2017-08-06, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
En slutsats jag skulle vilja dra är - tillfället gör tjuven - en möjlighet presenterade sig och den togs. Att handla så mycket mat för en kväll är inte i paritet ens med att iscensätta. Tanken var nog att förtära etc. Ett mord skulle ske men jag anar att det skulle vara senare. Kan ha fel här men något stämmer inte med matköp för en kväll.

Precis, drunkningsolyckor är svåra att utreda och jag tänker liksom du - vem talade med honom sist. Har för mig att N var en av de sista.

Allt det här med telefonlistor etc har ju bl a Letsdoit skrivit om, flera gånger. Akis telelista finns i:
Tilläggsprotokoll II del 2(2), paginerad sid 165 för 150807.

Det faktum att åklageriet tror att A avled någon gång runt kl 22.00 på Granliden säger, i alla fall för mig, att man inte har några som helst indikationer på något annat.
Citera
2017-08-06, 08:56
Medlem
Bewitcheds avatar
Som jag tidigare varit inne på - svamp - så sitter jag och läser utredningen och till min förvåning tar ju JM upp en sak som är en indikation på att svamp kan ha spelat roll. Hon talar om incidenten med soffan att han intagit hallucinogena.

Hon talar även om sprutorna och hur läkarna i Egypten gett honom de. Har man förhört dom?
Citera
2017-08-06, 09:06
Medlem
Citat:
Som jag tidigare varit inne på - svamp - så sitter jag och läser utredningen och till min förvåning tar ju JM upp en sak som är en indikation på att svamp kan ha spelat roll. Hon talar om incidenten med soffan att han intagit hallucinogena.

Hon talar även om sprutorna och hur läkarna i Egypten gett honom de. Har man förhört dom?

Nej men det finns dokument från läkarbesöket i FUP där det framgår att han fått in injektion (?), antar att via I menar intravenöst.
Treatment:
Cefozon 1xxx via I
Kefolac amp Ampiflux 500 cap
Paracetamol tab
O taxx drops

x= jag kan inte läsa från det handskrivna
Citera
2017-08-06, 09:28
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, sms är ju inget säkert livstecken, kan ju mkt väl vara skickade av JM.

Om han nu är dränkt i ledningsvatten så måste man ju göra sken av ett olycksfall. Bästa säkra avskilda platsen med vatten för JM, är antagligen Granliden runt en timmes bilresa bort.

Andra former av "olycksfall" är ju svårare att ordna, blir lätt många frågor och utredningar. Någon - JM- kan ju anklagas och dömas för vållande till Akis död - då blir det inga livförsäkringspengar (tror regeln även gäller vållande). I din spoilade text står till och med att bilolyckor oftare ger misstankar och utreds som misstänkt mord än drunkningsolyckor. Inte säkert att JM visste detta förståss - men drunkningsolycka är ingen dålig mord. Vilket ju också visade sig - inte ens en brottsplatsundersökning gjordes.

Aki hade väl också nämnt att han tänkte ut och fiska till sin arbtsgivare(?), så helt omöjlig var inte den tanken. Dock menade han kanske inte fiska på Granliden.

Så frågan är - när finns sista iaktagelsen/telefonsamtalet av en levande Aki?

Vi kan utesluta att AP bragts om livet utanför Granliden.

Johanna talar nämligen om i förhöret att de träffar föräldrarna på väg ut till stugan när de var på väg till Gotland. Denna uppgift går ju att kontrollera.
Citera
2017-08-06, 09:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Vi kan utesluta att AP bragts om livet utanför Granliden.

Johanna talar nämligen om i förhöret att de träffar föräldrarna på väg ut till stugan när de var på väg till Gotland. Denna uppgift går ju att kontrollera.
Johanna säger väl att de möter föräldrarnas bil. En uppgift som inte av AM finns verifierad i FUP. Ej heller påvisar att Aki va levande i bilen.
Citera
2017-08-06, 10:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja kanske när det sinat i kassan?
Sa inte JB, när hon var arg för sexskandalen, att hon skulle se till att "allt skulle komma fram". Vad hon nu menade med det.
Ja, när pengarna tar slut så får de hålla till godo med den enorma tillit och kärlek de känner för sin mor som alltid ställt upp för deras skull och aldrig tänkt på sitt eget bästa utan uppvisat sann och ovillkorlig moderskärlek. Hm, nu blev det lite fel tror jag?
Det du tog upp där JB säger att hon ska "se till att allt kommer fram" till JM är från en sms-konversation i samband med att flyktingsexskandalen briserade. JM ville ju att dottern skulle ta på sig det hela, säga att det var hon som var i sängen med flyktingkillarna. JB förbannad, såklart.
Hon har säkert väldigt mycket att berätta om sin mor, både från förr och nu.
Citera
2017-08-06, 10:56
Medlem
Bewitcheds avatar
Jag spinner vidare...

