2017-08-05, 16:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kommissarie Clouseau i feminin tappning.
"Do you know what kind of a bomb it was? Clouseau: The exploding kind."

Passar väl när JM sägs ha haft 3.5 kg sprängladdning i garaget eller drömmar om en handgranat hon bad sonen fixa. Minns inte vem som skulle få den i huvudet.

Hon har potential den damen och ur ett barnperspektiv känns det rätt farligt om det så är att ta tvillingarna i handen och betala knarksskulder eller annat som står i FUP.
Huja.

"The explöding kind", just det.

Man associerar av ngn anledning mellan Møller och Sellers där i Rosa Pantern. Kan det vara den ofrivilligt komiska sidan och de ohyggligt dramatiska konsekvenserna?
Citera
2017-08-05, 16:58
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade varit det bästa om det inte hade varit för att kroppen inte visar spår av att ha dränkts i sjön. Det är kiselalgerna som fattas i kroppen.

Glömde helt bort kiselalgerna!

Rent spontan reaktion på det: är det möjligt att antalet kiselalger är så få pga liten mängd inhalerat vatten (behövs inte mycket för att drunkna under panik)? Eller snackar vi hundra-/tusentals kiselalger i en kraftig kallsup?

Edit: glöm min spontana reaktion, googlade fram att det finns tusentals/liter redan på vattenytan.
Senast redigerad av Lova33 2017-08-05 kl. 17:10. Anledning: Edit
Citera
2017-08-05, 17:18
Medlem
Honan6s avatar
Aki – ett selekterat verktyg till framgången som uteblev
Johanna och Aki fann varandra på en datingsida. Hans huvud måste helt ha förvridits när han träffade denna 4-barnsmamma som endast var bra på att snärja män med sex. Allt annat misslyckades hon med - företag, män och barnen. Hon orkade inte sortera strumpor och betala räkningar i tid, för hon var fullt upptagen med alla planer hon hade i sitt huvud.

Visste Aki om hur hon bedragit sina män med andra och ägnat sig åt eskortverksamhet? Innan var Aki en gift två-barnspappa som till hörsägen sades vara en väldigt bra man.

Förut har jag haft en teori om att Johanna har på egen hand sett till att Aki slås ut nere vid bryggan och hon dränker eller kväver honom - därefter har hon skrattande puttat honom i vattnet.

Nu börjar jag fundera på om delar av hennes ”hypoteser” kan innehålla sanningar.
Jag tänker följande: Tvillingarna sövs av något medel i huset. Johanna såg till att Aki med blev utslagen i en solstol på bryggan. Någon sätter på en ”Up and Go” på huvudet och trycker ned hans huvud i en vattenfylld låda. Därefter lyfter några personer (räcker med två – inte fyra) honom i armar och ben för att hiva honom i vattnet och han landar på rygg färdigdrunknad/kvävd.

Johanna ger instruktioner till medhjälparna/en om vad var och en ska säga om det blir en utredning, men hon är ganska säker på att hon ska fixa ett ypperligt skådespel med tvillingarna till hjälp på morgonen efter – dödsfallet kommer bli avskrivet som en olycka.

Mitt i sitt lyckorus över att ha lyckats med ett mord så glömmer Johanna bort att det inte kommer se så bra ut att hennes telefon har rört sig på flera platser när hon har uppgett att hon sovit med tvillingarna i huset. Hon tänker inte heller på att hon borde ju ha låtsat att hon kollat efter Aki i gästhuset.
Hon tänker inte på att fåren som hon uppgav sig mata tillsammans med barnen faktiskt är borta från hagen och hon tänker inte på att det är dumt att ge olika uppgifter om hon när hon såg båten driva.

Sen följer en massa dumheter som att hon ger olika versioner om hur Aki gått bort till olika personer.
Hon går till jobbet på måndagen och säger inget till arbetskamraterna och uppträder precis som vanligt. På tisdagen kan hon inte hålla sig längre från att ringa till IF för att begära livförsäkringen som HON ordnade till Aki i lönndom. Om hon bara hade väntat några veckor, så hade det kanske gått vägen.
Hon åker och badar/fiskar med barnen vid bryggan där Aki hittats och AG blev sen väldigt besviken på det tilltaget, när han får reda på att Aki dött där.

