2017-08-03, 12:43
Medlem
Hejsan! Jag tror jag kan bygga en egen lya för under 250 000. Nu säger ni säkert "ALDRIG! Det är så mycket som tillkommer..." Jaha men det var inte frågan! Jag är trött på alla "vad kostar huset"-trådar som räknar in allt som inte hör till själva huset, tomt, bygglov, AV/EL till tomt, lagfarter, pantbrev, vitvaror, inredning, etc... Min fråga är vad materialkostnaden brukar landa på för endast huset?

Nu bygger jag nog mitt hus på 3 pontoner och hänger på 2 utombordare men det är en annan historia, dock slipper jag där igenom tomt, bygglov, AV/EL till tomt, lagfarter, pantbrev, som bara det går på en jävla massa.
Senast redigerad av Thorped 2017-08-03 kl. 12:51.
Citera
2017-08-03, 16:52
Medlem
Bongomans avatar
Jag kan svara för elinstallationen. Om du ska ha riktigt material och en riktig elektriker får du betala 45-65000. Beror på hur mycket rum och diverse installationer du behöver. Jag baserar det på vad materialet kostar, har precis gjort en stuga på 80 m2 men utan kök och där gick det på 17000 men 4500 av dem var en jordkabel och en effektvakt. Sedan, med ritning och annan nedlagd tid, 80-100 timmar.

En villa på 180 m2 som en kompis fick offert på, 145.000. Extremt basic, billigt material, polsk elektriker.
Citera
2017-08-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag kan svara för elinstallationen. Om du ska ha riktigt material och en riktig elektriker får du betala 45-65000. Beror på hur mycket rum och diverse installationer du behöver. Jag baserar det på vad materialet kostar, har precis gjort en stuga på 80 m2 men utan kök och där gick det på 17000 men 4500 av dem var en jordkabel och en effektvakt. Sedan, med ritning och annan nedlagd tid, 80-100 timmar.

En villa på 180 m2 som en kompis fick offert på, 145.000. Extremt basic, billigt material, polsk elektriker.
Jag drar elen själv, som sagt bygger på en trimaran dvs båt, dvs ingen behörig elektriker behövs. Jag gick el och avser att jag har nog med kunskap för att dra allt fram till central och även om jag får koppla centralen själv på en båt så kan jag väl leja bort det för att slippa bråka med FB.
Citera
2017-08-03, 18:32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Jag drar elen själv, som sagt bygger på en trimaran dvs båt, dvs ingen behörig elektriker behövs. Jag gick el och avser att jag har nog med kunskap för att dra allt fram till central och även om jag får koppla centralen själv på en båt så kan jag väl leja bort det för att slippa bråka med FB.

Jag är inte säker på det med att slippa behörighet. Grundkravet är att fartyget ska vara i internationell trafik. Din båt klassas närmast som husbil och starkströmsföreskrifterna gäller utan speciella undantag.

Du ska väl inte registrera henne i IMO?
Citera
2017-08-03, 19:33
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på det med att slippa behörighet. Grundkravet är att fartyget ska vara i internationell trafik. Din båt klassas närmast som husbil och starkströmsföreskrifterna gäller utan speciella undantag.

Föreskrifter och allmänna råd
ELSÄK-FS 1999:5
Citat:
709.2 Definitioner
För allmänna definitioner se Allmänna bestämmelser, Del 2.
709.2.1 Fritidsbåt
Motorbåt, segelbåt, husbåt eller annan flytande farkost uteslutande använd för sport
och fritid.

Citat:
Föreskrifterna gäller inte i fråga om starkströmsanläggning på luftfartyg. För fartyg gäller
föreskrifterna endast för elektrisk installation i fritidsbåtar som är avsedda att direkt
matas med högre spänning än 50 V från landbaserat matningssystem, se 709.
Ja de gäller tydligen, jag trodde att det inte gällde på fritidsbåt. På fartyg i internationell trafik är nog kraven större.

