Citat:
Ursprungligen postat av
litenpanda
Allt som jag har fetat är sådant som även har läckt ut från andra källor än honom, därför gör det inget att han säger det för det är redan allmänt känt. Det vill säga Tovas vänner och familjevänner har medvetet berättat detta för tidningar. Det som är fetat kan du därför ta bort från ditt inlägg som kritik specifikt mot Sammens. Därefter kan du fortsätta kritisera om du vill det. Men ska man kritisera bör man göra det rätt.
Edit: Cyklisten var det inte Tovas vänner eller familj som berättade utan det var någon som hade åkt förbi och eventuellt plockat upp den här cyklisten. Men det står precis längre bak i tråden precis som allt annat.
Nu behöver det ju inte vara så att alla åklagar-citat jag tog med var helt jävla fel av honom att uttala. MEN! nu är det så här: I alla stora rättsfall så florerar uppgifter, rykten, spekulationer. Det kan komma från anhöriga, media, från "någon som kände någon", från "Kalle Svensson på Flashback" vissa uppgifter stämmer, vissa uppgifter stämmer till viss del och vissa uppgifter stämmer inte för fem öre. Men det som är det gemensamma här är att åklagaren till varje pris skall skydda utredningen, och därför inte kommentera någonting/kommentera så lite som möjligt. För oavsett hur mycket uppgifter/rykten som än florerar och du samtidigt har en åklagare/polis som inte kommenterar detta, så är ju ingenting officiellt och ingenting har slipprat ut från de som jobbar med utredningen och faktiskt är dom som har bäst koll på detta.
Viktigt är att komma ihåg att det har belagts yppandeförbud och att det gäller alla parter och måste följas. En åklagare kan/ska/får inte utnyttja situationen och kommunicera ut massa grejer, eftersom att försvararen inte (heller) får kommunicera ut någonting. Det handlar om att det skall vara lika åt bägge hållen. Det kallas rättssäkerhet och är en del av Fair Trial!
Ett exempel: Advokaten Jonas Eriksson fick frågan vad han kunde berätta om Rakhmat Akilov och den nu pågående terrorist-förundersökningen och svarade: "INGENTING! Jag är belagd med yppandeförbud. Jag kan just nu läsa om saker i tidningarna där vissa uppgifter är rätt och vissa uppgifter är fel. Och eftersom jag har ett yppandeförbud så kan jag heller inte säga att någonting är felaktigt, för det innebär ju att jag i någon mening uttalar mig om det som t ex sagts i förhören".