2017-08-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag frågade om detta kändes igen utan att jag skulle behöva beskriva det närmre då det räcker med namn nu. Kommer inte ihåg vad det var för märke på bilen men är övertygad om att boende i Mariestad, som var i utesvängen, skulle känna igen. Kom att tänka på dessa och blev nyfiken på OM de barit uppe på tapeten. Namn är oviktigt då de ej har med "Klasse" att göra eller kanske ens med detta. Menade ej att vara "gåtfull" bara återhållsam men beskrivande så att de skulle kunna identifieras ändå, utan fler namn i onödan.
Men jag utifrån ifrån att du lyckats missa dem och att pudelfrillan vet med sig att de hade alibi/var ointressanta. Det var det jag ville veta, om det nu var den frågan pudelfrillan svarade klart och tydligt på.

Jag var ofta ute i svängen på den tiden.
Men kan säga att för mig ringer det ingen klockan angående den vita bilen och dom tre killarna som du nämner.
Citera
2017-08-04, 09:53
Medlem
BlurryFace69s avatar
Letade bland skolkataloger och såg att KM gick Et2 83/84 men han var frånvarande
då kortet togs.

Kunde ej hitta varken HA eller KB i någon 1:a klass på Vadsbo skolan nästa år
84/85 för det ska väl vara då de ska ha börjat gymnasiet?
OM de började direkt efter 9;an. (hoppas inte jag missat dem helt, kollat 2 ggr)

Så troligtvis började de på Marieholmskolan och läste till Uska.
Minns ej om det kunde vara Terminsstart även våren där.

Om detta kan vara till ngn hjälp ang inlägg ang bil/körkort mm.

/BF
Citera
2017-08-04, 11:07
Medlem
Har precis läst ikapp gårdagens skrivelser och bli irriterad...Alla har sin rätt till yttrandefrihet och att få dela sina teorier och tankar; högt som lågt; även om en och annan "pudel" görs emellanåt det gör vi alla.
Om man inte tycker vederbörandes teorier och tankar är relevanta så snälla avstå från att kommentera eller förklara sakligt varför du inte tycker det är relevant.
Värdefulla användare är de som kommer med "input" fakta uppgifter; oftast Mariestadsbor som var med när det begav sig som kan tillföra med viktig information av olika slag och känner personer som det diskuteras om. Det är också tacksamt med användare som försöker puzzla ihop händelseförlopp genom sina tankar, teorier, analyser etc utifrån input som framkommer itråden. Sen har vi ett fåtal användare här inne som tyvärr upptar större delen av tråden genom att bara kommentera, kommentera, kommentera, kommentera, kommentera, kommentera allt och alla. Om det inte är kommentarer i ett absurdum för att hävda "sin rätt" så är det personangrep eller direkta anklagelser.
Detta belastar tyvärr tråden på många sätt och det skrämmer iväg de användare som är viktiga och hämtar tråden framåt!
Ja den/de som känner sig träffad ta denna kritik till dig/er istället för att resa murar till skydd och försvar.
Och anklaga inte allt och alla för desinformation för de skrämmer också bort mer viktiga användare än den/de fåtal som sprider desinformation; bemöt den istället sakligt eller avstå från att kommentera. Nu var det sagt.

Kul att nya mariestadsbor registrerar sig här! Uppmanar fler mariestadsbor att göra detta för att ni behövs och kan tillföra viktig information!
Citera
2017-08-04, 11:09
Medlem
Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Letade bland skolkataloger och såg att KM gick Et2 83/84 men han var frånvarande
då kortet togs.

Kunde ej hitta varken HA eller KB i någon 1:a klass på Vadsbo skolan nästa år
84/85 för det ska väl vara då de ska ha börjat gymnasiet?
OM de började direkt efter 9;an. (hoppas inte jag missat dem helt, kollat 2 ggr)

Så troligtvis började de på Marieholmskolan och läste till Uska.
Minns ej om det kunde vara Terminsstart även våren där.

Om detta kan vara till ngn hjälp ang inlägg ang bil/körkort mm.

/BF

Dom var väl födda -70. Då började dom gymnasiet hösten -86. Och KB hade väl annat efternamn då
Senast redigerad av Sordin 2017-08-04 kl. 11:14.
Citera
2017-08-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Rent spontant känner jag att gymnasiet var en sak och att vårdlinjen kom efter gymnasiet. Kan det ha varit så att vårdlinjen var en sorts högskoleutbildning som hölls i sjukhusets lokaler? De flesta gymnasier har idag ett program som ofta kallas "Vård och omsorg". Detta blev lite rörigt. KB kan inte ha haft körkort förrän tidigast i början av november 1988.

