Citat:
Ursprungligen postat av
Lova33
Glömde helt bort kiselalgerna!
Rent spontan reaktion på det: är det möjligt att antalet kiselalger är så få pga liten mängd inhalerat vatten (behövs inte mycket för att drunkna under panik)? Eller snackar vi hundra-/tusentals kiselalger i en kraftig kallsup?
Edit: glöm min spontana reaktion, googlade fram att det finns tusentals/liter redan på vattenytan.
Jag bistår så gärna med min minnesbild av vad som återgavs i samband med rättegången, eftersom det är en favorit hos mig som jag hade stor tillit till tidigt: 520.000 st. / liter vatten mätt mitt i Hjälmaren vintertid. Betydligt större koncentration uppskattas strandnära i augusti.
Kiselalgsskal bryts inte ner i samma tempo som mänsklig vävnad i jorden så inga förluster av kiselalger är att vänta av begravningsfaktumet. Inte heller (betydande förlust) efter ev. sköljning av organ eller annan hantering eftersom algerna vad gäller de flesta organ äntrar detta inifrån, via blodtillförseln.
Så de tre kiselalger som uppges ha påträffats får sägas vara mirakulöst få givet att kroppen antas ha varit i vattnet i uppemot 12 timmar, att alger kan komma på annat sätt in i lungorna samt att kontaminering i och med undersökningen är att vänta.
Samtidigt finns det en form av "foolproof"-aspekt av testet: kiselalger i sökta koncentrationer kan bara komma på ett sätt in i alla undersökta organ: via levande människas inandning av organiskt vatten i lungorna vid drunkning, med omedelbar vidareförsel av algerna ut i blodet och till njurar, ryggmärg m.m. När hjärtat stannar stannar också cirkulationen och algerna kommer inte längre, annat än möjligen närmsta väg neråt i enlighet med tyngdlagen likt övrig kroppsvätska. De tränger inte in i lungor eller organ eller hud på ett lik.
Det handlar inte heller om att få i sig några när man äter fisk eller sväljer vatten eller på snarlika sätt. Då hade AP nog haft en betydligt större koncentration från sitt tidigare liv. Jag skulle tro att de inte bryts ner så snabbt i en levande kropp heller, men kan ej säga säkert. Eller så sorteras de ändå ut och försvinner de vanliga vägarna.
Det är dock inte det centrala här utan att hade AP drunknat med de lungorna i Hjälmaren (i alla händelser utan provokation -- dvs. sannolikt utan ett riktigt bra kaffefilter el motsv. för näsa och mun) så hade han haft mängder av alger i sig -- i alla upptänkliga drunkningssätt som man kan föreställa sig och som har någon rimlighet i sig.
Nu är det säkert så att ingen domstol skulle döma någon till livstid på enbart detta, men det är å andra sidan aldrig så att någon döms på en enda sak (undantag finns säkert). Men det är inte heller så att det går att vifta bort de där 100.000 plus kiselalgssjälarna utan vidare. De borde ha varit där, som i princip vilket evidensvärde som helst. Man kan påstå att någon inandats något specifikt och dött, men finns inga spår av det så är ngt annat för handen. Faller någon till sin död så måste liket ha "blåmärken" annars är det ngt annat som har hänt.
I kranvatten, icke-curkulerande övertäckt vatten, grundvatten, mindre ansamlingar etc finns inga alger eller kan ej överleva länge. De kräver sina särskilda förhållanden av ljusvariation, syresättning, näring, vattenvolymer och hanterlig rörelse som vilken annan levande organism (eller merparten) som helst.
Den enda möjlighet jag kan fantasiera ihop som skulle kunna innebära att AP kan ha dött på den plats där han påträffades -- alltså i Hjälmaren -- (vilket väl är att kika upp i fel träd säkert, develi...) är att ngn placerat en betydande plastbehållare över honom och suttit på den till han kvävdes. Det skulle kanske, men troligtvis inte, kunna överensstämma med övriga spår enligt obduktionen.
Frågor på det? 😀