När IF senare intervjuar henne, så säger hon att hon önskade att hon hade dödat Aki själv och att obduktionen inte visade någonting! Ändå var det var ingen som hade talat om mord…
Där föll hon i sitt blindfält och det är det hon sen gör återkommande – fallen leder till livstid och inget annat. Inga nya advokater, brev till Aftonbladet eller nya versioner med andra möjliga gärningsmän kommer att ändra dom i HR.

Aki blev ett verktyg i Johannas serie av relationer. Han gjorde inte som hon ville, började må dåligt, ville skiljas och ville inte vara med i hennes planer som skulle göra henne lika framgångsrik och respekterad som sin storasyster. Johanna lyckades inte för hon är på en tonårings nivå vad det gäller relationer till andra människor (läs; inte tillräckligt intelligent). Aki fick sätta livet till för att hans barns mamma är en mycket farlig girig hon-djävul. Pappa Göran och mamma Anki började förstå att deras dotter var livsfarlig och började sätta ned foten. När de sen skulle sälja Granliden via mäklare och inte lät henne få köpa sommarstället, satte de sin dödsdom. I Johannas värld får de skylla sig själva – de var värda att dö. Tacksamt för resten av familjen, så överlevde mamman -annars kanske det bara blivit Johanna ensam kvar med de Möllerska miljonerna.
Senast redigerad av Honan6 2017-08-05 kl. 17:23.
Citera
2017-08-05, 17:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Ta och kolla hur länge han låg i vattnet... räkna baklänges från det så är det troligtvis lättare att eliminera

Uppgifterna om hur länge Aki varit död när han besiktades av läkare är lite svävande, men om jag försöker sammanväga de uttalanden som finns, från FUP och från rättegången, så skulle jag gissa på ca 10-12 timmar. Plus minus några timmars felmarginal.

I så fall inträffade döden ca 24:00 – 02:00, men plus minus ett par timmar. 22:00 – 04:00 är tänkbart.

Det finns ingen uppgift om hur länge han legat i vattnet. Han kan ju ha placerats i vattnet senare än vid dödstillfället. Det innebär en förhöjd risk för förövarna om Aki inte placerades i vattnet när det var mörkt. Det gör det iofs. också att framföra ett fordon, som kan både höras och synas.

Aki kan t.ex. mördats ca 22:00 och placerats i vattnet någon eller några timmar senare. Han kan också ha mördats upp till sex timmar senare.

Jag kan inte släppa att det tidigare framkommit uppgifter om att det på något sätt förekommit aktivitet på natten. Om jag minns rätt i samband med att det omnämnts att "minst två" personer utöver de som JM angett, har funnits på plats. Detaljerna om detta finns inte i FUP. Jag gissar att det kan ingå i det som fortfarande omfattas av förundersökningssekretessen.

Citera
2017-08-05, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Aki – ett selekterat verktyg till framgången som uteblev
Johanna och Aki fann varandra på en datingsida. Hans huvud måste helt ha förvridits när han träffade denna 4-barnsmamma som endast var bra på att snärja män med sex. Allt annat misslyckades hon med - företag, män och barnen. Hon orkade inte sortera strumpor och betala räkningar i tid, för hon var fullt upptagen med alla planer hon hade i sitt huvud.

Visste Aki om hur hon bedragit sina män med andra och ägnat sig åt eskortverksamhet? Innan var Aki en gift två-barnspappa som till hörsägen sades vara en väldigt bra man.

Förut har jag haft en teori om att Johanna har på egen hand sett till att Aki slås ut nere vid bryggan och hon dränker eller kväver honom - därefter har hon skrattande puttat honom i vattnet.

Nu börjar jag fundera på om delar av hennes ”hypoteser” kan innehålla sanningar.
Jag tänker följande: Tvillingarna sövs av något medel i huset. Johanna såg till att Aki med blev utslagen i en solstol på bryggan. Någon sätter på en ”Up and Go” på huvudet och trycker ned hans huvud i en vattenfylld låda. Därefter lyfter några personer (räcker med två – inte fyra) honom i armar och ben för att hiva honom i vattnet och han landar på rygg färdigdrunknad/kvävd.

Johanna ger instruktioner till medhjälparna/en om vad var och en ska säga om det blir en utredning, men hon är ganska säker på att hon ska fixa ett ypperligt skådespel med tvillingarna till hjälp på morgonen efter – dödsfallet kommer bli avskrivet som en olycka.

