Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
En svart kvinna klagar sig på att Borg kommer undan för han är en vit medelålders man. Vad exakt har han kommit undan med? Han är offentligt sågad ner till fotknölarna, har sagt upp sig (blivit avskedad) från sina jobb, blivit polisanmäld till råga på allt. För nu något som ingen med säkerhet ens kan säga faktiskt har hänt.
Exakt. Hyckleriet är fan enormt. Jag citerade tidigare i tråden en rubrik från Expressen (eller om det var Aftonbladet) som löd ungefär "Ja, den häxjakten tog slut snabbt." Media vill alltså
både kölhala honom
och klaga på att han
inte blir kölhalad, att han kommer undan.
Både slamma honom för att han är en "vit man med makt",
och hävda att han kan göra vad han vill utan konsekvenser för att han är en "vit man med makt". Den selektiva blindheten är fan rent otrolig.
Nu har jag inte orkat följa mediernas reaktion i detalj, men mitt intryck är att det egentligen inte finns
någon avvikande röst i denna kör av fördömanden. Inte en som säger att detta börjar bli lite överdrivet, att han trots allt inte skadat eller trakasserat någon (give me a fucking break om ni tror att en vuxen man blir ett traumatiserat "offer" för att någon i fyllan greppat honom i skrevet), och att man fan borde klara av att förlåta någon som spårat ut lite på en blöt fest.
Alkohol, föresten: gör en snubbe något dumt på fyllan är alkoholen aldrig en "ursäkt", och inte ens flashbackintelligentsian tror på att Borg hade en blackout. Är en kvinna däremot påverkad när hon har sex kan den hon låg med sedermera dömas för våldtäkt, även om det var hon som tog initiativet. Jag säger inte att det händer ofta, men det är ändå slående hur alkoholpåverkan kan användas på olika sätt.