2017-08-04, 23:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon kan tydligen få en fredag till en onsdag och en resa mot öst transformeras till söderut.
Hon kan med andra ord ha pratat sig varm om vikten att ha med en bowlingkägla rent av.

Hon fixar detta, vi behöver inte ens fundera över den delen.
Piece of cake i det stora hela.

Jepp!
Citera
2017-08-04, 23:29
Medlem
Bewitcheds avatar
Var i FUP står det om att mat fanns kvar på bryggan?

Är jag helt ute bakom flötet när jag säger att det om något är väl en garanti för att det är planerat/fejkat? Vilken skata skiter i skaldjursbuffé?
Citera
2017-08-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En tops med blod lyckades man utvinna plus flera med indikation på blod. - Han tycks ha fått händerna tätt sammantryckta och sedan inte lyckats komma loss med mindre än att han fått gräva naglarna in i sitt eget skinn. - Ja, det långa badet och den initialt mycket bristfälliga besiktningen av kroppen (den vändes t.ex. inte) har bidragit till att ev. mindre avvärjningsskador kan ha missats.

Ytterligare en variant på hur det kan ha gått till när AP dränktes är följande:

AP och Y åker ut en sväng med båten. X är kvar på bryggan. Det hela är förberett så till vida att Y har tagit med sig ett par hinkar färskvatten ned till bryggan (sköljning av grönsaker, champagnekylning, handtvätt mm). När AP och Y åkt ut placerar X ett fyllt dränkningskärl på ”gåspången”; precis i vinkeln mot bryggdäcket.

Efter ett tag kommer AP och Y tillbaka med båten: AP befinner sig i fören och har förtöjningslinan i ena handen. Bakom honom sitter Y som i smyg bundit fast en extralina om sittbänken. När båten befinner sig flera meter från bryggan kastar Y sin lina till X som snabbt tar emot den och drar båten in mot bryggan; snor linan om en staketstolpe. Y har samtidigt rest sig och med hjälp av ett par handklovar låst fast AP:s armar bakom hans rygg; tvingar ned honom på knä vid förspetsen och lindar förtöjningslinan ett par varv runt hans ben. Båtens för når nu gåspången där X står beredd med dränkningskärlet. Y tvingar resolut ned AP:s huvud i kärlet medan X hjälper till från sitt håll. AP; som knappt hunnit reagera, kan inte röra sig. – Tre minuter senare har AP förlorat medvetandet.

Varför hämta ”kranvatten från hus 300 m längre bort”, bara för att fylla en plastlåda 40x50 cm, frågar sig JM i brev till TR den 1 aug.
Det där låter som fullt med skador, tycker jag.
Citera
2017-08-04, 23:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Fastnade själv tidigt för sovsäcken som nämndes för en tid sedan i tråden, i morse slog de mej när jag såg sambon sov riktigt gott halvt invirad i täcket att de kanske skulle funka bara att vira åt de på nått sätt om armarna vore i täcket. Då kom jag på bäddmaddrasen som är 5 cm tjock, sagt och gjort sträckte mej över sambon sen slet jag med mej bäddmaddrasen över henne och rullade henne ett varv extra. Kunde nog varit ändå smidigare att bara tagit maddrasskyddet som är tunnare/smidigare.
Hon skrattade bara då ja förklarade va jag gjorde så inga sura miner här, jag testade ju inte med baljan😉

Bingo!
Jag hade själv sovsäck och matta igång för ett tag sedan på olika lokaliteter men det kändes inte som det ville sig hundra.

Nu kan det ju vara avhängigt av bredden på sängen han sov i -- om det finns en bred säng / s.k. familjevåningssäng / två smalare som ställts ihop och madrassen lagts över.

En enda, tämligen smal säng har kanske oftare skummadrass och blir för smal och inadekvat i alla avseenden.