Mitt i sitt lyckorus över att ha lyckats med ett mord så glömmer Johanna bort att det inte kommer se så bra ut att hennes telefon har rört sig på flera platser när hon har uppgett att hon sovit med tvillingarna i huset. Hon tänker inte heller på att hon borde ju ha låtsat att hon kollat efter Aki i gästhuset.
Hon tänker inte på att fåren som hon uppgav sig mata tillsammans med barnen faktiskt är borta från hagen och hon tänker inte på att det är dumt att ge olika uppgifter om hon när hon såg båten driva.

Sen följer en massa dumheter som att hon ger olika versioner om hur Aki gått bort till olika personer.
Hon går till jobbet på måndagen och säger inget till arbetskamraterna och uppträder precis som vanligt. På tisdagen kan hon inte hålla sig längre från att ringa till IF för att begära livförsäkringen som HON ordnade till Aki i lönndom. Om hon bara hade väntat några veckor, så hade det kanske gått vägen.
Hon åker och badar/fiskar med barnen vid bryggan där Aki hittats och AG blev sen väldigt besviken på det tilltaget, när han får reda på att Aki dött där.

När IF senare intervjuar henne, så säger hon att hon önskade att hon hade dödat Aki själv och att obduktionen inte visade någonting! Ändå var det var ingen som hade talat om mord…
Där föll hon i sitt blindfält och det är det hon sen gör återkommande – fallen leder till livstid och inget annat. Inga nya advokater, brev till Aftonbladet eller nya versioner med andra möjliga gärningsmän kommer att ändra dom i HR.

Aki blev ett verktyg i Johannas serie av relationer. Han gjorde inte som hon ville, började må dåligt, ville skiljas och ville inte vara med i hennes planer som skulle göra henne lika framgångsrik och respekterad som sin storasyster. Johanna lyckades inte för hon är på en tonårings nivå vad det gäller relationer till andra människor (läs; inte tillräckligt intelligent). Aki fick sätta livet till för att hans barns mamma är en mycket farlig girig hon-djävul. Pappa Göran och mamma Anki började förstå att deras dotter var livsfarlig och började sätta ned foten. När de sen skulle sälja Granliden via mäklare och inte lät henne få köpa sommarstället, satte de sin dödsdom. I Johannas värld får de skylla sig själva – de var värda att dö. Tacksamt för resten av familjen, så överlevde mamman -annars kanske det bara blivit Johanna ensam kvar med de Möllerska miljonerna.
I texten finns meningen som är det kritiska och som alla varianter av svåra alternativa gärningsbeskrivningar handlar om mer specifikt. Vad är innebörden av följande:
Citat:
Johanna såg till att Aki med blev utslagen i en solstol på bryggan.
Citera
2017-08-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Uppgifterna om hur länge Aki varit död när han besiktades av läkare är lite svävande, men om jag försöker sammanväga de uttalanden som finns, från FUP och från rättegången, så skulle jag gissa på ca 10-12 timmar. Plus minus några timmars felmarginal.

I så fall inträffade döden ca 24:00 – 02:00, men plus minus ett par timmar. 22:00 – 04:00 är tänkbart.

Det finns ingen uppgift om hur länge han legat i vattnet. Han kan ju ha placerats i vattnet senare än vid dödstillfället. Det innebär en förhöjd risk för förövarna om Aki inte placerades i vattnet när det var mörkt. Det gör det iofs. också att framföra ett fordon, som kan både höras och synas.

Aki kan t.ex. mördats ca 22:00 och placerats i vattnet någon eller några timmar senare. Han kan också ha mördats upp till sex timmar senare.

Jag kan inte släppa att det tidigare framkommit uppgifter om att det på något sätt förekommit aktivitet på natten. Om jag minns rätt i samband med att det omnämnts att "minst två" personer utöver de som JM angett, har funnits på plats. Detaljerna om detta finns inte i FUP. Jag gissar att det kan ingå i det som fortfarande omfattas av förundersökningssekretessen.

Jag tycker att det skulle kännas besvärligt och stressigt att hålla på med sånt här i mörker utomhus. Sovsäck inomhus efter 2200 och resten i lugn och ro i gryningen känns som ett säkrare alternativ. Men tidsbestämningen är väl ingen exakt vetenskap - han kanske kan ha dött 2030 lika gärna ?
Citera
2017-08-05, 18:01
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Uppskattat dödsfall inledningsvis relaterat till dödstecken, likstelhet osv är minst 8 timmar av rättsläkare på plats. Han anländer efter räddningstjänst och polis.
Kroppstemperatur (som ger mer korrekt vägledning) är inte tagen.
Vet du när han hamnade i vattnet däremot lär du veta mer än nån annan.

