2017-08-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon är häpnadsväckande!

Två reflektioner:

– Jag pendlar mellan att JM är normalbegåvad och att hon har något allvarligt fel på huvudet. Kanske ryms båda i samma huvud?

– Jag har inte jättekoll på datum för olika aktiviteter som hängde ihop med planerna att flytta till Strömstad. Jag har intrycket att planerna kulminerade då familjen höll på att krackelera efter att konflikter med bl.a. AB, JB och föräldrar blivit tydliga, bl.a. efter att JM anklagat JB för att vara den som haft sex med de ensamkommande pojkarna. Trots att JM borde insett att det inte var ett bra sätt att hålla ihop familjen att skylla sina egna snedsteg och brott på sina barn, så tar hon detta till en ny nivå. Efter att hon tagit livet av sin pappa och nästan av sin mamma så skyller hon på sin son.
Är det vad JM kallar familjesammanhållning, att när hon mördar någon i familjen så ska någon annan i familjen ta på sig ansvaret?

Att säga att hon är skruvad i huvudet är alldeles för snällt!

Ja det räcker ju med det vi fått läsa från RPUn för att förstå att det är "skruvat" i skallen:

"Möllers funktionsförmåga bedöms dock inte vara reducerad till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen."

Ang Strömstad: det var ju 2015, ansökan är inte daterad av JM men Strömstads kommun uppger att ansökan sattes ut i maj och tjänsten tillsattes i augusti -15.
Citera
2017-08-06, 12:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack för lysande inlägg. Låter som du haft tankarna på "annat håll" på semestern...

Det är lite ska skandalöst att obduktionen tog så lång tid, och anar man inte en ackumulering av "problem" på Y*bos sida, när det gäller att få till en vettig rapport och för polisen vad gäller att ta "rätt" beslut rörande utredning?

Jag tror som du att det är vettigt att tänka bredare. Om det känns troligare att två "torpeder" finns med i leken så finns också lite större spelrum i det avseendet. Däremot är jag lite skeptisk till färd ändå från hemadressen med ett lik i lasten, änns om det ligger i kylbil, eftersom ändå förövarna borde ha tänkt på det som inte rättsläkarna "tänkte på" och olika risker ökar exponentiellt.

Men "duttandet" på Granliden är lite kopplat till "kära familjen" och lite "hemslöjdsfasoner" (Edit: och antagandet att "mastandet" är helt eller delvis äkta och inte ngn som fått den biten i uppdrag).

Tar man exv fasta mer på att det var "bra" för JM att kroppen hittades vid Granlidsbryggan, för att sedermera när det passade tvinga fram en prisdumpad försäljning av Granliden till henne, eller ett bolag startat av henne för livsförsäkringsslanten, så kan man också lättare tänka sig att hon sett till var och hur mordet lättast genomfördes å ena sidan, och vart det skulle hamna å andra.

Men det riskerar välta målet lite.

Vad gäller hennes slughet och förmåga till utförlig och långsiktig planering o.a. måste man ev. även skapa utrymme för åtminstone ett riktigt dåligt försök till försäkringsbedrägeri, som nog inte hade lett till utbetalning om så AP hade blivit ihjälkörd med femti vittnen.

Hur tänkte hon där? Jag snackar mig ur det, och räcker inte det så höjer jag rösten?
Citera
2017-08-06, 12:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om vi andas in dem eller får i oss dem med vatten i lungorna går de ut i blodet och pumpas runt varvid de lätt kan tränga in i benmärg och njurar - och bli kvar där.
Däremot lyckas de inte ta sig in via andra "kroppsöppningar" i blodbanan. De kan inte passera slemhinna, inte magsäckväggen eller tarmväggarna, inte genom huden.

Vi kan sålede banta på ren kiselalgs-diet
Äter du fisk och skaldjur med lungorna?
Citera
2017-08-06, 12:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Äter du fisk och skaldjur med lungorna?

Missförstånd? 😄
Citera
2017-08-06, 12:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Missförstånd? 😄
Missförstått A Erikssons kommentar om hur intag kiselalger kan ge ökat antal i kroppen menar du?
Citera
2017-08-06, 12:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Missförstått A Erikssons kommentar om hur intag kiselalger kan ge ökat antal i kroppen menar du?

Jag har också flyktigt undrat om den kommentaren från AE men inte bestämt mig om han vill hålla spänningen uppe eller vet något. Den ser ut att luta sig på formuleringar i ingresser till tidningar man hittar hos tandläkaren.

Men möjligen kan det vara så att man via viss föda vid förtäring samtidigt kan andas in dem?

Som sushi och okokta kräftor?
Citera
2017-08-06, 12:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har också flyktigt undrat om den kommentaren från AE men inte bestämt mig om han vill hålla spänningen uppe eller vet något. Den ser ut att luta sig på formuleringar i ingresser till tidningar man hittar hos tandläkaren.

Men möjligen kan det vara så att man via viss föda vid förtäring samtidigt kan andas in dem?

Som sushi och okokta kräftor?
Fråga Solglittret, jag har ju en fråga hängande i luften redan.
Citera
2017-08-06, 12:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vanligen när man misstänker mord är det viktigt med rättmedicinsk obduktion så snabbt som möjligt, helst inom några timmar. (rättsläkare har jour, tänk filmer med inkallade rättsläkare). Det ska undersökas likstelhet och tittas på likfläckar, ögonutseende, levertemperatur etc framförallt för att kunna bestämma tidpunkten för dödsfallet/mordet. Kan ju vara helt avgörande för att döma någon som saknar alibi vid tidpunkten.
I Akis fall lät man det passsera tre dygn!
Brukar rättsfall/misstänkta mord obduceras inom några timmar?
Senast redigerad av develi 2017-08-06 kl. 12:40.
Citera
2017-08-06, 12:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon är häpnadsväckande!

Två reflektioner:

– Jag pendlar mellan att JM är normalbegåvad och att hon har något allvarligt fel på huvudet. Kanske ryms båda i samma huvud?

– Jag har inte jättekoll på datum för olika aktiviteter som hängde ihop med planerna att flytta till Strömstad. Jag har intrycket att planerna kulminerade då familjen höll på att krackelera efter att konflikter med bl.a. AB, JB och föräldrar blivit tydliga, bl.a. efter att JM anklagat JB för att vara den som haft sex med de ensamkommande pojkarna. Trots att JM borde insett att det inte var ett bra sätt att hålla ihop familjen att skylla sina egna snedsteg och brott på sina barn, så tar hon detta till en ny nivå. Efter att hon tagit livet av sin pappa och nästan av sin mamma så skyller hon på sin son.
Är det vad JM kallar familjesammanhållning, att när hon mördar någon i familjen så ska någon annan i familjen ta på sig ansvaret?

Att säga att hon är skruvad i huvudet är alldeles för snällt!

Pssst... "Efter att hon tagit livet av sin pappa och nästan av sin mamma så skyller hon på sin son."

Du glömde ökenråttan MR
Citera
2017-08-06, 12:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det räcker ju med det vi fått läsa från RPUn för att förstå att det är "skruvat" i skallen:

"Möllers funktionsförmåga bedöms dock inte vara reducerad till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen."

Ang Strömstad: det var ju 2015, ansökan är inte daterad av JM men Strömstads kommun uppger att ansökan sattes ut i maj och tjänsten tillsattes i augusti -15.

Tack för klargörandet om Strömstad!

JM var ju visserligen i Bohuslän med MR ett år senare och lånade pengar till en båt, men den kanske var tänkt att ligga vid Granliden?

Var det inte DB som sa något i stil med att "Sådana där planer har hon hela tiden. Det kan man inte ta på allvar."?

Citera
2017-08-06, 12:43
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Brukar rättsfall/misstänkta mord obduceras inom några timmar?

Ja självfallet!

Tex
Detsamma gäller ju misshandelfall i tex våld i nära relation. Då är rättsläkaren i kopplad omgående. Bilder tas i omgångar då blåmärken är helt utvecklade först efter 24 timmar.
Citera
2017-08-06, 12:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Pssst... "Efter att hon tagit livet av sin pappa och nästan av sin mamma så skyller hon på sin son."

Du glömde ökenråttan MR

Nejdå, jag glömde inte MRs roll i dramat, men just nu var det fokus på manusförfattaren, regissören, dirigenten och huvudrollsinnehavaren JM.

MR är väl uppväxt i Tehran? Stadsöken kanske?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-08-06 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in