2017-08-06, 22:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Är det samma?
Såg ut som en del vanliga bostadshus där men det kanske det är.

Fick bara "Bullerbynkänsla" när jag såg inlägget.

Edit: Verkar inte vara samma. Ena verkar ligga i Blacksta och det andra Björnhammaren.

Läste lite på nätet för några veckor sedan om Hallsberg och byarna runtomkring. Det finns tydligen många ödehus och även övergivna företag i området.
Citera
2017-08-06, 22:31
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Läste lite på nätet för några veckor sedan om Hallsberg och byarna runtomkring. Det finns tydligen många ödehus och även övergivna företag i området.

https://www.pixeltopic.com/image/lfbjutnnzlmxrb/

Här ska det ligga någonstans..

Jag är ju inte alls hemma i området, men om man söker så är det där i närheten.
En hel bondby...

Är den helt tom så kanske den ska sökas av. Han kan ju ha gått undan dit för att avsluta sitt liv.
Citera
2017-08-06, 22:38
Medlem
Citat:
Är det samma?
Såg ut som en del vanliga bostadshus där men det kanske det är.

Fick bara "Bullerbynkänsla" när jag såg inlägget.

Edit: Verkar inte vara samma. Ena verkar ligga i Blacksta och det andra Björnhammaren.

http://utforskat.se/?p=2181
Citera
2017-08-06, 22:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
https://www.pixeltopic.com/image/lfbjutnnzlmxrb/

Här ska det ligga någonstans..

Jag är ju inte alls hemma i området, men om man söker så är det där i närheten.
En hel bondby...

Är den helt tom så kanske den ska sökas av. Han kan ju ha gått undan dit för att avsluta sitt liv.

Jag är inte heller hemma i området men vet att man på Google Earth kan gå på Kungsleden. Jag har själv tittat där men en hel by tror jag inte. Men kolla på Google maps
Citera
2017-08-06, 22:53
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är inte heller hemma i området men vet att man på Google Earth kan gå på Kungsleden. Jag har själv tittat där men en hel by tror jag inte. Men kolla på Google maps

Försökte kolla men man kan bara kika via Kungsleden..
Ser att Blackstastugan ligger i närheten och fungerar som Bl.a ett museum. Sen om det är på samma gård vet jag inte.

Jag tror inte man ska lägga så stor vikt vid ordet by. En by idag är väldigt stor och på 1800- talet och början på 1900-talet så kunde en bondby bestå av säkert 7-10 hus. Hus för de som jobbade på gården osv..

Blev bara fundersam när jag såg inlägget om att bondbyn var i det närmaste tom och övergiven.

Undrar om någon Hallsbergbo kan ge oss klarhet.
Citera
2017-08-06, 23:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Försökte kolla men man kan bara kika via Kungsleden..
Ser att Blackstastugan ligger i närheten och fungerar som Bl.a ett museum. Sen om det är på samma gård vet jag inte.

Jag tror inte man ska lägga så stor vikt vid ordet by. En by idag är väldigt stor och på 1800- talet och början på 1900-talet så kunde en bondby bestå av säkert 7-10 hus. Hus för de som jobbade på gården osv..

Blev bara fundersam när jag såg inlägget om att bondbyn var i det närmaste tom och övergiven.

Undrar om någon Hallsbergbo kan ge oss klarhet.

Jag har tittat mycket på kartan i området och klickar man på vissa hus så brukar det stå hur många som bor där, har även funnit flera runt Hallsberg som ej angivit några personer alls. Har då letat på eniro satellit.
Vet inte om någon som bor i området vet, det är ju ett relativt stort område.
Det bästa vore kanske att kolla med Urban Exploration. Tror de har forum här på fb

Edit Urban Exploration finns under livsstil
Senast redigerad av 57Emma 2017-08-06 kl. 23:08.
Citera
2017-08-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men sökhundarna då? Varför satte man inte in sådana så snart det framkommit att Patrik kanske råkat illa ut på något sätt?
Åter igen kan jag bara gissa.
Men man använder väl dom resurser man har tillgängligt för stunden. Sen är ju det här söket lite problematiskt då det är i stadsmiljö han försvunnit. Om det har med saken att göra låter jag vara osagt. Jag är inte helt hemma på hur dessa hundar används, men jag har fått för mig att man sällan söker med hundar i stadsmiljö...? Vilket KAN vara EN förklaring, av ganska många. En annan kan vara att man flaxa runt lite med en heli för att sedan konstatera att han nog inte finns där och sannolikt hållit sig borta av fri vilja. Jag tvivlar inte på sjukdomshistoriken... Men notera att det är anhöriga/föräldrar som målar upp den bilden... Proffsens uppfattning av hans hälsa/Risker efter samtal med vänner/föräldrar kan vara en helt annan. Och då talar jag INTE om pappa Jörgens "polisens expert på psykiska sjukdomar."