De jag vet, det vet jag... kanske beror på att kriminologi ligger nära...

Tex tas det upp barnpool häri. Men då måste proverna innehålla toxikolgi från just de plaster som de är gjorda av. En annan viktig sak som tas upp med personalen som kommit till plats är skum/fradga, fanns det? Det påverkas om man förflyttar en död kropp.

Här är en serie som tar upp just drunkning och fulspel. Jag börjar med nr 1... nr3 är dock den som är mest relevant. Hoppa till 3:an om man inte ids läsa.

Nr1

http://www.evidencemagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=430

Nr2

http://www.evidencemagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=452

Nr 3

http://www.evidencemagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=506
Citera
2017-08-05, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:

Tex tas det upp barnpool häri. Men då måste proverna innehålla toxikolgi från just de plaster som de är gjorda av. En annan viktig sak som tas upp med personalen som kommit till plats är skum/fradga, fanns det? Det påverkas om man förflyttar en död kropp.
?
Vad nu detta har med tiden för dödsfall eller när han vältes ner i vattnet begriper jag inte
men,

Fanns det en barnpool som sen gått till de sälla jaktmarkerna så lär det inte finnas nån mer möjlighet för analys.
Däremot vore det väldigt intressant om visst material i lungorna kan undersökas i förhållande till blöjor, badbassänger eller andra polymera material alternativt kristaller relaterat till fejkad drunkning eller kvävning (dubbelbrytande material).
Området är extremt stort men om man förminskar sökområdet kanske det är inte är omöjligt.
Om artbestämning sen är möjlig inom fler områden än det marina växtlivet gällande växtdelar/växtliknande material så kanske det kan koka ner till vad det rör sig om och ge nån vägledning.
Inte en susning om det är tillräckligt med material öht men det lät onekligen intressant att han har sådant i lungorna.
Senast redigerad av develi 2017-08-05 kl. 19:06.
Citera
2017-08-05, 18:20
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:

Här är en serie som tar upp just drunkning och fulspel. Jag börjar med nr 1... nr3 är dock den som är mest relevant. Hoppa till 3:an om man inte ids läsa.

Nr1

http://www.evidencemagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=430

Nr2

http://www.evidencemagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=452

Nr 3

http://www.evidencemagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=506

Citat:

Som du kan se så visar det sig på och i kroppen om den ligger i eller utanför vatten.

Det du skriver är viktiga observationer som med stor sannolikhet är det som ingår i sekretessen. Det kommer att framkomma vid HR.
Citera
2017-08-05, 18:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Glömde helt bort kiselalgerna!

Rent spontan reaktion på det: är det möjligt att antalet kiselalger är så få pga liten mängd inhalerat vatten (behövs inte mycket för att drunkna under panik)? Eller snackar vi hundra-/tusentals kiselalger i en kraftig kallsup?

Edit: glöm min spontana reaktion, googlade fram att det finns tusentals/liter redan på vattenytan.

Jag bistår så gärna med min minnesbild av vad som återgavs i samband med rättegången, eftersom det är en favorit hos mig som jag hade stor tillit till tidigt: 520.000 st. / liter vatten mätt mitt i Hjälmaren vintertid. Betydligt större koncentration uppskattas strandnära i augusti.

Kiselalgsskal bryts inte ner i samma tempo som mänsklig vävnad i jorden så inga förluster av kiselalger är att vänta av begravningsfaktumet. Inte heller (betydande förlust) efter ev. sköljning av organ eller annan hantering eftersom algerna vad gäller de flesta organ äntrar detta inifrån, via blodtillförseln.

Så de tre kiselalger som uppges ha påträffats får sägas vara mirakulöst få givet att kroppen antas ha varit i vattnet i uppemot 12 timmar, att alger kan komma på annat sätt in i lungorna samt att kontaminering i och med undersökningen är att vänta.

Samtidigt finns det en form av "foolproof"-aspekt av testet: kiselalger i sökta koncentrationer kan bara komma på ett sätt in i alla undersökta organ: via levande människas inandning av organiskt vatten i lungorna vid drunkning, med omedelbar vidareförsel av algerna ut i blodet och till njurar, ryggmärg m.m. När hjärtat stannar stannar också cirkulationen och algerna kommer inte längre, annat än möjligen närmsta väg neråt i enlighet med tyngdlagen likt övrig kroppsvätska. De tränger inte in i lungor eller organ eller hud på ett lik.

