Använt droger?
Har det på något ställe i media eller i tråden kommit fram att det funnits några tecken på det?
Biverkningar av medicinering?
Finns det något om att han medicinerat?
Varit deprimerad länge och inte sökt hjälp i tid?
I sådana fall hade det antagligen stått någonstans, men problemen verkar ha uppstått under våren.
Är det inte ganska onormalt att bli så nere vid 22 års ålder utan tidigare tecken på depressioner?
Citat:
Ursprungligen postat av
snusmoped
Jag har läst ungefär 90% av inläggen i denna tråd samt inledningsvis en hel del i Facebookgruppen Hitta Patrik, men i den gruppen slutade jag läsa när Sekten kontinuerligt avfärdade allt som inte överensstämde med deras skeva världsbild. Exempelvis avfärdade Sekten tips och observationer enbart för att de observerade personen inte hade blommiga skor och liknande, även om mycket annat verkade stämma in på Patriks signalement. Att sedan Patriks föräldrar var en del av gruppen gjorde inte saken bättre eftersom de är för personligt involverade för att kunna bidra med något annat än att avfärda allt som verkade obehagligt.
Några saker jag reagerat på är följande:
Valet av bilder på Patrik: I den efterlysning som började cirkulera kort efter försvinnandet användes bilder där Patrik såg mer eller mindre utvecklingsstörd ut, som bilden där han gapar, när det finns betydligt bättre och mer rättvisande bilder på Patrik. Varför valde föräldrarna (och Sekten?) dessa dåliga bilder? Såvida Patrik inte springer runt med vidöppen mun hela tiden är det ju en värdelös bild att använda i en efterlysning.
"Psykosen": Jag har inte sett en enda referens på att det är Polisen som påstår att Patrik var psykotisk, det enda jag sett är att föräldrarna och Sekten har påstått det och då har de hänvisat till att Polisen sagt det utan att verka kunna visa en källa på det. En psykos är ju något som det krävs kvalificerad medicinsk personal för att fastställa, det är inget som föräldrarna och Sekten kan diagnosticera. Varför påstår de att Patrik lider av en allvarlig psykisk störning utan belägg? Det gränsar ju till förtal... Visserligen har det cirkulerat uppgifter om att Patrik varit nedstämd, men det är inte samma sak som att vara psykotisk. Föräldrarnas teori om att Patrik i ett förvirrat tillstånd skulle irra runt i Mellansverige och försöka hitta hem till Malmö utan att lyckas är ju skrattretande, särskilt i kombination med pappans uttalande om att Patrik kan byta dialekter och hålla sig undan uppmärksamhet. Det är ju inte Jason Bourne det handlar om när det gäller Patriks eventuella agentförmågor...
Uppmaningen att hålla fast Patrik: Det är ett relativt allvarligt brott att hålla fast en person mot dennes vilja, såvida man inte gjort ett envarsgripande eller motsvarande. Ändå uppmanar/uppmanade föräldrarna och Sekten att Patrik skulle hållas fast för att kunna omhändertas av polis och föras till psykiatrin. Om det, mot förmodan, stämmer att Patrik är/var psykotisk så blev han nog knappast mindre psykotisk och benägen att söka kontakt med omvärlden av att se efterlysningar där folk uppmanades att hålla fast honom.
Att Patrik behandlas som ett barn: Av det som föräldrarna och Sekten sagt och skrivit så är det tydligt att Patrik verkar ses som ett barn som varken kan, vill eller får klara sig själv. Killen är 22 år gammal men behandlas som att han vore tio år yngre. Finns det belägg för att Patrik är/var mer eller mindre dysfunktionell? Om han klarade sina studier så pass väl att han fick stipendier så borde han ju även ha förmåga att leva som en normal kille i 20-årsåldern och inte behöva behandlas som ett barn.
Hemlighållandet av fakta: Det är klart att föräldrarna är upprivna av detta, men det tog lång tid innan det verkade som att de ville säga något om väskornas placering, telefonsamtalet från tåget och liknande. De är ju inte skyldiga att delge sådan information varken till Sekten eller till oss på Flashback, men det är ju tydligt att många mer eller mnidre seriösa personer verkligen vill försöka hjälpa till att hitta Patrik och då är sådana detaljer viktiga. Eftersom inget brott har begåtts, vad vi vet i nuläget, så är det ju "Flashbackagenterna" och frivilligorganisationer som är föräldrarnas bästa hopp för att finna Patrik oavsett om han är död eller levande. Att pappan dessutom ändrar sig från att vara säker på att något brottsligt har inträffat till att Patrik kanske håller sig undan frivilligt så undrar man ju vad föräldrarna undanhåller för eventuell information. Kan det vara så att "världens story" fallerar om en eventuell okänd sanning kommer ut? Detta är ju bara min personliga spekulation, men det känns som att föräldrarna undanhåller något när de ändrar sig så pass mycket gällande om Patriks försvinnande är frivilligt eller inte.
Om jag har missat något viktigt och därför inte har koll på läget så får man gärna tillrättavisa mig, men men det känns som att det finns så många frågetecken gällande föräldrarnas och Sektens agerande. Jag tror inte att de på något sätt har kidnappat Patrik eller liknande, som det förekommit lösa spekulationer om, men om Patrik är vid liv och läser om deras uppmaningar att hålla fast honom och liknande så är det förståeligt att han inte tar kontakt med dem just nu. Sannolikt finns hans kvarlevor inom maximalt 10 kilometers radie från tågstationen i Hallsberg, men naturligtvis hoppas jag att han håller sig undan frivilligt och slutligen återfinns levande.
Säger de att de misstänker psykotisk depression så är det väl för att de tror det? Är det locket på och killen bara varit glad hela tiden så blir det ju också fel.
Har de fått frågor som de inte velat svara på eftersom alla kan läsa det? Vet inte polisen mer då?