2017-08-04, 13:16
Medlem
Hej,

Jag hyr i en lägenhet svart i andrahand och han som står på lägenheten verkar ha gjort så i flera år. Han får bara hyra ut ett år men verkar ha gjort det i minst 5, jag har bott här knappt ett år.

Idag knackade en man från kronofogden på och frågade efter han som står på lägenheten. Han lämnade sedan över ett brev och gick. Det kommer en hel del brev från kronofogden och andra indrivningsföretag men hyresvärden säger att det är normalt.

Jag undrar om jag kan bli skyldig till något när jag bor här? Kan jag råka ut för något, rent juridiskt eller är jag orolig i onödan?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-04, 13:34
Medlem
Bongomans avatar
Om du inte är skriven där så finns det en liten risk att de bryter sig in i lägenheten och länsar den på allt av värde. Eftersom han är skriven där så antas allt vara hans om det inte framgår att det är ditt.

Det enda du kan göra i längden är att hitta en ny bostad eller se till att han inte är skriven på adressen. Men då säger hyresbolaget upp lägenheten efter ett tag.
Citera
2017-08-04, 13:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doomhammer
Hej,

Jag hyr i en lägenhet svart i andrahand och han som står på lägenheten verkar ha gjort så i flera år. Han får bara hyra ut ett år men verkar ha gjort det i minst 5, jag har bott här knappt ett år.

Idag knackade en man från kronofogden på och frågade efter han som står på lägenheten. Han lämnade sedan över ett brev och gick. Det kommer en hel del brev från kronofogden och andra indrivningsföretag men hyresvärden säger att det är normalt.

Jag undrar om jag kan bli skyldig till något när jag bor här? Kan jag råka ut för något, rent juridiskt eller är jag orolig i onödan?

Tack på förhand!

Nej det kan du inte bli. Men du löper naturligtvis en risk att din hyresvärd blir vräkt av en eller annan anledning.

EDIT: Vid en utmätning av kronofogden i bostaden finns en liten risk att de kan ta något värdefullt du har i bostaden. Du måste då kunna bevisa att du är ägare och inte din hyresvärd
Senast redigerad av MrFold 2017-08-04 kl. 13:39.
Citera
2017-08-04, 13:43
Medlem
miikoss avatar
Nej, inget olagligt. Dock så har du inte rätt att bo där, även om du betalar hyra.

Fastighetsägaren kan komma med Kronofogden och begära hjälp med handräckning/vräkning. Skulle det hända så vräks nog personen som innehar förstahandskontraktet med.

Du får kräva hjälp med bostad under uppsägningstiden av din hyresvärd, som du betalar hyra till. Du har inte besittningsskydd då du inte har hyrt i mer än två år. Så din hyresvärd får säga upp dig, enligt det hyresavtalet ni har.

http://www.dt.se/dalarna/borlange/trafikverket-vill-avhysa-olovligt-boende-utanfor-borlange-vi-sande-live

Ett tips är ju att leta efter en annan bostad. Helst förstahandskontrakt, eller andra handskontrakt med tillstånd.
Senast redigerad av miikos 2017-08-04 kl. 13:47.
Citera
2017-08-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om du inte är skriven där så finns det en liten risk att de bryter sig in i lägenheten och länsar den på allt av värde. Eftersom han är skriven där så antas allt vara hans om det inte framgår att det är ditt.

Det enda du kan göra i längden är att hitta en ny bostad eller se till att han inte är skriven på adressen. Men då säger hyresbolaget upp lägenheten efter ett tag.

Detta låter ju som ett väldigt tråkigt scenario. Om detta skulle hända, kan jag då få tillbaka mina saker på något sätt?
Citera
2017-08-04, 13:50
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Detta låter ju som ett väldigt tråkigt scenario. Om detta skulle hända, kan jag då få tillbaka mina saker på något sätt?

Begär inhibition hos lämplig domstol, tror det är förvaltningsrätten i länet, och be om tid för att leta upp bevis på att du är ägare till sakerna.
Citera
2017-08-04, 17:40
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Du behöver då ett intyg där lägenhetsinnehavaren anger att det är dina saker, utan det kan du inte hämta något som utmätts (om du inte då på andra sätt kan påvisa detta med exempelvis kvitton).
Citera
2017-08-04, 19:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej, inget olagligt. Dock så har du inte rätt att bo där, även om du betalar hyra.

Fastighetsägaren kan komma med Kronofogden och begära hjälp med handräckning/vräkning. Skulle det hända så vräks nog personen som innehar förstahandskontraktet med.

Du får kräva hjälp med bostad under uppsägningstiden av din hyresvärd, som du betalar hyra till. Du har inte besittningsskydd då du inte har hyrt i mer än två år. Så din hyresvärd får säga upp dig, enligt det hyresavtalet ni har.

http://www.dt.se/dalarna/borlange/trafikverket-vill-avhysa-olovligt-boende-utanfor-borlange-vi-sande-live

Ett tips är ju att leta efter en annan bostad. Helst förstahandskontrakt, eller andra handskontrakt med tillstånd.

