2017-08-03, 20:50
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jaa, JM blir väl då rimligen känd för motsatsen till Stockholmssymdromet -- Arboga-syndromet? Med AG som den mest signifikativa aktören:

Det har visat sig att den normalt mycket starka modersanknytningen som en förälder får till skänks av naturen och försynen redan hos tämligen små barn kan brytas av tillräckligt vårdslös förälder som lever efter tveksamma moraliska riktlinjer och som dessutom mer specifikt försöker utnyttja samhällets och sina egna barns moraliska förväntningar på en förälder för att -- genom att överskrida dessa på det grövsta sätt -- framstå som desto otroligare gärningsman, exv. genom att inte dra sig för att försöka tvinga ett alibi ur sitt underåriga barn medan hon lurar med sig en nyanländ flykting för att blodtörstigt försöka slakta det underåriga barnets kära morföräldrar. På årsdagen av den dag vi har idag. Syndromet har därför kommit att kallas för Arbogasyndromet efter den ort där den unge mannen bodde. Eller "Inte skulle väl jag"-syndromet, efter mammans mest utnyttjade retoriska fras, under skydd av vilken hon begått sina skändliga dåd mot sina egna intet ont anande närmaste anhöriga vid den sommaridyll där familjen velat skapa starka band och positiva minnen.
AG har väl aldrig bott i Arboga? Inte heller hans mamma? Jag blir osäker, men det är Eskilstuna som båda bott i. Det är tragiskt för orten Arboga, att JM benämns som "Arbogakvinnan". Varken JM eller Schürrer var "Arbogakvinnor", men de mördade sina offer i just Arboga.
Citera
2017-08-03, 20:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Såg ett sammanfattat, lättläst svar om detta häromsist med hänvisningar till BrB, grävde fram detta och lägger in (jag nämnde själv nyss försvårande som påföljdsrisk gällande JM):

Det fina med JM är att det genast är en försvårande omständighet om hon är sig själv. Det är otillbörlig grymhet redan där.

"Sån ä jag!"

Då är det uppförsbacke.
Citera
2017-08-03, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja mer lönnmördare än trädkramare, men först går nog affärerna -- till mottot "Shit alltså".
Så länge det varar.
Nu vill jag ha ordning på den där sekten. Om man plockar bort jj då som test?
Hon har ägnat sig åt att försöka övertala honom och han rent hypotetiskt säger nej.
Han är kriminellt belastad. De flesta tror att han har ett finger med i spelet.
Samtidigt säger alla att han kan föra sig, är artig och får vara med på Granliden vid högtider osv. likaså jobbrelaterat.
Sen verkar han inte alls avguda sin donna sett till förhör och vad han säger om henne - han stannar för att han har en son. Officiellt på fb är det ♥ och gullesnutt.
Samtidigt beskrivs han som förtryckande kvinnomisshandlare och mördare i Långbortistan (enligt frugan).
Han insinuerar på jobbet att JM planerat mord på Aki.
Han pratar och skämtar om drunkningen så JB hyssjar honom.
Han säger i förhör att de ska fråga de personer som sett sin mamma misshandlas.
Bägge är som två missanpassade versioner av kriminella brats och hänger i mammas kjolar:¨
Inga kommentarer, jag vill inte gola på mamma, jag förlåter dig för att du sagt att jag mördat morfar, ler mot mamsen i rätten och får drösvis med brev om att rädda henne.

Samtidigt säger DB till flickvännen att han fått veta att JB och JJ var med vid Granliden.
... och så finns då MR som blir varnad gällande JM's kapacitet, att hon mördat/iscensatt mord på Aki. Samtidigt levereras en berättelse som inte stämmer för fem öre i förhållande till kiselalgerna.

Gah.. vilken röra.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 21:04.
Citera
2017-08-03, 20:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Det fina med JM är att det genast är en försvårande omständighet om hon är sig själv. Det är otillbörlig grymhet redan där.

"Sån ä jag!"

Då är det uppförsbacke.
Hahahahaha, ja. Hög på sig själv var det va?
Citera
2017-08-03, 21:16
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag ska allt övertyga dig, hehehe, ettrig som en pilsk bäver.
Just kidding.
Jo, det kan ju spekuleras om, skulle väl tycka att de redan varit där med hundar (ej kollat, brukar stå i FUP, det blir ditt uppdrag )Ditt stalltips från JB var faktiskt intressant, du inspirerade att vidga granskningen av förhör bortom motiv att Aki var en del av en långsiktig plan.
Har man suttit över frukostflingorna och delat JMs storsvulna visioner månntro och drömt sig bort.
Mitt uppdrag?! Jag är en katastrof när det gäller att söka i FUP Men, jag är ganska säker på att det inte var några likhundar med. Man såg det som en "vanlig" drunkningsolycka. Men idag vore det önskvärt, i mina ögon, att polisen undersökte hela Granliden grundligare!
Citera
2017-08-03, 21:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Mitt uppdrag?! Jag är en katastrof när det gäller att söka i FUP Men, jag är ganska säker på att det inte var några likhundar med. Man såg det som en "vanlig" drunkningsolycka. Men idag vore det önskvärt, i mina ögon, att polisen undersökte hela Granliden grundligare!
Hahaha, det är en märklig FUP likaväl med alla osökbara sidor, har aldrig sett nåt dyl. Med akt.bilagorna är det väl över 50 pdf eller nåt sånt.
.. Men jag är tacksam gällande den stackare som gjorde jobbet och la upp den.
Jag tänkte mer på att det kanske var specialtränade hundar och nosade där vid nästa mord. Vid Akis sk drunkning var det nog en sedvanlig radiobilsvovve. Icke att förakta men nu var det väl gamla lik du for efter.
Citera
2017-08-03, 21:31
Medlem
Bewitcheds avatar
Varför är det sektetess på en del av FUP?

Menar dom att det finns värre än det dom går att läsa?
Citera
2017-08-03, 21:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Inför odlingen menar du? Ser honom spatsera runt som en brukspatron och inspektera grödorna,"- tack mina antagonister för att ni får så fin fart på de flikbladiga plantorna. Ni genererar mycket pengar åt mig ska ni veta, höhöhö."

Ja, jag tror på en extrem målmedvetenhet (envetenhet vore kanske lämpligare...) som stegras i ett crescendo som kraschar.

Apropå din Al Pacino-referens (!?!) innan jag tar ett break:

Jag tror, som jag tjatat om lite tidigare, att många och då särskilt JM skulle kunna behöva varningstexter på filmer som handlar om olaglig verksamhet (när andra på ett naturligt sätt uppfattar filmens uppgift som den rakt motsatta, som avskräckande):

Nånting enkelt och lättfattligt får det väl vara: "Åskådare till denna film rekommenderas se hela filmen ända till slutet och inte stänga av medan det ännu går bra för de som begår brottsliga handlingar (vare sig filmen vill problematisera bakgrunden till detta eller ej). Åskådare som trots detta fortfarande identifierar sig med skurkarna (det gäller särskilt Peter Storm*re och J*vier B*rdem) bör känna till att det kan leda till oanande problem senare i livet. Att kopiera och sälja kopior av denna film är förresten också brottsligt."
Citera
2017-08-03, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Apropå din Al Pacino-referens (!?!) innan jag tar ett break:

Jag tror, som jag tjatat om lite tidigare, att många och då särskilt JM skulle kunna behöva varningstexter på filmer som handlar om olaglig verksamhet (när andra på ett naturligt sätt uppfattar filmens uppgift som den rakt motsatta, som avskräckande):

Nånting enkelt och lättfattligt får det väl vara: "Åskådare till denna film rekommenderas se hela filmen ända till slutet och inte stänga av medan det ännu går bra för de som begår brottsliga handlingar (vare sig filmen vill problematisera bakgrunden till detta eller ej). Åskådare som trots detta fortfarande identifierar sig med skurkarna (det gäller särskilt Peter Storm*re och J*vier B*rdem) bör känna till att det kan leda till oanande problem senare i livet. Att kopiera och sälja kopior av denna film är förresten också brottsligt."
Nä det var al Develino själv det kom ifrån. Jag tror även på varningstecken i pannan, nåt Kainsmärke eller så, för omgivningens väl och ve. Vissa borde kanske få en manual medskickad om hur man beter sig.
Ju mer jag läser om detta familjära kaos ju mer har jag kommit på mig att nynna på en gammal LeMarc och uppskatta ett härligt tråkigt jämförelsevis fattigt Svenssonliv versus JMs miljoner.
Citat:
Citera
2017-08-03, 21:44
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror du kan ha missuppfattat mig: ”...att hon vill framhäva att AP inte avled på eller i anslutning till bryggan.” – dvs att hon vill ha bort honom från bryggan; upp till boningshuset och därikring, så att det omöjliga i företaget att frakta (”bära”) den tunge AP flera hundra meter ska framstå som så gott som ogenomförbart. - Det enda som då ska bli kvar av bryggscenariot är en packad AP som för egen maskin drunknar.

