2017-08-06, 12:54
Medlem
Honan6s avatar
Dykningar på fel plats?

Jag funderar på var de sökte efter mordvapnet till föräldradådet. Kan det ha gjorts vid fel bro?
Nu vet jag inte vilken plats sökningarna har gjorts vid, men jag har inte läst om den plats som i mitt huvud kan vara den rimligaste. Efter avfarten vid Västerleden så kan de ha svängt in på Mått Johanssons väg och sen tagit direkt höger in på Gap Sundins väg som leder till Kungsgatan där kontoret fanns.

På Gap Sundins väg finns en låg bro över ån. Har inga sökningar gjorts där, så bör det göras omgående så MR:s version kan bekräftas ytterligare ifall det blir en vända i HR.

Akis död - drunkning/kvävning i kombination med giftig inhalation?

Eftersom Johanna var så ivrig på att få Aki kremerad och har intalat omgivningen att han drogade, så antyder det om att hon väntat sig att något kunde synas vid en obduktion.

Hon garderar sig med att säga till en del att det var nog en överdos. Sen säger hon till föräldrarna att det var en arbetsplatsolycka, några andra hjärtstopp och förstorat hjärta o s v.

Hjärtstopp är vi säkra på att det blev på Aki - men hur? Arsenik eller cyanid i gas- eller flytande form? Arsenik (finns bl a i räkor) i maten ger kraftiga magplågor, vilket Aki hade lidit en hel del av. Det kanske inte var Chrons som spökade i hans tarmar? Av cyanid kan man bli blå på tänder och hud. Tycker mig minnas att någon sagt att Aki hade en blå hudton när han hittades. Ok, att en död får en blå ton runt munnen, men jag uppfattade det som att Aki var mer blå än så.

Bortavaron av kiselalger talar iaf för att Aki var död när han hamnade i Hjälmaren, så någon/några har placerat hans kropp i sjön.

Då poliser och obducenten har slarvat så rejält i Aki-fallet, så kan nog hans död förbli ett frågetecken kring vem/vilka som är skyldiga - Johanna ensam eller några till. Hon är i vart fall skyldig till anstiftan och det kommer hon inte undan.

Presentation av den nya bevisningen imorgon?
Jag ser framför mig att åklagarna fått band och t-shirt överlämnat i sista minut. Materialet kan ha funnits en tid, men överlämnandet sker sent för att hålla JM och AH på halster. Bevisningen är påtalad så kanske det pågått stor aktivitet med att tänka ut bortförklaringar till att det inte ska kunna anses som bevis.
Det kan bli en väldigt intressant dag i Västerås Tingsrätt imorgon...
Senast redigerad av Honan6 2017-08-06 kl. 13:01.
Citera
2017-08-06, 13:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fråga Solglittret, jag har ju en fråga hängande i luften redan.

Vi inväntar honom, han packar väl upp.

Jo, det finns i "litteraturen" en del jibbrande om sånt där, det råkar nog ha blivit ett sätt att börja artiklar på.

Så utgående från det skulle jag tro att han, likt artiklarna, tar fotstöd mot samma fond av eventualitet. Han har kanske inte har fördjupat sig i den biten (än) och håller upp något som ingen kan invända emot.

Man konstaterar då (väl) att det funnits fall där kiselalger påträffats i badkarslik eller så, men att vedeblörande tagit ett glas sjövatten varje dag till frukost i kraftig bris vid ett dukat bord längst ut på piren. I upphetsningen av att ha funnit en kiselalg (samt över arvodet eller förhoppningen om att söka mer forskningspengar för "utförligare studier", vilka dock olyckligtvis aldrig kom) har laboranten eller advokaten eller rättsläkaren eller doktoranden inte brytt sig om halten, och sen har det "satt sig" i litteraturen. Sen börjar alla artiklar och ansökningar så ett tag: "Die Diatomen sind schreckliches Tier mit Hörner und Schwanz, der die Anzahl der Millionen von Ihrer Umgebung ist. Wer sind sie, eigentlich? Und wo wohnen sie?"
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-06 kl. 13:09.
Citera
2017-08-06, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon är häpnadsväckande!

Två reflektioner:

– Jag pendlar mellan att JM är normalbegåvad och att hon har något allvarligt fel på huvudet. Kanske ryms båda i samma huvud?

Att säga att hon är skruvad i huvudet är alldeles för snällt!
Nu beskrev ju RPU att hon var normalbegåvad samt har utfört CT skalle.
Skruvad innefattar ju en hel del.
Jag ser iaf extrem grandiositet (storhetsvansinne), narcissism (patologisk självupptagenhet) samt empatistörning (oförmåga att förstå/sätta sig in i andras situation/upplevelser/känslor).
Klassificering överlåter jag till di lärde om så är fallet.
Kombon är uppenbart letal.
Citera
2017-08-06, 13:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Dykningar på fel plats?