Killen är ju spårlöst försvunnen efter stationen. Bortsett från väskorna då.
Men det kan också vara en orsak till att man tar det passivt med söken. Det är ju proffs som brainstormar det här... Vad kan ha hänt osv. Beteendet i detta fallet är ju liksom inte direkt normalt vid ett försvinnande.
Citera
2017-08-06, 23:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Åter igen kan jag bara gissa.
Men man använder väl dom resurser man har tillgängligt för stunden. Sen är ju det här söket lite problematiskt då det är i stadsmiljö han försvunnit. Om det har med saken att göra låter jag vara osagt. Jag är inte helt hemma på hur dessa hundar används, men jag har fått för mig att man sällan söker med hundar i stadsmiljö...? Vilket KAN vara EN förklaring, av ganska många. En annan kan vara att man flaxa runt lite med en heli för att sedan konstatera att han nog inte finns där och sannolikt hållit sig borta av fri vilja. Jag tvivlar inte på sjukdomshistoriken... Men notera att det är anhöriga/föräldrar som målar upp den bilden... Proffsens uppfattning av hans hälsa/Risker efter samtal med vänner/föräldrar kan vara en helt annan. Och då talar jag INTE om pappa Jörgens "polisens expert på psykiska sjukdomar."

Killen är ju spårlöst försvunnen efter stationen. Bortsett från väskorna då.
Men det kan också vara en orsak till att man tar det passivt med söken. Det är ju proffs som brainstormar det här... Vad kan ha hänt osv
. Beteendet i detta fallet är ju liksom inte direkt normalt vid ett försvinnande.

Om en person är spårlöst försvunnen efter att han lämnat stationen poff borta. Visst vuxen myndig man har rätt att försvinna men för mig skulle varningsklockorna börja ringa när man finner väskorna. Bara för att de verkar orörda så betyder det väl inte att han inte blivit utsatt för ett brott.
Citera
2017-08-07, 00:07
Medlem
Liberty75s avatar
Någon som vet hur det gick på söket idag? Undrar hur många de var. Känns som om intresset börjar ebba ut....
Citera
2017-08-07, 00:30
Medlem
Finns det någon som undersökt tågtrafiken närmaste timmen/timmarna efter han försvann?
Syftar alltså på norrgående tåg, tågtyper etc.

Har varit inne på det tidigare och att han kan ha hoppat framför tåget och kroppen följt med x antal kilometer och sedan flugit av. Syftar då även på att han kan hoppat mellan två vagnar utan att tågföraren sett honom. Alternativt att han kan ha liftat med ett godståg och hoppat av vid lämplig plats för att sluta sitt liv. T ex en bro, ett vattendrag eller någon form av stup. En plats han kan ha sett från sin plats på tåget när det passerade söderut.

För visst är det så att spåren svänger såpass kraftigt norrut efter stationen i Hallsberg att tågen som passerar där har väldigt låg fart när de åker över fälten norrut? (dvs de fält där Patriks väskor hittades).

Sök längs spåren norrut och fortsätt många kilometer. Det är i alla fall mitt tips nu när utgångstipset att han finns inom en radie av 1km inte verkar stämma - för den arean måste väl ändå vara genomsökt nu?)
Citera
2017-08-07, 00:51
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hans klasskamrater hade visst tyckt att han stängde in sig mycket för att trumma i ensamhet.., sista tiden .

Varifrån kommer den uppgiften?
Citera
2017-08-07, 01:03
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Finns det någon som undersökt tågtrafiken närmaste timmen/timmarna efter han försvann?
Syftar alltså på norrgående tåg, tågtyper etc.

Har varit inne på det tidigare och att han kan ha hoppat framför tåget och kroppen följt med x antal kilometer och sedan flugit av. Syftar då även på att han kan hoppat mellan två vagnar utan att tågföraren sett honom. Alternativt att han kan ha liftat med ett godståg och hoppat av vid lämplig plats för att sluta sitt liv. T ex en bro, ett vattendrag eller någon form av stup. En plats han kan ha sett från sin plats på tåget när det passerade söderut.

För visst är det så att spåren svänger såpass kraftigt norrut efter stationen i Hallsberg att tågen som passerar där har väldigt låg fart när de åker över fälten norrut? (dvs de fält där Patriks väskor hittades).

Sök längs spåren norrut och fortsätt många kilometer. Det är i alla fall mitt tips nu när utgångstipset att han finns inom en radie av 1km inte verkar stämma - för den arean måste väl ändå vara genomsökt nu?)

Ja! Tågtider och destinationer är kontrollerade!
Det har till och med forskats fram, att "Patriktåget" var någon minut försenat till Hallsberg.
Det måste vara sådär för sådär 200 sidor sedan det nämndes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in