2017-08-05, 21:52
Medlem
MrByberbob55s avatar
Satt vid datorn idag när jag plötsligt fick ett varningsmeddelande att "för många filer kan göra din dator långsam", samtidigt som datorn blev jättelångsam och kraschade. Konstigt, tänkte jag. Satte på den igen och fick säkert 12 notifikationer att datorn behöver skannas och att brandväggen inte var på! Då börjar man bli riktigt orolig då min brandvägg alltid är på no matter what. Sätter på brandväggen och bestämmer mig för att göra en fullständig genomsökning via McAfee. Tog 40 min att skanna drygt 4000 objekt och scanningen låg på 1%. Stängde av genomsökningen, och körde snabbgenomsök via Windows defender (som för övrigt också scannade långsamt under fullständig genomsökning), men inga hot tydligen. Kollade utrymmet, låg på samma nivå som vanligen. Fullständig genomsökning brukar ta runt 1 timma, vad är problemet isf? Kan händelsen jag beskrev i början ha att göra med att datorn nu har massa korrupta filer som ligger överallt och att det är detta som gör undersökningen långsam?
Citera
2017-08-05, 22:02
Medlem
JussiBs avatar
Hur mycket gammalt skit har du i burken? Du måste radera det som du inte använder. Sen typ köra en defrag.
Datorn du har verkar inte klara av alla program du kör.
Citera
2017-08-05, 22:02
Medlem
whirrs avatar
Kanske är dags att formatera om datorn? Något man bör göra åtminstone en gång per år. Särskilt om man använder windows och inte vet vad man håller på med.

Formaterar du om datorn så kan du i alla fall vara säker.
Citera
2017-08-05, 22:15
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Hur mycket gammalt skit har du i burken? Du måste radera det som du inte använder. Sen typ köra en defrag.
Datorn du har verkar inte klara av alla program du kör.

Det stämmer, datorn jag har är mer en plastlåda än dator, köpte den då jag verkligen behövde en just då. Blir en jävla process om jag ska formatera skiten...massa som ska sparas först.
Citera
2017-08-05, 22:24
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Kanske är dags att formatera om datorn? Något man bör göra åtminstone en gång per år. Särskilt om man använder windows och inte vet vad man håller på med.

Formaterar du om datorn så kan du i alla fall vara säker.

Linux master-race?
Citera
2017-08-05, 22:33
Medlem
whirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Linux master-race?

Linuxmasterrace.
Citera
2017-08-05, 22:42
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Det stämmer, datorn jag har är mer en plastlåda än dator, köpte den då jag verkligen behövde en just då. Blir en jävla process om jag ska formatera skiten...massa som ska sparas först.

Jag har varit i samma sits. Köp en extern hårddisk och för över det viktigaste. Typ foton filmer och dylikt.
Programmen kan man alltid ladda ner igen.
Citera
2017-08-05, 22:53
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Jag har varit i samma sits. Köp en extern hårddisk och för över det viktigaste. Typ foton filmer och dylikt.
Programmen kan man alltid ladda ner igen.

Har redan detta. Dropbox funkar väl annars utmärkt?
Citera
2017-08-05, 23:20
Medlem
sommarlovs avatar
Börja med en diskrensning och ett varv med ccleaner.
Google vet mera...
Citera
2017-08-06, 03:05
Medlem
Tr7Ts avatar
Vänligen ladda ner Farbar Recovery Scan Tool och spara den på skrivbordet.

OBS: Du måste köra version kompatibel med ditt system. Om du är osäker på vilken version gäller för ditt system ladda dem båda och försök och köra dem. Endast en av dem kommer att köras på ditt system som kommer att vara den rätta versionen.
[list][*] Högerklicka för att köra som administratör (XP-användare klickar Kör efter mottagandet av Windows Security Varning - Öppna fil). När verktyget öppnas klickar du på Ok[*] Tryck Scan knappen.[*] Det kommer att producera en logg som heter FRST.txt i samma katalog verktyget körs från.[*] Kopiera och klistra loggarna tillbaka hit.[*] Första gången verktyget körs den genererar en annan log ( Addition.txt - som också finns i samma katalog som FRST.exe / FRST64.exe). Vänligen också klistra loggarna tillsammans med FRST.txt in ditt svar.
Citera
2017-08-06, 22:35
Medlem
Du kan scanna din maskin med mer kompetenta program som Zemana, Malwarebytes, Hitman pro. Sen kastar du ut mcafee och använder i stort sett vilket annat antivirus program som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in