Jag funderar på var de sökte efter mordvapnet till föräldradådet. Kan de ha gjorts vid fel bro?
Nu vet jag inte vilken plats sökningarna har gjorts vid, men jag har inte läst om den plats som i mitt huvud kan vara den rimligaste. Efter avfarten vid Västerleden så kan de ha svängt in på Mått Johanssons väg och sen tagit direkt höger in på Gap Sundins väg som leder till Kungsgatan där kontoret fanns.

På Gap Sundins väg finns en låg bro över ån. Har inga sökningar gjorts där, så bör det göras omgående så MR:s version kan bekräftas ytterligare ifall det blir en vända i HR.

Det jag noterat är att dykningar gjorts vid E20-bron och vid Ståhlbergsvägen. Jag har inte sett att dykningar gjorts vid Gap Sundins väg. Den kan ha passerats på väg till Pangelius/Pangea där MR lämnades av. Hoppas någon ansvarig läser och att en eventuell dykning nu blir både varmare och mer framgångsrik än de tidigare.

Citera
2017-08-06, 13:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Äter du fisk och skaldjur med lungorna?

Nej, men dessa maträtter brukar inte rendera i att kiselalger tas upp i magtarmkanalen och sedan fraktas med blodet in i benmärgen. Det upptag sker tydligen enbart via lungalveoler för att komma ut i blodet.
Ämnet kisel kan vi däremot tillgodogöra oss via mat - men inte intakta kiselalgsskelett, om jag har förstått det jag läst rätt.
Citera
2017-08-06, 13:16
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Det jag noterat är att dykningar gjorts vid E20-bron och vid Ståhlbergsvägen. Jag har inte sett att dykningar gjorts vid Gap Sundins väg. Den kan ha passerats på väg till Pangelius/Pangea där MR lämnades av. Hoppas någon ansvarig läser och att en eventuell dykning nu blir både varmare och mer framgångsrik än de tidigare.

Fast det är väl redan fastställt och imorgon handlar det bara om domarna? Eller pläderingar och domar.
Citera
2017-08-06, 13:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

MR blev väl "vallad", men kanske han inte fick ihop till "alla rätt" i frågeformuläret, nåväl....
Citera
2017-08-06, 13:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Ja självfallet!

Tex
Detsamma gäller ju misshandelfall i tex våld i nära relation. Då är rättsläkaren i kopplad omgående. Bilder tas i omgångar då blåmärken är helt utvecklade först efter 24 timmar.

Ja herre min skapare.

Kan det ha styrt rättsläkarens "snälla" bedömning av "bara farten"?

Blir man inte lite benägen att se "fiskbilen" anlända och köra direkt ner till stranden?
Citera
2017-08-06, 13:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, men dessa maträtter brukar inte rendera i att kiselalger tas upp i magtarmkanalen och sedan fraktas med blodet in i benmärgen. Det upptag sker tydligen enbart via lungalveoler för att komma ut i blodet.
Ämnet kisel kan vi däremot tillgodogöra oss via mat - men inte intakta kiselalgsskelett, om jag har förstått det jag läst rätt.

Okej så då måste man inhalera dem i samband med måltiden?

Kiselalgerna behöver ju kanske inte vara vid liv, vad vet jag, men på något sätt får man dem i luftvägarna vid förtäring av ngt annat? Svårt för dig att svara på säkert.
Citera
2017-08-06, 13:24
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
MR blev väl "vallad", men kanske han inte fick ihop till "alla rätt" i frågeformuläret, nåväl....

Inte kan han haft alla rätt och komma ihåg. Killen var ju nästan överdoserad av tre olika narkotikapreparat.
Citera
2017-08-06, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag undrar givetvis om dina berättelser gällande kiselalg-diet i förhållande till A Eriksson's uttalande i rätten.
Citat:
– Kiselalger är väldigt vanligt förekommande i vår miljö. Det finns inte bara i vatten utan i luften eller man kan få det i sig genom att äta fisk eller skaldjur. De kan komma in i kroppen via mat och dryck eller andningsluften.
Risken är att man fått kiselalger från andra håll än vattnet? undrar Jessica Wenna.
– Ja enkelt uttryckt. scribble live
Citera
2017-08-06, 13:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Brukar rättsfall/misstänkta mord obduceras inom några timmar?

Ja, misstänkta mord obduceras på jourtid, så fort som transport av kropp och obducent tillåter.
Annars blir bedömningen av fynd och dödsfallstidpunkt osäkrare.

I fallet Kevin dröjde det över natten eftersom transportpersonal gått hem, och därmed uppstod vissa problem med fynd då obduktionen fördröjdes 7-8 timmar.

Någonstans har ju tydligen misstankarna om att Aki dött genom mord inte kommit fram till rätt instans. Hans kropp torde varit på Rättmedicin i Uppsala senast lördag kväll 8/11 - men man obducerar inte kroppen förrän på tisdag 11/8.

Den får bara ligga där och bilda postmortala fynd i nästan tre dygn - nya likfläckar uppstår , rigor mortis kommer och går, ögonsclera torkar ut, ev skum försvinner - och vårt värdefulla(?) turkosa som ingen kan noterar längre.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-06 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in