Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Du skruvar ur batteriet och bär in det i huset.
Detta då batteriet tappar väldigt mycket kraft i kyla.
Att värma motorn är (nästan) bara till för att snabbare nå en punkt då motorn inte släpper ut lika mycket avgaser och drar mycket bränsle.
Visst kan man göra det. Dock inte lika bekvämt och smidigt som att bara sätta in kontakten och starta elverket.
Det kan också ju uppstå situationer då man inte har någon riktig värme i stugan heller och vid något tillfälle fort behöver komma iväg. Att behöva mecka med en bil då blir kanske inte det man helst av allt vill göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Hade också funderingar på detta ett tag... Den absolut bästa är nog att fixa en motorvärmare som värmer kylarvattnet 20-30 min på timer innan du går ut i bilen... Så får du rätt bra värme direkt när du sätter igång bilen...
Kanske finns någon "aftermarket" för din bil? eller någon one fits all pryl ifrån Kina?
Men det är nog det bästa man kan komma utan eluttag tror jag faktiskt...
----edit
Som exempelvis denna...
https://www.eberspaecher.se/produkter/braensledrivna-vaermare/eftermontering/parkeringsvaermare-foer-personbilar.html
Känns definitivt smidigt, men dyrt.
Tror du att det skulle funka med elverk, någon speciell anledning att du kom du på andra tankar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Hahaha. Aldrig i livet!
Citat:
Ursprungligen postat av
StorStenen
En bil med motorvärmare och tillhörande dieselverk skulle ju kunna vara en lösning om du omöjligen får fram el till bilen, men hur kallt har du det egentligen? En bil bör ju gå att starta även ned mot -30 eller ännu kallare.
Bensin är generellt mer lättstartat än diesel, om du oroar dig för det.
Du tror inte det blir problem med att konvertera elen på något vis?
Det är så jag tänker. Har man motorvärmare så borde i princip bara vara och koppla in sladden som om det vore en vanlig elstolpe. Då värms inte bara motorn utan hela bilen istället för bara bilens bränsle.
Det händer att det blir lite extra kallt ibland. Tanken jag har är att förebygga om en sådan situation ändå skulle uppstå. Ett elverk kan man dessutom ha till annat på landet än bara till bilen så det känns som en lite bättre investering, tycker jag.