Det handlar inte heller om att få i sig några när man äter fisk eller sväljer vatten eller på snarlika sätt. Då hade AP nog haft en betydligt större koncentration från sitt tidigare liv. Jag skulle tro att de inte bryts ner så snabbt i en levande kropp heller, men kan ej säga säkert. Eller så sorteras de ändå ut och försvinner de vanliga vägarna.

Det är dock inte det centrala här utan att hade AP drunknat med de lungorna i Hjälmaren (i alla händelser utan provokation -- dvs. sannolikt utan ett riktigt bra kaffefilter el motsv. för näsa och mun) så hade han haft mängder av alger i sig -- i alla upptänkliga drunkningssätt som man kan föreställa sig och som har någon rimlighet i sig.

Nu är det säkert så att ingen domstol skulle döma någon till livstid på enbart detta, men det är å andra sidan aldrig så att någon döms på en enda sak (undantag finns säkert). Men det är inte heller så att det går att vifta bort de där 100.000 plus kiselalgssjälarna utan vidare. De borde ha varit där, som i princip vilket evidensvärde som helst. Man kan påstå att någon inandats något specifikt och dött, men finns inga spår av det så är ngt annat för handen. Faller någon till sin död så måste liket ha "blåmärken" annars är det ngt annat som har hänt.

I kranvatten, icke-curkulerande övertäckt vatten, grundvatten, mindre ansamlingar etc finns inga alger eller kan ej överleva länge. De kräver sina särskilda förhållanden av ljusvariation, syresättning, näring, vattenvolymer och hanterlig rörelse som vilken annan levande organism (eller merparten) som helst.

Den enda möjlighet jag kan fantasiera ihop som skulle kunna innebära att AP kan ha dött på den plats där han påträffades -- alltså i Hjälmaren -- (vilket väl är att kika upp i fel träd säkert, develi...) är att ngn placerat en betydande plastbehållare över honom och suttit på den till han kvävdes. Det skulle kanske, men troligtvis inte, kunna överensstämma med övriga spår enligt obduktionen.

Frågor på det? 😀
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-05 kl. 19:13. Anledning: Korr; tillägg
Citera
2017-08-05, 18:50
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Min gissning är att om det fanns något gift så var det ordentligt borttvättat på morgonen.
Det som fanns när räddningpersonalen kom, var troligen ditplacerat av JM på morgonen strax innan hon ringde sos-alarm. JM riggade en "scen" som hon tyckte på ett bra sätt illustrerade den "drunkning" som hon ville att alla skulle tro hade inträffat. Om det inte varit för IF och Akis släktingar hade det kanske fungerat?

Det finns så många lögner i JMs förklaringar så det är svårt att referera till dom.
Om jag ändå gör det, så hävdar hon att hon lämnade Aki på bryggan tidigt på fredagkvällen.
Hon SMSar till Aki sent på fredagen och tidigt på lördagsmorgonen utan att få svar. Det är inte skäl, enligt henne, att gå ner till bryggan för att se vad som hänt Aki. Hon hävdar att hon går ner till bryggan ca 08:50 på lördagmorgonen och ringer sos-alarm därför att hon ser båten, utan Aki. När hon kommer fram till sos-alarm uppger hon att hon ringer för att båten är borta. En bit in i samtalet utbrister hon: "Ja, men nu tror jag att jag ser båten."

Enligt temsning har hon troligen varit nere vid bryggan tidigare på morgonen. Varför slog hon inte larm då?

Hon borde rimligtvis ha gått ner på bryggan redan på kvällen då Aki inte svarade på SMS. Om hennes historia varit sann, men det kan man utesluta.

Det finns många timmar från fredag till lördag som kan ha avsatts till att forsla bort och iordningställa i det skick som innan "alle man" kom till Granliden.
Givetvis är all tänkbart inblandat materiel som kräftlådor, badpool och annat som inkluderar sambandet med Akis drunkning bortfraktat, inget skulla återfinnas vid en ev. husrannsakan

JM visste redan vid läggdax att Aki var död och säkert var hon ner till bryggan när det blivit ljust ute, för att reka en sista gång så att inget var kvarglömt.

Klart allt är arrangerat, endast Akis tallrik fanns kvar, med rester som inte skulle innehålla gift..utifall att det skulle uppkomma misstanke om annat än olycksfall.

Det mesta som JM säger och katten skiter, kan man lägga i samma låda.
Citera
2017-08-05, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Tidigare i tråden? Vad var detaljerna kring detta då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in