Ja, jag tror att ett regelhus på flotte om man köper billigt virke och utrustning på blocket kan komma ner till 250 000 om man gör allt själv. Lycka till.
Citera
2017-08-04, 20:01
Medlem
Citat:

Glömde säga det men jag tänkte inte använda mig av starkström eller rättare sagt högspänning. Tänkte ha 12V likström och kyl/frys, ugn och spis ska gå på gasol. Uppvärmning vintertid i en liten kamin.
Citera
2017-08-04, 20:06
Medlem
Citat:
Glömde säga det men jag tänkte inte använda mig av starkström eller rättare sagt högspänning. Tänkte ha 12V likström och kyl/frys, ugn och spis ska gå på gasol. Uppvärmning vintertid i en liten kamin.
Spännande! Hur tänkte du med VVS, toa + dusch?
Citera
2017-08-04, 22:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Föreskrifter och allmänna råd
ELSÄK-FS 1999:5

Ja de gäller tydligen, jag trodde att det inte gällde på fritidsbåt. På fartyg i internationell trafik är nog kraven större.

Ja, jag tror att ett regelhus på flotte om man köper billigt virke och utrustning på blocket kan komma ner till 250 000 om man gör allt själv. Lycka till.

Om båten inte skall matas med landström så gäller inte föreskrifterna. dvs man kan använda t.ex. 24V ström från motor, solfångare etc och växelrikta till 230V AC och den delen behöver inte installeras av behörig elektriker.

Vi har haft problem med detta på ett fartyg i jobbet där polska elektriker inte följer våra krav på t.ex. jordfelsbrytare eftersom de inte ingår i den normsla standarden för polsk fartygsel men är specifierat så av oss i upphandlingsunderlaget.
Citera
2017-08-04, 22:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Septiktank med vattentoalett funkar ju på båtar - spolvatten är ju inget problem eller mulltoa. Dusch och disk med en sådan här https://www.sunwind.se/product/show/?id=585&Gasolvarmvattenberedaren-Pro-14-liter Hur Thorped har tänkt vet jag inte.
Citera
2017-08-04, 22:39
Medlem
Citat:
Septiktank med vattentoalett funkar ju på båtar - spolvatten är ju inget problem eller mulltoa. Dusch och disk med en sådan här https://www.sunwind.se/product/show/?id=585&Gasolvarmvattenberedaren-Pro-14-liter Hur Thorped har tänkt vet jag inte.
Ok, tack
Citera
2017-08-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave

Toa tänkte jag förbränningstoalett, då behöver jag inte avlopp. Dusch och tvätt, dvs BDT- eller gråvatten tänkte jag endast använda organiska tvättmedel till. Teoretisk sätt hade man således kunnat hälla det rakt ut i havet men för att vara på den säkra sidan där så kommer det få gå igenom ett reningsverk innan det når havet. Kommer även ha en saltvattenrenare för att var oberoende av externt dricksvatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om båten inte skall matas med landström så gäller inte föreskrifterna. dvs man kan använda t.ex. 24V ström från motor, solfångare etc och växelrikta till 230V AC och den delen behöver inte installeras av behörig elektriker.

Vi har haft problem med detta på ett fartyg i jobbet där polska elektriker inte följer våra krav på t.ex. jordfelsbrytare eftersom de inte ingår i den normsla standarden för polsk fartygsel men är specifierat så av oss i upphandlingsunderlaget.
Vad gäller om båten matas med landström som transformeras ner till under 50V innan det når båten?
Kan vara aktuellt vintertid då jag lär ligga vid kaj permanent.

Citat:
Tack för den länken, hade kanske velat ha en extra tank med elektrisk uppvärmning för att kunna kombinera, speciellt sommartid då solcellerna ger gott med energi. Annars kommer jag ha 12 x 11 kg gasol ombord, räknar med att kunna klara mig ett tag på det.
Citera
2017-08-11, 07:14
Medlem
Många av de hus som idag kan kosta uppåt 5 -10 miljoner är byggda av gammalt formvirke, rivningsvirke, sockerlådor eller trä från lådan till exempelvis importerade bilar. Nytt virke köpte och byggde bara riktigt rika med och det var naturligtvis aldrig hyvlat utom där det behövdes.

Det finns inget förbud mot att göra på samma sätt idag.

Hela kök med vitvaror och allt kan man få gratis mot avhämtning när tokjävlarna som måste ha sista skriket börjar få kalla fötter för att det nya är på väg in.

Det finns naturligtvis flera sätt att pressa ned priserna om man har tid, är flexibel och gör det mesta själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in