2017-08-03, 16:24
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
MR inte över 21 enligt Expressen: "Nu visar undersökningen att allt "talar för att den undersökte är 18 år eller äldre". Men den visar inte att han är över 21 år. Därför kommer han troligtvis inte dömas till livstids fängelse."
Bra där
trovärdigheten hos MR ökar ju i och med detta
Citera
2017-08-03, 16:30
Medlem
smoerreboms avatar
Det billigaste för Sverige är väl om Rajabi får ett kortare tidsbestämt fängelsestraff och sen blir utvisad.
Citera
2017-08-03, 16:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
MR inte över 21 enligt Expressen: "Nu visar undersökningen att allt "talar för att den undersökte är 18 år eller äldre". Men den visar inte att han är över 21 år. Därför kommer han troligtvis inte dömas till livstids fängelse."

Nja... Det har inte fastställts att han inte är över 21.

Det har fastställts att han är över 18.
Det har inte kunnat fastställas om han är över eller under 21.
RMVs undersökning bevisar inte att MR är över 21.
Han kan vara 25, men det kan inte bevisas utgående från RMVs undersökning.

Om inga nya bevis framkommer, som t.ex. födelsebevis, om han "vet var han är född", så tror jag att tingsrätten kommer att gå på den inlämnade handlingen som säger att han var 20 vid mord och mordförsök.

Citera
2017-08-03, 16:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
MRs ålder
RMV har i dag, inte överraskande, gått ut med att dom kanske inte kan fastställa om MR var 21 eller mer då mord och mordförsök på Göran och Anki utfördes.
De osäkerheter som finns vid de metoder som används karaktäriseras bl.a. av att man ungefär kan säga att:
– Man kan fastställa en trolig ålder, men med viss felmarginal.
– I åldersintervallet upp till ca 20 år kan felet vara så stort som upp till ca två år.
– Vid högre ålder kan felet vara större.
Detta har bidragit till att göra åldersbestämning kontroversiell i Sverige. Så till den grad att vi under lång tid inte testat 25-30-åringar som uppgett att dom är under 18 för att bli behandlade som ensamkommande i Sverige.
RMVs besked kan t.ex. bli att MR "troligen är 20 eller äldre". Då kommer rättens avgörande att baseras på den dokumentation av MRs ålder som redovisats.

Domen
Jag tror att den skrivna domen kommer att ha stor betydelse. På flera sätt, bl.a.:
– Media kommer att läsa och analysera den.
– HR kommer att läsa den noga vid ett överklagande.

Om domen lyckas sammanställa bevis och indicier på ett bra sätt så minskar det risken för märkliga skriverier i media, á la Dominica Peczynski. Det ökar också chansen för att HR ser vad TR har sett. Det är ett komplicerat fall och få har satt sig in i det ordentligt. Jag är imponerad av bl.a. åklagarnas, men också rättens ordförande, som alla förefaller ha en bra helhetsbild över gärningar och personer.

Då kan vi nog med stor säkerhet slå fast att Rajabi kommer att få ett tidsbestämt straff med tanke på de nya uppgifter som Expressen har publicerat, åldersrabatt och utvisningsrabatt, frågan är var det kommer att landa, fjorton år kanske?

Johanna Möller däremot kommer att dömas till livstid både i TR och HR.
Citera
2017-08-03, 17:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JM:
"tanken har slagit mig för jag tycker att det är så konstigt att min pappa blev dödad på Akis födelsedag, 3 augusti."

Johanna är ingen stor tänkare av rang direkt och jag tror knappast att det kommer att bli några minnesvärda citat som kommer att bli hennes eftermäle.

Hon borde nog ha tänkt på den gamla visdomen som finns i Havamal.

Fänad dör, fränder dör, själv dör du även; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.

Något att tänka på för flera i och för sig men primärt för Johanna.
Citera
2017-08-03, 17:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Drunkmingen vid bryggan är säkert vid den tidpunkten en pusselbit, det ska bidra till familjens vilja att sälja, och då kan JM:s företag köpa, med de 30 silverpenningarna. Att det "inte får komma ut" från JM är logiskt i så måtto som hon då kan säga att hon inte ville att det skulle förstöra atmosfären (att hon berättat) -- vilket skulle göra hennes avsikter mindre uppenbara för föräldrarna. Mordet på AP sitter som en smeck i JM:s hänsynslösa maktplaner.