Nej, det fanns ingen högskoleutbildning i Mariestad på den tiden. Och vårdgymnasiet var separat. Det fanns ingen vårdutbildning på Vadsboskolan. Det kan varit så att HA kompletterade eller bytte. Som jag kommer ihåg så gick hon Social på Vadsbo. Men det betyder inte att hon senare bytt eller kompletterat.
Citera
2017-08-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej vårdlinjen var gymnasiet, är 100% säker. HA & KB bör alltså ha börjat på Vårdlinjen hösten -86. På den tiden var Vårdlinjen 2 år. Dvs. var man född 1970 gick man ut 1988.
HA började Social. Kan ha bytt senare eller gått efteråt. Men hösten -86 var det inte i så fall.
Citera
2017-08-04, 12:16
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=JNV_4JiXaC0&t=468s (spola fram till 07:45)
Vittnesobservationer av den man som sågs springandes från den bil som parkerade vid sjukhuset senare på natten beskrivs: 20-30år, vältränad, 175-180cm, mer blond än mörk , tröja och vita skjorts något längre modell. Mannen sprang sedan mot lockerudsvägen.
Bilen som mannen körde är en mindre modell ljus/vit halvkombi med sluttande bakparti, sannolikt bakhjulsdriven, från slutet av 80-talet eller början på 90-talet; var iallafall minst ett par gammal när HA mördades.

Har skrivits en del om det men vart lite otydligt, vad för bil hade KM:s flickvän? Brukade den vara parkerad på sjukhuset eller var det bara när hon pluggade där ? Vad för bil hade KM:s systrar? som bodde på lockerudsvägen. Vad jobbade KM med 1992? Hade han tillgång till någon jobb bil? Vilka umgicks KM med? Hade han tillgång till någon kmps bil i närheten?

Hade dessutom var bra om någon typ prinzezzan, Freijan21 eller tikimon kunnde göra en sammanfattning om vad vi nu vet i dagsläget om denne KM. Han har ju onekligen funnits i Helenas närvaro under större delen av hennes sista dag i livet och verkar högintressant och även bekräftad som "pilot" här på fb.
Citera
2017-08-04, 12:30
Medlem
Citat:
"Är inte naturlig"? Dr Pudelfrillan försöker möjligtvis inte trycka ner andra och tysta dem genom att ge sken av att veta bättre? Inte ok! Du är en otrevlig människa. Men vet du, jag tycker inte att du förlorar din rätt att uttala dig för det.
Rudge mfl - det handlar inte om att trycka ner - men skriva att Kl*s är oskyldig utan ett enda motargument.
OM kl*s nu är den som var efterhängsen på HA på Statt och HA - avvisade honom - då är han i mina ögon en stark kandidat - kom igen nu - bli förbannade håller inte.
Senast redigerad av Hardbeck 2017-08-04 kl. 12:59.
Citera
2017-08-04, 12:34
Medlem
Hej!

Den bil som skrotades år 1998. Är det möjligt att fråga bilskrotar runt Mariestad för att få ett svar på det?
Citera
2017-08-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
Dom var väl födda -70. Då började dom gymnasiet hösten -86. Och KB hade väl annat efternamn då
Johansson
Citera
2017-08-04, 13:01
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=Rudge|
---
---
Under tiden då Helena försvann så var det en vit liten bil av sportig modell som cirkulerade runt i Mariestad mest hela tiden. Denna bil ägdes av en man som var ca 2år äldre än Helena. Han kände Helena och han var även vän med flera omnämnda i tråden. Han brukade ha med sig tre andra killar i samma ålder. Ibland åkte de i två olika bilar, i följe med varandra. Ägaren bodde på Lockerud, liksom de andra killarna med undantag av en av dem. Är detta något som känns igen? Är detta något som nämnts i tråden tidigare och släppts?[/QUOTE]

Citat:
Jag frågade om detta kändes igen utan att jag skulle behöva beskriva det närmre då det räcker med namn nu. Kommer inte ihåg vad det var för märke på bilen men är övertygad om att boende i Mariestad, som var i utesvängen, skulle känna igen. Kom att tänka på dessa och blev nyfiken på OM de barit uppe på tapeten. Namn är oviktigt då de ej har med "Klasse" att göra eller kanske ens med detta. Menade ej att vara "gåtfull" bara återhållsam men beskrivande så att de skulle kunna identifieras ändå, utan fler namn i onödan.
Men jag utifrån ifrån att du lyckats missa dem och att pudelfrillan vet med sig att de hade alibi/var ointressanta. Det var det jag ville veta, om det nu var den frågan pudelfrillan svarade klart och tydligt på.

Detta har varit uppe i tråden för många år sedan och då var det lika luddigt.
Citera
2017-08-04, 13:28
Medlem
Hur var "Pilotmannen" klädd?
Längd och hårfärg, kläder?

Finns konkreta uppgifter på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem