2017-08-06, 23:10
Medlem
ETringhems avatar
Någon som har förslag på hur man löser detta?

Exempelvis då man befinner sig på landet och det är kallt som attan och bilen inte startar, eller om man bara i bekvämlighet vill värma bilen snö/isfri. Man spar ju på motorn om inte annat

Kan ett diseldrivet elverk vara en nödlösning eller "passar" inte den strömmen till bilens elsystem?

Mvh
Senast redigerad av ETringhem 2017-08-06 kl. 23:12.
Citera
2017-08-06, 23:15
Medlem
sommarlovs avatar
Du skruvar ur batteriet och bär in det i huset.
Detta då batteriet tappar väldigt mycket kraft i kyla.

Att värma motorn är (nästan) bara till för att snabbare nå en punkt då motorn inte släpper ut lika mycket avgaser och drar mycket bränsle.
Citera
2017-08-06, 23:20
Medlem
4yoonlys avatar
Hade också funderingar på detta ett tag... Den absolut bästa är nog att fixa en motorvärmare som värmer kylarvattnet 20-30 min på timer innan du går ut i bilen... Så får du rätt bra värme direkt när du sätter igång bilen...

Kanske finns någon "aftermarket" för din bil? eller någon one fits all pryl ifrån Kina?

Men det är nog det bästa man kan komma utan eluttag tror jag faktiskt...

----edit

Som exempelvis denna...

https://www.eberspaecher.se/produkter/braensledrivna-vaermare/eftermontering/parkeringsvaermare-foer-personbilar.html
Citera
2017-08-06, 23:25
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
https://www.eberspaecher.se/produkter/braensledrivna-vaermare.html

.
Citera
2017-08-06, 23:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sätt eld på bilen se 3:45
https://www.youtube.com/watch?v=Y3tXAuFxGQk
Citera
2017-08-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Någon som har förslag på hur man löser detta?

Exempelvis då man befinner sig på landet och det är kallt som attan och bilen inte startar, eller om man bara i bekvämlighet vill värma bilen snö/isfri. Man spar ju på motorn om inte annat

Kan ett diseldrivet elverk vara en nödlösning eller "passar" inte den strömmen till bilens elsystem?

Mvh

En bil med motorvärmare och tillhörande dieselverk skulle ju kunna vara en lösning om du omöjligen får fram el till bilen, men hur kallt har du det egentligen? En bil bör ju gå att starta även ned mot -30 eller ännu kallare.

Bensin är generellt mer lättstartat än diesel, om du oroar dig för det.
Citera
2017-08-07, 09:15
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du skruvar ur batteriet och bär in det i huset.
Detta då batteriet tappar väldigt mycket kraft i kyla.

Att värma motorn är (nästan) bara till för att snabbare nå en punkt då motorn inte släpper ut lika mycket avgaser och drar mycket bränsle.
Visst kan man göra det. Dock inte lika bekvämt och smidigt som att bara sätta in kontakten och starta elverket.

Det kan också ju uppstå situationer då man inte har någon riktig värme i stugan heller och vid något tillfälle fort behöver komma iväg. Att behöva mecka med en bil då blir kanske inte det man helst av allt vill göra.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hade också funderingar på detta ett tag... Den absolut bästa är nog att fixa en motorvärmare som värmer kylarvattnet 20-30 min på timer innan du går ut i bilen... Så får du rätt bra värme direkt när du sätter igång bilen...

Kanske finns någon "aftermarket" för din bil? eller någon one fits all pryl ifrån Kina?

Men det är nog det bästa man kan komma utan eluttag tror jag faktiskt...

----edit

Som exempelvis denna...

https://www.eberspaecher.se/produkter/braensledrivna-vaermare/eftermontering/parkeringsvaermare-foer-personbilar.html
Känns definitivt smidigt, men dyrt.

Tror du att det skulle funka med elverk, någon speciell anledning att du kom du på andra tankar?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sätt eld på bilen se 3:45
https://www.youtube.com/watch?v=Y3tXAuFxGQk
Hahaha. Aldrig i livet!

Citat:
Ursprungligen postat av StorStenen
En bil med motorvärmare och tillhörande dieselverk skulle ju kunna vara en lösning om du omöjligen får fram el till bilen, men hur kallt har du det egentligen? En bil bör ju gå att starta även ned mot -30 eller ännu kallare.

Bensin är generellt mer lättstartat än diesel, om du oroar dig för det.
Du tror inte det blir problem med att konvertera elen på något vis?

Det är så jag tänker. Har man motorvärmare så borde i princip bara vara och koppla in sladden som om det vore en vanlig elstolpe. Då värms inte bara motorn utan hela bilen istället för bara bilens bränsle.

Det händer att det blir lite extra kallt ibland. Tanken jag har är att förebygga om en sådan situation ändå skulle uppstå. Ett elverk kan man dessutom ha till annat på landet än bara till bilen så det känns som en lite bättre investering, tycker jag.
Citera
2017-08-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem

Du tror inte det blir problem med att konvertera elen på något vis?

Det är så jag tänker. Har man motorvärmare så borde i princip bara vara och koppla in sladden som om det vore en vanlig elstolpe. Då värms inte bara motorn utan hela bilen istället för bara bilens bränsle.

Det händer att det blir lite extra kallt ibland. Tanken jag har är att förebygga om en sådan situation ändå skulle uppstå. Ett elverk kan man dessutom ha till annat på landet än bara till bilen så det känns som en lite bättre investering, tycker jag.

Ett elverk ger ju 220v så är väl bara plugga in motorvärmare och kupéfläkt. Dock så ska du väl tänka på att motorvärmaren drar säg 600w och sedan en kupévärmare som drar säg 1400w. Dock finns det ju andra som drar 600, 1000, 1200, 1800 osv. Men det gäller ju att elverket klarar av detta.

Billiga elverk brukar väl i regel ha snörstart också, vet inte hur lätta dessa är att rycka igång i säg -30 grader.

Vill du leva lite farligt ställer du en bricka med en massa värmeljus på passagerargolvet eller i bakluckan. 75 stycken för 20kr på jula.

Lycka till.
Citera
2017-08-07, 11:06
Medlem
Jag startar elverket (bensin) när det är riktigt kallt vid fritidshuset. Motorvärmare drar inte så mkt, ca 500w. Om du skal köra kupévärmare samtidigt så behöver du dock ett ganska så stort och dyrt elverk.
Citera
2017-08-07, 11:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Ett elverk ger ju 220v så är väl bara plugga in motorvärmare och kupéfläkt. Dock så ska du väl tänka på att motorvärmaren drar säg 600w och sedan en kupévärmare som drar säg 1400w. Dock finns det ju andra som drar 600, 1000, 1200, 1800 osv. Men det gäller ju att elverket klarar av detta.
Behövs rejält med effekt när temperaturen kryper ned mot -30 grader, för motorvärme bör oljan värmas så den blir mindre trögflytande och kanske vatten också.

Citat:
Billiga elverk brukar väl i regel ha snörstart också, vet inte hur lätta dessa är att rycka igång i säg -30 grader.
Lite kvalité och en skvätt startgas så bör det inte vara så fruktansvärt svårt men kylningen kanske behöver ställas ned lite.
Citera
2017-08-07, 11:18
Medlem
Det finns ju bränsledrivna motorvärmare som värmer motorn och sedan värmer den vanliga värmen kupén. Bilen måste dock stå utomhus då det blir avgaser. Sedan ställer man in tiden på en timer man vill att bilen ska vara klar och så räknar den själv ut när den behöver starta beroende på köld. Skönt att komma ut till en varm bil man bara kan sätta sig i och köra när alla andra står och skrapar rutor i -20 grader. Kostar en del men är värd varenda krona!
Citera
2017-08-07, 12:02
Medlem
flaskborstes avatar
Såg ett program från Ryssland.. där satte man marschaller under oljetrågen på bilarna för att de skulle starta (-40 50 grader om nätterna) såg lite sissådär ut med öppna lågor men varför inte skaffa en "Heat Pal" http://www.jaktbutiken.se/artikel/origo-heatpal-varmare-kok och ställa under oljetråget så att oljan värms upp och bilen blir enklare att starta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in