2017-07-19, 05:49
Medlem
Cpt.Millers avatar
Tjenare fb!

Det är såhära att jag har fått fruktansvärt stora rakfinnar i underlivet som aldrig försvinner. Dom är stora blåa & fyllda med var/blod vilket är rätt nasty. Är det någon hära som har några tips på hur man undviker dom på bästa sätt?

OBS!! använder rakappart
Citera
2017-07-19, 06:02
Medlem
MoaLjungs avatar
Försöker inte trolla men...måste du raka dig? Prova Aco annars.
Citera
2017-07-19, 06:17
Medlem
Cpt.Millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Försöker inte trolla men...måste du raka dig? Prova Aco annars.
Måste och måste tycker det är skönt att vara rakad
Citera
2017-07-19, 06:34
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Miller
Måste och måste tycker det är skönt att vara rakad

Trimma går ju annars också, det blir luftigare men samtidigt lite kvar mellan maskinen och huden så det inte blir så irriterat. Annars testa krämen jag nämnde. Funkar på mina finnar i alla fall. Har inte testat den på just underlivet men kan ju inte vara någon skillnad antar jag.
Citera
2017-07-19, 06:41
Bannlyst
Trimma inte så tätt, det där låter ju inte ok. 3 mm räcker gott.
Citera
2017-07-19, 13:33
Medlem
Håller med om att trimma ner, annars kan du ju bränna bort håren
Citera
2017-07-19, 23:50
Medlem
1. Rakfinnar orsakas av bakterier.
2. Bakterierna lever på huden eller kommer från din rakhyvel.
3. Minskar du antalet bakterier så kommer rakfinnarna försvinna.

1. Tvätta ansiktet noggrant med tvål (minst en minuts aktivt gnuggande)
2. Rakhyveln måste vara ren. Nytt blad. Tips är att stoppa i diskmaskinen efter varje rakning.
Alternativt desinfektionssprit som du köper på Apoteket, denna spritar du av ev elektrisk apparat med efter varje gång.
3. Tvätta huden noggrant med tvål efter rakningen, se punkt 1.
Citera
2017-07-23, 16:52
Medlem
powerkings avatar
Nu är jag man och rakar inte mitt könshår, men väl delar av ansiktet. Rakfinnar kan bero på 1. Slött/smutsigt rakblad 2. Inväxta hårstrån pga mothårsrakning. 3. Att hyveln sliter med för mycket av det översta hudlagret pga för hårt tryck.

Nu vet jag inte hur applicerbart detta är i detta fall, men om jag hade testat utifrån mina erfarenheter hade jag gjort typ nåt sånt här. Raka dig efter dusch då hårstråna är mjukare. Smörj in området med valfri olja för att hyveln ska glida bättre (babyolja,rapsolja,olivolja, kokosolja, osv), spelar inte så stor roll kvalitet. Applicera därefter raklödder . Raka sedan medhårs i den riktning håret växer. Du kommer inte att få bort allt på en gång, utan måste kanske köra 2-3 omgångar. Var väldigt noga med att inte trycka får hårt mot huden med rakbladet. När du är klar, blöt en bit av en handduk med kallt vatten och torka av/håll mot området för att stänga porerna på huden.
Citera
2017-07-24, 18:51
Medlem
Pusts avatar
Om inåtväxta hårstrån blir infekterade kan man faktiskt vara i behov av sjukvård.

Områden som är känsliga bör undvikas att rakas med hyvel. Mycket mer skonsamt att slätraka med trimmer som Philips Bodygroom. Använd den dock aldrig på pungpåsen! Där har jag dock aldrig varit med om infekterade hårstrån, så rakhyvel är inget problem.
Citera
2017-08-04, 13:56
Medlem
lovesnares avatar
Testa att använda rengöring som dödar bakterierna, både före och efter du rakar dig. Nu får jag väl stryk, men testa exempelvis någon form av antiseptiska våtservetter eller typ alsolsprit för att vara säker på att få död på bakterierna, som ju är främsta orsaken till att finnarna uppstår.

Som någon skrev ovan skulle jag också föreslå att du rakar dig efter duschen, gärna efter att du använt en skrubb, för att se till att alla hårstrån har letat sig ut ur hårsäcken ordentligt och inte fastnat på vägen. På så sätt så ökar du cirkulationen i huden samtidigt som du minskar risken för inåtväxande strån. Och sen då, rengöring även efter rakningen för att säkerställa att bakterierna håller sig borta. Testa också att låta rengöringsprodukterna torka ordentligt innan du sätter på dig kläder. Och såklart- bara rena underkläder efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in