Du menar att i och med att JB pratar om omöjligheten att ”på den långa biten” få ned honom till bryggan, och sedan också kasta i honom, innebär att hon vet att det var ungefär så det gick till. Detta utesluter jag absout inte, men menar samtidigt att hon (och JM) genom att ta fasta på avståndet och vikten kan vilja undvika att ur ett mordperspektiv prata renodlade bryggscenarion. – Detta understryks i viss mån också av att JM kvällen 7 aug menat sig ha SMS:at AP från boningshuset, men av mastningslistorna att döma samtidigt rört sig kring bryggområdet. - Ur JB:s aspekt kan det framför allt vara av vikt att få bort JM:s eventuella medhjälpare; ett transportmedel av något slag är säkert inte något hon vill se som ett alternativ. - En bil borde f.ö. vid en undersökning ha lämnat kraftiga spår i aktuell terräng varför man nog aktade sig för att låta AP skumpa omkring i något baksäte eller koffert.

Att JM (och även hennes försvarare) sedan vill framhäva det befängda i att lyfta upp och kasta AP över det rel. höga bryggräcket (som f.ö. JM säger är 120 cm högt), ned i det grunda vattnet där, i stället för att låta honom rulla av bryggan längst ut på den smalare bryggdelen; ”gåspången”, där det enligt JM ska vara 2 m djupt, understryker att man velat ge sken av att AP precis skulle hoppa i land (och båten under den hastiga rörelsen skjutas i väg bakåt). För att åstadkomma detta scenario tror JM att AP måste hamna i vattnet med huvudet mot gåspången, dvs stupa rakt framåt, utan att slå huvudet i varken bryggan eller båten. Det verkar således vara meningen att AP vid försöket till ilandhoppning ska ha haft båten någonstans bakom sig, för att sedan ha tänkt göra fast den vid en av stolparna ytterst på gåspången. Han är tänkt att ha missat bryggan och då samtidigt sparkat bakut så att båten fått lite hjälp att driva in mot strandkanten. - Med andra ord är ett mordscenario där AP dränkts på land (eller på bryggan) och förövaren (förövarna) sedan i princip inte orkat lyfta ned honom i båten för att dumpa honom lite längre ut på sjön, uteslutet ur JM:s aspekt. Det fick därför bli ett "hopp i land-scenario"; den enklaste och mest kraftbesparande lösningen.

Hade jag dränkt AP på bryggan och sedan försökt arrangera det hela som en drunkningsolycka AP själv stått för, hade jag inte gjort annat än pratat om den långa vägen ned till bryggan, hur tung AP var, hur fullständigt osannolikt det var att jag skulle ha gått i land med detta själv inkl. att kasta den tunga kroppen över bryggräcket. - Mina (i det närmaste osynliga) medhjälpare hade jag naturligtvis talat tyst om. - Hade jag däremot varit en medhjälpare, hade jag inte kunnat göra annat än att försöka se saken ur (den ensamma) JM:s aspekt, vare sig jag hjälpt till nere vid bryggan eller någon annanstans.

Under antagandet att det är deltidsbrandmannen som upptäckte kroppen som har korrekt minnesbild: att AP hade benen riktade mot gåspången, ser det ut som att AP har fallit i det närmaste rakt bakåt från denna bryggdel, nära staketvinkeln, alt. placerats liggande med huvudet ut mot vattnet och sedan från sjösidan dragits ned från gåspången och lagts i den position där han återfanns. - Detta klarar f.ö. en person; t.o.m. en kvinna - under förutsättning att AP dessförinnan satts ur spel.

