2017-08-05, 04:29
Medlem
Någon som vet vad felet kan vara på en sådan när den ibland klickar till och inte kan användas på nån min? De låter nästan som om armen slog i kanten, har bara haft den sedan Feb 2016, har dock slarvat lite med att inte klicka på säker borttagning varje gång som jag kopplat ur den samt startat om datorn. Har inte använt den så extremt mycket, hade den urkopplad från feb 2016 till Juni 2016 sedan började jag att använda den lite, men denna hårddisk ska stänga av sig själv när den inte används i datorn så vet inte hur mycket använd den är.
Citera
2017-08-06, 05:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-08-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Låter som om den har läsfel - då brukar den dra hem armen och sedan skicka ut armen igen för nya läsförsök. Ofta brukar man då även hör att disken spinner ner och sedan spinner upp igen. Blir alltså mer eller mindre full reboot av disken.

Dra hem något program som kan läsa S.M.A.R.T. från disken. Då får du se om disken varnar att den håller på att gå sönder.

SpeedFan eller Smartmontools är två alternativ som kan läsa ut och visa S.M.A.R.T-data. Notera dock att det finns enstaka USB-anslutna diskar som har en USB-brygga som inte stödjer utläsning av S.M.A.R.T. eller där just det program du laddat ner inte har support för att ta sig igenom USB-bryggan.

Hur som helst - du bör omedelbums fundera på hur du har det med backup av de filer som ligger på denna disk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in