En möjlig nödlösning på sådana problem är att en sådan madrass togs med för att han skulle sova under bar himmel eller på golvet i storstugan eldyl. Då kan också sovsäcken komma tillbaka in i bilden.
Citera
2017-08-04, 23:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
/.../ "Hela Hjälmaren" finns ju inte i så måtto som dränkningen inte kan äga rum i vattnet av ljud- och ev insynsskäl. Samma skäl kan anföras mot dränkning på bryggan eller intill -- antingen är det för ljust eller så är det för mörkt, och AP kunde slippa ur greppet och skrika. Planeringsmässigt är det sämre att välja den miljön, om yttre förutsättningar inte är ideala för det, men då är de inte där för det blåser, är mulet och regnar...?
Vad jag kan se är det ingen insyn alls - om inte någon åker förbi i båt, eller är ute och lägger nät. - Viss risk finns ju, och den bästa platsen är i så fall nära strandremsan med den runda grillningsbyttan som verkar ha flera träd i närheten.
Citat:
Planeringsmässigt måste väl nästan gäststugan vara idealisk, om den inte är för trång eller ömtålig. Har de väl kommit in dit kommer inte AP därifrån. Ljuden dämpas och kan pratas bort. Går det snett får AP trilla ner från taket istället eller bli påkörd av en smitare.
Pratar vi sovplatser är gäststugan bäst (bättre än 1 tr upp i boningshuset). Där ska ha funnits en dubbelvåningssäng med totalt fyra sängplatser, två uppe och två nere, och på varje sängplats låg en kudde och ett täcke. Det fanns också en toalett där det bl. a. fanns toalettstol, handfat (se där!), pottskåp och en varmvattenberedare. - Under gäststugan fanns en jordkällare.
Citat:
Lyckas man vira honom hårt med bäddmadrassen så är det möjligt att han inte bryr sig om att kämpa emot. Sätter man honom på huvudet i vatten så tuppar han av meddetsamma. Klart på några sekunder.
Det beror på vad det är för bäddmadrasser: tjocka av skumgummi funkar inte; de måste vara supertunna, och det blir ändå svårt.
Citat:
Blöjorna suger upp vattenspillet...
Ja, det är en klar fördel...
Citat:
Med lite övning kunde JM i stort sett klara detta helt själv. Hon kan rulla ner honom till sjön sen.
Hon kanske har övat på sin far... Annars hade hon kunnat placera en soptunna inne i jordkällaren, bett AP krypa in och hämta hallonsaften, slagit igen och låst locket och sedan rullat ned tunnan till bryggan där hon borrat ett litet hål i den, lagom för att kunna sticka in en vattenslang; fyllt tunnan, väntat 10 min, släppt ut vattnet och rullat vidare ut på bryggan.
Citat:
Troligare att hon har köpta medhjälpare dock.
Säg inte det - hon är ingen Slösa. - Men lutar väl ungefär åt samma sak: Medhjälpare.
Citera
2017-08-04, 23:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Hahaha japp.... hon är ju alldeles för ordentlig för det samt hon tordes ju inte ääääänns

Ho kan om ho vill.

(Sen om det gått snett i stugan och han fått avvärjningsskador så kan man nästan se obducenten klia sig i huvudet i Uppsala över en fallolycka från taket med typiska drunkningslungor. "Tja, nån gång ska vara den första!")
Citera
2017-08-04, 23:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Säger barnen. Kan vara Amanda mer specifikt.
Se där - det innebär ju att AP var lyckligt ovetande.
Citat:
Frånvaro av ditten och datten säger nada. Bagarna stod redo och hon är uppe sen minst 7 och arrangerar.
Normalt sett: ja, men i JM:s fall: nej: Hon ser inte sådant som andra ser; det är inte bara en tidsfråga. - Jmfr med hennes lägenhet.
Citat:
Däremot var det pantat av polis att inte granska Fru Bråttom mer ingående.
Ja, man borde ha gjort en grundligare undersökning, gått upp på övervåningen, osv. - Betr. (rätts)läkaren borde han ha granskat AP:s baksida + noterat en massa andra saker som det sedan kan vara för sent att se.
Citat:
Edit.
AB förhör 16/2:
"Ja hon fick inte vara där med Aki."

Fhl: "och varför bråkade du om det?
AB: För att morfar inte tyckte att dom skulle vara där ute och bara allting han hade gjort emot mamma och tvillingarna, han kom och träffade tvillingarna påverkad och bara gud vet vad"
Visst, men AP visste förmodligen ingenting om detta rävspel som pågick bakom hans rygg och vars främsta drivkraft var att JM skulle tillskansa sig medlidande, pengar och en lägenhet. - Han hade ju t.o.m. fiskat kräftor tillsammans med sin svärfar.
Citera
2017-08-05, 00:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad jag kan se är det ingen insyn alls - om inte någon åker förbi i båt, eller är ute och lägger nät. - Viss risk finns ju, och den bästa platsen är i så fall nära strandremsan med den runda grillningsbyttan som verkar ha flera träd i närheten.Pratar vi sovplatser är gäststugan bäst (bättre än 1 tr upp i boningshuset). Där ska ha funnits en dubbelvåningssäng med totalt fyra sängplatser, två uppe och två nere, och på varje sängplats låg en kudde och ett täcke. Det fanns också en toalett där det bl. a. fanns toalettstol, handfat (se där!), pottskåp och en varmvattenberedare. - Under gäststugan fanns en jordkällare.Det beror på vad det är för bäddmadrasser: tjocka av skumgummi funkar inte; de måste vara supertunna, och det blir ändå svårt.Ja, det är en klar fördel...Hon kanske har övat på sin far... Annars hade hon kunnat placera en soptunna inne i jordkällaren, bett AP krypa in och hämta hallonsaften, slagit igen och låst locket och sedan rullat ned tunnan till bryggan där hon borrat ett litet hål i den, lagom för att kunna sticka in en vattenslang; fyllt tunnan, väntat 10 min, släppt ut vattnet och rullat vidare ut på bryggan.Säg inte det - hon är ingen Slösa. - Men lutar väl ungefär åt samma sak: Medhjälpare.

