2017-08-03, 13:00
Medlem
Jag är väl kanske bara en bitter gammal gubbe, eller luktar det här lite illa?
http://www.expressen.se/nyheter/ida-och-adam-fick-bilen-lansad-pa-gotlandsfarjan/

De hade alltså grejer för minst 80000 i bilen, så pass synligt att man valde just deras bil? Eller stod de och vevade runt med prylarna innan de lämnade bilen så alla skulle se vad de hade? Fast varför stals då en stor väska och en kabinväska? Okej, man kan vara oförsiktig med att visa vad man har i bilen, men shit.

Varför blev bara deras bil drabbad? Hade man saknat den spärren att länsa bilar på en båt under färd, ja, då hade man väl inte nöjt sig med en enda bil? De insinuerar ju att det var "stora vita lastbilar" som var misstänkta, och då behöver man väl inte nöja sig med att länsa en enda bil?

Om man nu skulle länsa bilar, skulle man verkligen göra det mycket snart efter avgång? Risken är ju mycket större då att det upptäcks "i tid" och att polis hinner tillkallas och allt möjligt, hur skulle de veta att kamerorna inte spelade in och/eller att de kunde få för sig att visitera bilar på vägen av färjan? Jag hade ju i så fall gjort det mycket snart innan alla skulle gå ner och sätta sig i bilarna för att köra av färjan. I den kalabaliken hinner man ju inte uppsöka personal som kontaktar polis och ordnar med visitation.

Om det hela är sant så skulle man ju kunna tänka sig att det var någon som jobbade på färjan som utförde "dådet" som då vet att kamerorna inte spelar in samt inte verkar misstänkt om man stryker runt bildäck. I det fallet hade jag också valt att göra det mycket snart innan det var dags att köra av eftersom det är mindre tid att agera på för den drabbade och eftersom misstanken i första hand kommer riktas mot medpassagerare så kommer fallet läggas ner eftersom alla är spridda för vinden.

Det här citatet är ju också intressant:
Vd på Destination Gotland, Christer Bruzelius, säger att det är mycket sällsynt med stölder ombord.
– Det är första gången som jag har varit med om en stöld på bildäck.

Vilket ytterligare spär på min misstanke om försäkringsbedrägeri.

Varför då göra bedrägeriet på färjan? Tja, det är väl lite av det perfekta brottet. Alla ser att man kör på färjan och inte har pangad ruta på bilen. Man ombeds ha larmen av på bilarna under överfarten så man kan panga sin egen ruta utan att någon undrar varför larmet går. Man skall ha sina grejer i bilen under överfarten (de drabbade i artikeln trycker ju på det, men det sägs väl inte att man måste förvara värdesaker i bilen? Dator och dykdator samt kamera borde ju vara lätt att ta med sig, drönaren är väl mer osäkert). Det finns massor av vittnen på att det hänt något med bilen, men ingen vet ju vad som faktiskt fanns i bilen när de körde på.
Citera
2017-08-03, 13:06
Medlem
Mullrets avatar
Har de inte bevakningskameror på bildäck ? Verkar sanslöst efter Estonia och andra liknande händelser att de inte får spela in vad som händer i realtid. Och märkligt ifall tjuvarna kände till detta, då det klart syns att det finns kameror i taket.
Senast redigerad av Mullret 2017-08-03 kl. 13:09.
Citera
2017-08-03, 13:07
Medlem
Om du läser artikeln...
Citat:
Får inte banda inspelningar
Han säger att vad gäller kamerorna så är de ett säkerhetskrav från Transportstyrelsen för att övervaka om det sker till exempel en brand eller annan skada på bildäck.
– Vi har inte tillstånd att banda inspelningarna utan kan endast se i realtid vad som sker på bildäck.
Citera
2017-08-03, 13:13
Medlem
Jernmaskens avatar
Ja, ajg kan hålla med om att det luktar misstänkt bedrägeri lång väg. Men så är de tnär man är gammal och erfaren.

OT: den här gav mig ett gott skratt i alla fall:
http://www.expressen.se/nyheter/okanda-man-hade-bosatt-sig-i-maries-sommarstuga/
Citera
2017-08-03, 13:15
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goranrein
Jag är väl kanske bara en bitter gammal gubbe, eller luktar det här lite illa?
Skeptisism är en dygd på FB. Verkar suspekt. Dessutom att kamerorna inte får användas i övervakningssyfte känns som någon har detaljerad kunskap som allmänheten saknar. Gräv, säger jag.
Citera
2017-08-03, 13:23
Moderator
Fear2bes avatar
Sista resan så uppfattar jag det som att ingen passagerare släpps ut på bildäck utan att personalen är närvarande. Personalen är först in och sist ut. Tiden emellan är alla dörrar låsta. Möjligheten finns förstås att någon befinner sig på bildäck under hela resan.
Citera
2017-08-03, 13:35
Medlem
Jag hade för mig det jag också, men nu måste det vara åtminstone 20 år sen jag åkte gotlandsfärja, de kanske har öppet på bildäck där? På TT-färjorna är det låst iaf.
Citera
2017-08-03, 13:48
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Jag hade för mig det jag också, men nu måste det vara åtminstone 20 år sen jag åkte gotlandsfärja, de kanske har öppet på bildäck där? På TT-färjorna är det låst iaf.
På min resa som kanske var någon eller några veckor innan det här hände så var allt låst utom när personalen var närvarande.
Citera
2017-08-03, 13:53
Medlem
Vilket i så fall gör det hela ännu mer spännande. Den informationen borde ju gå ut till resenärerna när de lämnar sina fordon, varför vände de då tillbaka till bildäck efter 15 minuter för att hämta saker om de rimligen borde veta att det var låst, och hur kom de till sin bil för att upptäcka att det varit inbrott?
Citera
2017-08-03, 14:08
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Vilket i så fall gör det hela ännu mer spännande. Den informationen borde ju gå ut till resenärerna när de lämnar sina fordon, varför vände de då tillbaka till bildäck efter 15 minuter för att hämta saker om de rimligen borde veta att det var låst, och hur kom de till sin bil för att upptäcka att det varit inbrott?
Givetvis för att de inte hunnit låsa ännu...alla bilar åker ju inte på samtidigt direkt.

Det är ju därför de går ner efter 10 min, för att hinna innan de låser.
Citera
2017-08-03, 14:44
Medlem
Okej, så du tror inbrottet har skett på bildäck under tiden andra bilar var på väg in på färjan och med personal och andra resenärer på plats?
Är inte tanken att personalen är sist ut och låser dörrarna samtidigt som de ser till att inga dröjer sig kvar på bildäck?
Citera
2017-08-03, 14:51
Medlem
Att inte få spela in händelser på bildäck! Man blir så trött på detta system som endast skyddar och månar om de kriminellas skydd och rättigheter. Vems integritet blir kränkt av inspelad övervakning av bildäck? Det borde vara en självklar säkerhetsfråga. Om det var de mindre båtarna handlar det om ca 150 bilar att gå igenom och de flesta kunde man utesluta- resan tar drygt 3 timmar, så det var ju möjligt att kalla ner bilägare till skåpbilarna och att svensk polis inte har resurser eller vilja att möta upp gör en galen......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in