Borg dig på kuken.

Förmodat brottsoffer: Ja, men vi brukar hälsa så istället för kram och klapp på axeln.

Allmän fråga: Vanlig hälsningsritual bland festdeltagarna, inte ovälkommet sexuellt antastande? Inget brott? Avskrivs?

Om blottande.

Polisen: Blottade Anders Borg sig för dig.

Förmodat BO. Dam: Ja, men jag är urolog och Anders ville konsultera mig om ett problem. Vi är inte buskablyga i våra kretsar. Sånt tycker vi är småborgerligt.

Allmän fråga: Brott? Om en massa medföljande barn i fjortisåldern bevittnade det motvilligt? Skulle det vara ett brott då?

Allmänt åtal utsträcktes för ganska länge sedan till även den privata sfären. Tror att det handlade om att ge misshandlade hustrur skydd då de inte vågade anmäla. Utsträckte man lagen för långt så att idiotiskt beteende på en privat fest kan bli föremål för allmänt åtal? I det här fallet har polisen agerat enligt den gamla lagboken. Om ingen anmäler då bryr vi inte oss det.

Personligen skulle jag vilja veta hur långt lagens långa arm sträcker sig. Nu bestämmer polisen själva var lagens råmärken står.
Citera
2017-08-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realism2000
Objektiviteten i de svaren kan det nog vara lite si och så med om man inte vill förstöra för en vän. Jag personligen hade garanterat obstruerat för att skydda en vän/bekant. Förutsatt att det inte hade rört sig om ett allvarligt brott.
I klan-kretsar är det så. Där skyddar man klanmedlemmar även om de gör brott. Och det är bland annat den typen av beteenden som håller u-länder kvar i misär.

I mer utvecklade länder minskar det beteendet ned. Sverige anses ha relativ lite av ditt beteende. Det är mer som en bekant sa när vi diskuterade detta: "en vän som ljuger i rätten är inte min vän längre".
Citera
2017-08-08, 11:30
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:

Självklart, skammen och förnedringen är de hårdaste straffen. Däremot så kom han undan lagens långa arm. Det hade han med största sannolikhet också gjort även om det hade funnits fler bevis. Tycker mig ha sett denna ovilja från polisen förut när det kommer till kända politiker.
Citera
2017-08-08, 11:30
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det skulle inte polisen ha gjort om detta hände mitt i stan heller.

Om polisen däremot hade ingripit mot en blottare som antastar andra hade det varit en annan sak - eftersom polisen själva då hade varit vittnen till händelsen.

Tror du på fullaste allvar att polisen skulle lagt ned detta lika fort om detta hänt ute på stan av en random blottare, som dessutom attackerat och hotat folk, samt troligtvis varit hög/full som ett borgarsvin?
Citera
2017-08-08, 11:31
Medlem
Är det någon som varit inne på att A.Borg kanske fått sina öl preppade med benzo?

Enkelt om man vill någon illa. Bjud till fest, bjud på öl, släpp ner lite malda piller i ölen/drinken/whiskyn under kvällen.

Vips, personen gör bort sig så gravt att man blir av med denne.
Citera
2017-08-08, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det enda fel som begåtts inom polisen är att en tidigare brottsdömd polis gjort en anmälan efter att ha läst om den påstådda händelsen i media.

Det stämmer inte, ett flertal personer har anmält händelsen = polisen är skyldig att att utreda.
Citera
2017-08-08, 11:34
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fast som jag uppfattade polisen så har de inte ens några namn på de som påstår att detta har hänt. Så de har ju ingen möjlighet att undersöka saken vidare.
Hur svårt skulle det vara att skaka fram gästlistan och hålla förhör med samtliga? Inte särskilt.
Citera
2017-08-08, 11:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du anser ej att ta några mellan benen och hota några andra är brottsligt beteende?

Larva dig inte. Om ett gäng rejält tankade personer som känner varandra står och hinkar öl i ett kök och en gubbe greppar tag i någon annan gubbes skrev så är det ett jävla oskick, ett ouppfostrat underklassbeteende.

Men att blanda in polisen, genomföra en brottsundersökning och dra det till domstol är naturligtvis ren idioti. Fattar du verkligen inte det?

Ska varenda liten bagatellartad upplevd oförrätt bli ett polisärende så lär rättsväsendet braka samman ännu snabbare än vad det gör just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in