Citat:
Stormhatt är en mycket giftig växt, speciellt dess frön och rot innehåller ett förlamande nervgift, enligt Giftinformationscentralen.

Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat. Det finns inget känt botemedel mot stormhattsförgiftning, enda möjligheten är att hålla hjärta och lungor igång på konstgjord väg tills giftet försvunnit ur kroppen.

Källa:
http://www.newsner.com/11-dodliga-vaxter-du-bor-halla-dig-borta-ifran/om/smarta-knep
Citera
2017-08-06, 11:19
Medlem
afKnollentotts avatar
En gammal historia, men lika aktuell ändå - tyvärr...
En liten beskrivning ur händelserna i Knutby. Söndagsläsning ? Uppslag ?

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/knutby-artikel/42801-del-8-blev-aven-helene-mordad/
Citera
2017-08-06, 11:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hej,
Man kan posta genom att klicka på "svara" längst ner till vänster dvs utan att citera någons inlägg.

Jag har lusläst lite härochvar och även det som "Bewitched" spoilade i sitt jätteintressanta inlägg 33663.

Vanligen när man misstänker mord är det viktigt med rättmedicinsk obduktion så snabbt som möjligt, helst inom några timmar. (rättsläkare har jour, tänk filmer med inkallade rättsläkare). Det ska undersökas likstelhet och tittas på likfläckar, ögonutseende, levertemperatur etc framförallt för att kunna bestämma tidpunkten för dödsfallet/mordet. Kan ju vara helt avgörande för att döma någon som saknar alibi vid tidpunkten.

I Akis fall lät man det passsera tre dygn! efter att han hade hittats innan man ens gjorde en yttre likbesiktning eller obduktion! Ej heller tog man kroppstemperatur, letade skum, tittade efter likfläckar, undersökte ögonen. Att ligga på rygg i meterdjupt vatten är väldigt, väldigt suspekt. Men ingen brottsplatsundersökning gjordes heller. En ur räddningstjänsten omtalar till och med att han undvek att titta på den dödes ansikte för att slippa få otäcka minnesbilder.

Om man obducerar någon som kommit i kylrum kanske 8-10 timmar efter att han fiskats upp en varm sommardag i augusti, och därefter ligger nästan tre dygn till, 8/8 -11/8, före obduktion så säger helt enkelt inte likstelhet eller likfläckar så mycket om tidpunkten eller om kroppen flyttats efter döden. Kroppen ligger i kylrum, inte i frysen, det hela åldras.

Utan att vara hundra på att det är så, men nästan hundra, tror jag faktiskt att klockslagen för Akis död baseras mest på uppgivna vittnesmål och inte på obduktionsresultatet 11/8. Att på några timmar kunna pricka in dödsögonblicket borde vara omöjligt efter tre dygn. Eller att helt säker kunna utesluta att kroppen i det gungande vattnet inte också flyttats under första 1-2 timmarna.

Då uppstår frågan igen, som vi diskuterat tidigare, kan han ha dödats hemma hos JM i Eskilstuna? Jag var tveksam för likfläckar skulle avslöjat kroppens biltransport, men jag är inte lika säker längre med tanke på att obduktionen dröjde så länge.

Aki borde skytt Granliden som pesten, aldrig begett sig dit frivilligt. Om han dränktes borde ju det enlaste vara just sovsäck, bäddmadrass, matta eller liknande - och sedan ner i sjön!
Varför krångla till det med barnpooler, regntunnor, kräftburar eller vattenslang - sjön ligger ju där?

Enda skälet till att krångla till hans dränkning med kisealgsfritt vatten vore just om han har dränkts på annan plats än Granliden. Var kan JM och Aki stämt träff för att han skulle hämta tvillingarna? Där har han kanske dränkts i ett badkar? Balja? Pool?

Det skulle stämma med hans rädsla för landstället, med hans kläder som inte passade på kvällen, med bilden av att ingen sovit eller lagat mat på Granliden, med avsaknaden av inköpta maten, med uppenbara mat- och båtarrangemanget på bryggan etc.

När finns sista säkra livstecknet från Aki? Var befann han sig då? Någon som minns?

Tack för lysande inlägg. Låter som du haft tankarna på "annat håll" på semestern...

Det är lite ska skandalöst att obduktionen tog så lång tid, och anar man inte en ackumulering av "problem" på Y*bos sida, när det gäller att få till en vettig rapport och för polisen vad gäller att ta "rätt" beslut rörande utredning?