Huruvida båtens förtöjningslina vid upptäckten låg i båten, eller delar av linan i vattnet, har jag inte sett någon uppgift om i FUP; däremot ska vid upptäckten av båten en av årorna ha lösgjorts från sitt fäste och lagts på sittbänken; den andra satt fast i årtullen men bladet befann sig i vattnet. (Anm. Det finns två förhör med KB varav det första är ett telefonförhör; det andra ett konceptförhör som godkänts. – Uppgifterna i förhören skiljer sig åt betr. båtens åror; det är det av KB godkända konceptförhörets version av årornas placering som här återgetts.).
Tack för klargörande.

Ja, jag tror JB vet exakt hur, var och när dränkningen av Aki skedde. Jag tror inte att mordet skedde vid bryggan. Av många skäl, men framför allt pga grannar som kan vistas utomhus.

Ang. ev. spår av en bil som backas ner mot sjökanten. Det har diskuterats i tråden, och många tror att i den torra och hårda marken blir det inga spår. Jag håller med om den teorin.
Citera
2017-08-03, 22:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nu vill jag ha ordning på den där sekten. Om man plockar bort jj då som test?
Hon har ägnat sig åt att försöka övertala honom och han rent hypotetiskt säger nej.
Han är kriminellt belastad. De flesta tror att han har ett finger med i spelet.
Han har ju litat så pass mycket på JM att hon t.o.m. anförtrotts att förvalta alla hans sparpengar och han fått förvara dessa i hennes välstädade och alltid vällåsta lägenhet. Förtroendet och tilliten dem emellan verkar ha varit av det obegränsade slaget eftersom han till JM också lånat ut sitt mödosamt ihopsparade löneöverskott (härrörande från lagerarbete) så att hon skulle kunna inköpa en fastighet för att där starta en behjärtansvärd flyktingmottagning i vilken han själv utlovats ett välavlönat arbete som tolk.

JM har med ljus och lykta sökt efter någon som kan ta livet av AP. Penningbristen är akut, AP:s kontakter med NL påskyndar beslutsprocessen, och det kan därför vara av intresse att se vilka personer som den impulsivt lagda JM dagarna före dränkningen haft telefonkontakt med.

Parallellt kan betr. tidsaspekten också läsas Tilläggsprotokoll 2017-04-13, del 3 (3), s. 448ff för att få en allsidig belysning av frågekomplexet.

Har i det följande maskat vissa initialer (samtalen med AB och AG ej medtagna):
I sammanhanget kan också följande rättegångsreferat vara värt att begrunda:
AB har i förhör uppgett att JM velat sätta in pengar på hennes konto för att sedan AB ska ta ut och överlämna dessa till JM.

Adderas de större kontantuttag JM själv gjort samt de större överföringarna till AB och DB under tiden jan t.o.m. aug 2015 (då AP avled) har hon bara den vägen kunnat plocka ut drygt 200.000 till betalning av olika svarta tjänster.

Fråga: Hur mycket betalade JM för AP:s död - och vem/vilka betalade hon?
Citera
2017-08-03, 22:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack för klargörande.

Ja, jag tror JB vet exakt hur, var och när dränkningen av Aki skedde. Jag tror inte att mordet skedde vid bryggan. Av många skäl, men framför allt pga grannar som kan vistas utomhus.

Ang. ev. spår av en bil som backas ner mot sjökanten. Det har diskuterats i tråden, och många tror att i den torra och hårda marken blir det inga spår. Jag håller med om den teorin.
Betr. ev. bil - och utgående från en okänd sådan - kan man ju också säga att ev. spår inte behöver ha varit så känsligt. - Och JM sov ju i godan ro...

Betr. ev. dränkning direkt på bryggan bör det ha gått snabbt: Fastlåsning av armar och sedan huvudet direkt ned i en vattenbehållare, dvs det erfordras i så fall två starka män och ett överrumplingsscenario. - De första 10 sekunderna utgörs av chock för offret; sedan börjar det kämpa frenetiskt för att komma loss. - Stranden (den sida där AP drogs upp) kan också vara ett alternativ. Där tycks finnas en rund grillningsbytta som på bilder ser ut att vara fylld med större stenar men lika gärna kan fyllas med vatten. - Har en regntunna används (t.ex. i anslutning till strandboden) kan den ha flyttats eller gjorts om till skräptunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in