TS har ett andrahandskontrakt och har därmed rätt att bo i lägenheten.

Hyresvärden kan däremot kräva rättelse av förstahandshyresgästen och om denne inte kastar ut TS så kan denne vräkas. Ifall förstahandshyresgästen vräks så kan inte TS göra sitt kontrakt gällande och han har då inte längre rätt att bo där.

Sedan bryter väl TS mot folkbokföringslagen men riskerar endast att Skatteverket ändrar folkbokföringen eller lämnar ett föreläggande om rättelse.

Man ska inte skrämma upp TS allt för mycket gällande KFM men det beror på om de har skrivit ett kontrakt eller ej och om lägenheten hyrdes möblerad. Har ni inte skrivit kontrakt så rekommenderar jag att ni gör det.

Att ha en hyresvärd som finns hos KFM när man hyr svart är ju dock ingen höjdare precis, jag antar att du betalar till förstahandshyresgästen som sedan betalar till fastighetsbolaget. Får han allvarlig problem med ekonomin så lär hyran till en lägenhet som han inte själv använder prioriteras lågt om du nu inte blir väldigt blåst när det kommer till den hyra du betalar.
Citera
2017-08-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
TS har ett andrahandskontrakt och har därmed rätt att bo i lägenheten.

Hyresvärden kan däremot kräva rättelse av förstahandshyresgästen och om denne inte kastar ut TS så kan denne vräkas. Ifall förstahandshyresgästen vräks så kan inte TS göra sitt kontrakt gällande och han har då inte längre rätt att bo där.

Sedan bryter väl TS mot folkbokföringslagen men riskerar endast att Skatteverket ändrar folkbokföringen eller lämnar ett föreläggande om rättelse.

Man ska inte skrämma upp TS allt för mycket gällande KFM men det beror på om de har skrivit ett kontrakt eller ej och om lägenheten hyrdes möblerad. Har ni inte skrivit kontrakt så rekommenderar jag att ni gör det.

Att ha en hyresvärd som finns hos KFM när man hyr svart är ju dock ingen höjdare precis, jag antar att du betalar till förstahandshyresgästen som sedan betalar till fastighetsbolaget. Får han allvarlig problem med ekonomin så lär hyran till en lägenhet som han inte själv använder prioriteras lågt om du nu inte blir väldigt blåst när det kommer till den hyra du betalar.

Jag har blivit lovad komtrakt men inte sett något ännu. Har försökt ligga på om det men utan framgång. Vad gäller hyran så är det jag som betalar den varje månad så där känner jag mig säker, vet även hur mycket han blåser mig på...

Tack för all hjälp!
Citera
2017-08-10, 16:07
Medlem
Inaniss avatar
Finns det risk att kronofogden gör utmätning i lägenheten?
Trots allt den som står på det gällande kontraktet som är skyldig pengar... Förhoppningsvis tror dom väl TS när det är han som öppnar, men det kan ju inte vara ett helt ovanligt upplägg för någon som har skulder att fejka ett kontrakt och låta en kompis bo där och hävda att det är hans saker. Nu tror jag ju på TS men om man ska titta nitiskt på det som fogden kan tänkas vara.
Citera
2017-08-10, 19:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jag har blivit lovad komtrakt men inte sett något ännu. Har försökt ligga på om det men utan framgång. Vad gäller hyran så är det jag som betalar den varje månad så där känner jag mig säker, vet även hur mycket han blåser mig på...

Tack för all hjälp!

Antar att du menar att du har blivit lovat ett skriftligt kontrakt, muntliga kontrakt är bindande de med.

Hur kan du bli blåst på pengar om du inte betalar något till förstahandshyresgästen?
Citera
2017-08-10, 20:42
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Antar att du menar att du har blivit lovat ett skriftligt kontrakt, muntliga kontrakt är bindande de med.

Hur kan du bli blåst på pengar om du inte betalar något till förstahandshyresgästen?

Antar att det som menas är hyrespåslag mellan första- och andrahandshyresgästen. Det får ju inte finnas något påslag (förutom ca 10 % om lägenheten är möblerad när man hyr). Samt direkta kostnader som el, vatten osv.

Är det extremt mycket påslag, ex. flera tusen i månaden, så bör man anmäla till hyresnämnden. Hyresvärden kan skyldig att betala tillbaka det beloppet som är över det skäliga.

Det är ju vanligt att en del tar ut väldigt för hög hyra, vanligen för att de kollat på blocket och sett var andra tar ut. (Och då jämfört med privatuthyrda bostadsrätter, där har innehavaren större möjlighet till påslag pga räntekostnader.)
Senast redigerad av miikos 2017-08-10 kl. 20:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in