Jag tror som du att det är vettigt att tänka bredare. Om det känns troligare att två "torpeder" finns med i leken så finns också lite större spelrum i det avseendet. Däremot är jag lite skeptisk till färd ändå från hemadressen med ett lik i lasten, änns om det ligger i kylbil, eftersom ändå förövarna borde ha tänkt på det som inte rättsläkarna "tänkte på" och olika risker ökar exponentiellt.

Men "duttandet" på Granliden är lite kopplat till "kära familjen" och lite "hemslöjdsfasoner" (Edit: och antagandet att "mastandet" är helt eller delvis äkta och inte ngn som fått den biten i uppdrag).

Tar man exv fasta mer på att det var "bra" för JM att kroppen hittades vid Granlidsbryggan, för att sedermera när det passade tvinga fram en prisdumpad försäljning av Granliden till henne, eller ett bolag startat av henne för livsförsäkringsslanten, så kan man också lättare tänka sig att hon sett till var och hur mordet lättast genomfördes å ena sidan, och vart det skulle hamna å andra.

Men det riskerar välta målet lite.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-06 kl. 11:35.
Citera
2017-08-06, 11:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Samtidigt skall man ha sms trafiken i åtanke. Dvs den till Nad*a. Skulle mordet skett innan Granliden så visar ju detta på ett väl uttänkt mord.

En annan faktor som spelar skulle kunna vara att JM uttryckte att föräldrarna fick under inga omständigheter veta att han drunknat där, ens befunnit sig där. I det skrivet så väcker det självklart frågor. Hon stod ju av allt att döma en risk att förlora jättemycket på om det skulle komma fram. Varför välja Granliden?
Det var ju känt att han inte gillade att fiska. Varför riskera att uttala sig om kräftfiske???

Nu vet jag inte om jag exakt förstod vad du skrev där sist men om du läser mitt svar till Solglittret precis här ovan så har jag en kommentar där.

Men, vem var den store kräftfiskningsentusiasten i familjen: var det GM?

Känns det inte ändå som att JM genom att placera liket där, och inte berätta det förrän långt senare, gör en riktigt uselt elakt utstuderad plan för att hämnas på föräldrarna eller familjen?

Hon är själv och badar där meddetsamma som för att signalera att "där var det inte" som svar på ryktena, men när det väl kommer fram måste det ju kännas obehagligt för föräldrarna att ha badat och ätit kräftor därifrån, och tanken på att fortsätta blir ju inte bättre.

Kan det vara något att föräldrarna redan där enligt JM gjort något som känts ohyggligt för henne, någon form av påhopp eller oförrätt? Något som tvingat fram den glasklara planen att lägga AP i deras "dricksvatten" (bryggvasken också, där man sköjer händer och disk) och sedan inte berätta det och sedan tvinga dem sälja billigt?

Det känns oerhört utstuderat.
Citera
2017-08-06, 12:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

"Familjen måste hålla ihop"
"vi kommer får skadestånd"
"(..) i tuffa tider måste familjen hålla ihop"
"Vi flyttar"
"Familjen måste hålla ihop"

Hon har med andra ord identiskt samma beteendemönster som vid mordet på sin far (breven/lapparna), samma mantra. Hon låter som en robot.
- Skyller ifrån sig (skyller på avkomma)
- Kör med att familjen måste hålla ihop.
- pratar om pengar.
- att de kan flytta.

Hon är häpnadsväckande!

Två reflektioner:

– Jag pendlar mellan att JM är normalbegåvad och att hon har något allvarligt fel på huvudet. Kanske ryms båda i samma huvud?

– Jag har inte jättekoll på datum för olika aktiviteter som hängde ihop med planerna att flytta till Strömstad. Jag har intrycket att planerna kulminerade då familjen höll på att krackelera efter att konflikter med bl.a. AB, JB och föräldrar blivit tydliga, bl.a. efter att JM anklagat JB för att vara den som haft sex med de ensamkommande pojkarna. Trots att JM borde insett att det inte var ett bra sätt att hålla ihop familjen att skylla sina egna snedsteg och brott på sina barn, så tar hon detta till en ny nivå. Efter att hon tagit livet av sin pappa och nästan av sin mamma så skyller hon på sin son.
Är det vad JM kallar familjesammanhållning, att när hon mördar någon i familjen så ska någon annan i familjen ta på sig ansvaret?

Att säga att hon är skruvad i huvudet är alldeles för snällt!

Citera
2017-08-06, 12:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja kanske när det sinat i kassan?
Sa inte JB, när hon var arg för sexskandalen, att hon skulle se till att "allt skulle komma fram". Vad hon nu menade med det.

Något liknande har DB framfört om vad han gjort för JM.

DB: "Herregud mamma jag har väl endå ställt upp på ganska sjuka grejer åt dej sen gör du detta mot mig..."

DBs förklaring till vad han menade när han framförde detta låter långt från trovärdig.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in