Så det finns all anledning att tro att JM är förmögen till långsiktiga och kallhamrade överväganden, och som du skriver är Granliden motivet redan första gången
Att jaga Granliden redan från första mordet känns relevant via undanhållandet av att han dött där, ordval som de facto handlar om risk för försäljning.
Hennes extrema fixering vid pengar, flyktingverksamhet med sig själv som mama är ett faktum.
Fortsättningsvis finns (förutom fixering och girighet) en total aversion mot systern som jag sammankopplar med ren avundsjuka och framgång företagsmässigt ihop med fadern. Hon påtalar att hon varit på undantag (p7:an) i hela sitt liv; en sjuklig avundsjuka som riskerar föda farliga tankar om man är störd, exceptionellt självcentrerad och inte har normala referensramar. Att det mynnar ut i en överfixering, en livsfarlig jakt.

Ett mord på självaste Granliden (Aki) är givetvis ett risktagande men eftersom hon verkar rejält störd kanske det inte bekommer henne; att det är ett spännande spel parallellt.
Lite som att spela "Risk" (familjespelet med krigsstrategier) väldigt, väldigt länge...
Hennes fixering vid att dessa två dör just på Granliden, att det sammanfaller och tjatas om likheter i tid och karma är nåt mer rubbat än bara en mening i förbifarten. Hon verkar insinuera nåt.
Aki hade hon väl kunnat eliminera vart som helst, hon har ju även försökt men Grand Finale blir sjöbotten vid Granliden.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 17:06.
Citera
2017-08-03, 17:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Johanna är ingen stor tänkare av rang direkt och jag tror knappast att det kommer att bli några minnesvärda citat som kommer att bli hennes eftermäle.

Hon borde nog ha tänkt på den gamla visdomen som finns i Havamal.

Fänad dör, fränder dör, själv dör du även; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.

Något att tänka på för flera i och för sig men primärt för Johanna.
Inte högintellektuell men begrepp som störd och manipulativ kan leda till uppfinningsrikedom och finurligher. Hon faller väl på eget grepp till slut när det skenar och hon stöter på patrull.
... och nedslaget blir hårt ju högre hon försökt klättra på stegen via skamgrepp, ondska, fulheter.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 17:10.
Citera
2017-08-03, 17:08
Medlem
Undrar vad som hände med huset i Filipstad? Enligt JB köpte JM huset med handpenning 80.000:- lånat av JJ. JB säger att det var meningen att hon och JJ skulle bo där och ha familjehem. Man får väl anta att polisen kollat upp att köpet verkligen gjordes. Varför lades dessa planer på is?
Citera
2017-08-03, 17:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Med tanke på att en massa ungdomar i olika åldrar inte tänker sig att behöva sitta i fängelse alls för lite mord här och där så ter ju sig omkr 14 minus sedvanliga rabatter som ändå någonting.

Men det är ju inte så bra om det uppkommer en grupp människor som kalkylerar med påföljden för att alternativen tycks värre.

Här är ju omständigheterna extremt speciella, men ändå.

Utvisning kommer ju bra på det förstås.
Citera
2017-08-03, 17:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du skall läsa alla förhör så ser du hur fhl jobbar och likadant jobbar dessa med JJ och DB.

Hur vet JB att Aki transporterades "den långa biten" till bryggan?
Jag har läst förhören. Då har jag kommit fram till att när JB säger:

"den långa biten"

om hur Aki transporterats till platsen där han påträffades död så gäller att:
– JB säger det därför att hon känner till att Aki transporterats "den långa biten".
– Ingen annan har i förhör med JB innan talat om att Aki har transporterats.
– Att hon känner till transporten visar att hon har kännedom om mordet på Aki, vilket hon förnekar att hon har.
– Det är graverande för henne, men också för JM, att JB gör detta uttalande.

Du hade chansen att bevisa att ditt påstående om att Fhl lagt orden i hennes mun var sant, men det kunde du inte.

Nu bör vi ställa frågorna:
– Var JB direkt delaktig i mordet på Aki eller har hon på annat sätt fått veta detaljer om hur mordet genomfördes? Vem har hon informerats av, om det är någon annan som berättat för henne?

Citera
2017-08-03, 17:13
Medlem
Citat:

Tidigt 2000tal gick han i årskurs sex i Iran. Man är 12 år i Iran årskurs sex. Även med marginal så är han över 21 år när mordet begicks 2015.
Citera
2017-08-03, 17:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte högintellektuell men begrepp som störd och manipulativ kan leda till uppfinningsrikedom och finurligher. Hon faller väl på eget grepp till slut när det skenar.
... och nedslaget blir hårt ju högre hon försökt klättra på stegen via skamgrepp, ondska, fulheter.

Manipulativ och störd så ända in i helvete men det är hennes brist på planering som skickat henne till sitt kommande livstidsstraff, jag tror ju att det mesta skett på ren impuls egentligen, uppfinningsrik men utan en egentlig strategi för hur hela kedjan ska kunna hålla.

Nåväl, nu kommer det att bli väldigt intressant med hur domen kommer att formuleras, domskäl kan vara nog så giftiga och verkansfulla när en dom ska försvaras av åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in