👍 Samarbete är glädje. Tycker säkert även JM.
Såg att du lånade "min" soptunna.

Notera mina andra säng- och madrasskommentarer ovan. (Någon från det stora blå-gula huset här?)
En specialinköpt eller medtagen och utprovad bäddmadrass med lämplig tjocklek, bredd och "vikositet" är nog melodin. Bredare säng eller ihopställda sängar behövs.

"Supertunna" vet jag inte men det kan de ha övat på hemma.

Påminner nog om gamla centralasiatiska metoder att forsla folk invirade i trasmattor eller filtar för att göra dem ofarliga och lätthanterliga. Om man ska tro Tintin eller vad källan på det kan vara.

Så är det nog.

Hon kan säkert koppla paketet till dragkroken eller dra det på presenning de 300 metrarna (det var väl mindre har jag för mig, halva sträckan?)
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-05 kl. 00:06.
Citera
2017-08-05, 00:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Var i FUP står det om att mat fanns kvar på bryggan?

Är jag helt ute bakom flötet när jag säger att det om något är väl en garanti för att det är planerat/fejkat? Vilken skata skiter i skaldjursbuffé?

Det finns flera kort som räddningstjänsten tagit, inklusive på bordet på bryggan.
Dessa kan finnas i "slasken". Jag kan inte minnas att jag sett dom i FUP.

Så här säger Tuij* (*=a) efter att ha sett en bild av bordet:

"Tuija har reagerat på det kort som är taget på bryggan. Hon tycker att det ser uppgjort ut när det bara är Akis tallrik som står på bordet, hans öl och ett par barnskor. Tuija ställer sig frågan vart resten av familjens tallrikar är. "Om det är en familjemiddag ska väl hela familjen ha ätit tillsammans, inte bara Aki" frågar Tuija. Tuija reagerade även på det var mat kvar på tallriken. Hon säger att Aki aldrig lämnade kvar mat."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_1__3_.pdf, sid 2 enligt paginering.

Det var nog så att JM arrangerade allt på morgonen. Hon glömde en del detaljer, t.ex. båten.
– Hon kom ihåg att knuffa ut den på morgonen.
– Hon ringde genast sos-alarm när hon såg båten, har hon uppgett i förhör.
– I samtalet med sos-alarm uppger hon inledningsvis att båten är borta.
– En bit in i samtalet säger JM: "Nu ser jag båten!".

Så är det ju med JM. Hon ändrar sina historier hela tiden...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-08-05 kl. 00:07.
Citera
2017-08-05, 00:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är för många ganska mycket begärt att be någon väcka två tvååringar, byta blöja, leka med dem en stund, ge dem frukost, klä på dem och byta blöja och klä på dem och sätta dem i en bil och åka och vara på Granliden vid 7:30.
8.30 hade räckt. - Nej, det är nog inte många man kan be om detta; bör vara någon man känner väl. - Och SOS-samtalet kan ha anpassats till tiden för framkomst.
Citera
2017-08-05, 00:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
8.30 hade räckt. - Nej, det är nog inte många man kan be om detta; bör vara någon man känner väl. - Och SOS-samtalet kan ha anpassats till tiden för framkomst.

Förvisso. Men ett risktagande med möjligen tre svårmotiverade individer inblandade.
Citera
2017-08-05, 00:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad jag kan se är det ingen insyn alls - om inte någon åker förbi i båt, eller är ute och lägger nät. - Viss risk finns ju, och den bästa platsen är i så fall nära strandremsan med den runda grillningsbyttan som verkar ha flera träd i närheten.Pratar vi sovplatser är gäststugan bäst (bättre än 1 tr upp i boningshuset). Där ska ha funnits en dubbelvåningssäng med totalt fyra sängplatser, två uppe och två nere, och på varje sängplats låg en kudde och ett täcke. Det fanns också en toalett där det bl. a. fanns toalettstol, handfat (se där!), pottskåp och en varmvattenberedare. - Under gäststugan fanns en jordkällare.Det beror på vad det är för bäddmadrasser: tjocka av skumgummi funkar inte; de måste vara supertunna, och det blir ändå svårt.Ja, det är en klar fördel...Hon kanske har övat på sin far... Annars hade hon kunnat placera en soptunna inne i jordkällaren, bett AP krypa in och hämta hallonsaften, slagit igen och låst locket och sedan rullat ned tunnan till bryggan där hon borrat ett litet hål i den, lagom för att kunna sticka in en vattenslang; fyllt tunnan, väntat 10 min, släppt ut vattnet och rullat vidare ut på bryggan.Säg inte det - hon är ingen Slösa. - Men lutar väl ungefär åt samma sak: Medhjälpare.

Glöm inte toalettstolen! 😷
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in